Shell vil oplade el-biler på 5-8 minutter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Shell har allerede åbnet ladestationer med almindelig kapacitet i bl.a. England, men i samarbejde med IONITY skal kapaciteten mangedobles

Shell vil oplade el-biler på 5-8 minutter

Oliegiganten Shell er gået i samarbejde med ledende bilfabrikker om at opbygge et netværk af ladestationer med op til 350 kW's ladekapacitet

af Jess Ulrik Verge
30. november 2017
i Nyheder

Lang ladetid er en af anstødsstenene for udbredelsen af el-drevne person- og varebiler. Men i følge Shell er der en løsning forude. Oliegiganten er gået i samarbejde med IONITY om at mangedoble den nuværende industristandard på 50 kilowatts ladekapacitet.

IONITY er et samarbejde mellem Ford, Volkswagen, Daimler og BMW. Samarbejdet har til formål at forene kræfterne i bestræbelserne på inden 2020 at få bygget et pan-europæisk netværk af 400 superhurtige ladestationer, der på få minutter kan give strøm til de nye el-biler med lang rækkevidde.

Næsten ingen reelle hurtigladere

I dag er der op mod 100.000 offentligt tilgængelige ladestationer i Europa, men næsten ingen af disse er så hurtige, at de kan kaldes for hurtigladere. Det vil sige, at de kan lade med mindst 150 kilowatt. Standarden i dag er 50 kilowatt.

Nissan tager føring i rækkeviddekapløbet

De el-drevne biler udgør i dag kun cirka 1 procent af det globale bilmarked, men Shell forventer, at de i 2025 vil udgøre 10 procent. Det er sådanne tal, der kan få olieselskaberne op af stolene. For 10 procent af det globale bilmarked svarer til 800.000 tønder olie om dagen, som der ikke længere er brug for.

IONITY’s teknologi er den mest lovende

Shell er derfor af gode grunde på udkig efter nye indtjeningsmuligheder. Det samme er BP, der i august meddelte, at de var i dialog med flere producenter af elbiler om at stille tankstationer til rådighed for hurtigladere.

Shell er måske lidt længere fremme og har valgt IONITY, fordi de mener, at deres teknologi indeholder nøglen til at løse distanceproblemet med elbilerne. Efter som bilfabrikanter som Tesla, BMW og Porsche i dag bygger el-biler med en rækkevidde på 4-500 km, vil et tilstrækkeligt fintmasket netværk af superhurtige ladere kunne overbevise nuværende og kommende el-bilejere om, at man godt kan foretage kontinentale rejser i en elbil.

80-100 ladestationer på vej

– Med IONITY’s teknologi vil elbiler med en ladekapacitet på op til 350 kilowatt kunne lades op på mellem 5 og 8 minutter, hævder Shells detaildirektør Istvan Kapitany over for Reuters Bureau.

Et vellykket skridt i den rigtige retning

Samarbejdet skal udmønte sig i foreløbig 80 ladestationer i Belgien, England, Frankrig, Holland, Østrig, Tjekkiet, Ungarn, Polen, Slovakiet og Slovenien. Med yderligere 20 stationer i Tyskland og Norge vil cirka en fjerdedel af alle Shells motorvejsstationer inden for to år  kunne tilbyde de hurtige ladere.

Også danske ambitioner

Andre store kræfter er i gang med at opbygge netværk af ladestationer i Europa. Frankrigs energiselskab Engie, tyske E.ON og amerikanske ChargePoint er alle i fuld gang. E.ON er også repræsenteret i Danmark med 50 ladere på 50 kilowatt.

E.ON har i øvrigt annonceret et strategisk samarbejde med danske CLEVER, som driver ladenetværk i både Danmark, Sverige og Tyskland. – Vi ønsker at forbinde byerne, så man uden problemer kan køre på tværs af Europa i en elbil, siger CLEVER’s adm. dir. Casper Kirketerp-Møller til Reuters.

Tags: CleverE-ONel-bilhurtigladningionityladestationershell
Tidligere Artikel

Ford Transit Custom 2018 bliver hørbart bedre

Næste Artikel

England falder af varebilssalget i EU

Næste Artikel
Englands varebilssalg lider tilsyneladende under Brexit, mens resten af EU trækker fra

England falder af varebilssalget i EU

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Shell har allerede åbnet ladestationer med almindelig kapacitet i bl.a. England, men i samarbejde med IONITY skal kapaciteten mangedobles

Shell vil oplade el-biler på 5-8 minutter

30. november 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering