Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
En selvkørende Volvo XC90 fra Uber i Arizoa blev i søndags den første selvkørende bil involveret i en dødsulykke

Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker

Hvem har skylden i den første dødsulykke med en selvkørende bil? Alle skal vaske hænder, og ingen tør rigtigt pege fingre

af Thomas André
28. marts 2018
i Nyheder, Trafikpolitik

Køen ved håndvasken er lang. Hændervridende og fodskrabende står koncernchefer og teknologi-eksperter og kan ikke rigtigt beslutte sig for at række ud efter sæben.

Alle vil de gerne være med til at redde den skude, der fik et skud for boven, da en selvkørende Volvo XC90 udstyret med Ubers AD-teknologi (Autonomous Driving) i sidste uge kørte en fodgænger ned i den amerikanske stat Arizona.

Slag i ansigtet

Fodgængeren omkom og blev dermed den første til at miste livet i en ulykke med selvkørende biler.

Ved første øjekast var dødsulykken med en selvkørende bil et alvorligt slag i ansigtet på Volvo, der har som erklæret mål, at ingen må dø eller komme alvorligt til skade i en Volvo fra 2020.

Føreren og ingeniøren

Men hvad gik egentlig galt? Var det Volvos sikkerhedssystemer, der svigtede. Eller Ubers AD-udstyr?

Selvkørende biler kørt i garage

Og hvad med ham test-køreren, der sad ved rattet og skulle gribe ind, hvis teknikken svigter. Og ham ingeniøren med alle skærmene og knapperne på bagsædet. Hvad med ham?

Aldrig uopmærksom

Politiet var hurtigt ude med en erklæring om, at det vist ikke rigtigt var nogens skyld, fordi fodgængeren trådte så pludseligt ud foran bilen, at ulykken ikke kunne undgås.

Men et af argumenterne for selvkørende biler er jo netop, at de skulle være mere sikre , fordi teknologien reagerer hurtigere end noget menneske kan, og at den aldrig bliver træt eller uopmærksom.

Bombet tilbage

Lige nu vipper selvkørende bilers fremtid på en knivsæg. Hvis det er selve AD-teknologien, der ender med at få skylden for ulykken, bliver projekter over hele verden bombet år tilbage.

Ingen myndigheder tør give tilladelse til at køre med selvkørende biler med et blodplettet ry.

24.000 biler

Og det bliver dyrt for både bilfabrikker og interessenter som Uber, der satser stort på en fremtid med selvkørende transport.

Bare for at sætte det lidt i perspektiv, indgik Volvo og Uber i november sidste år en aftale om levering af ikke mindre end 24.000 Volvo XC90 over de næste tre år.

Første pegefinger

Der er med andre ord ikke andet at gøre end at pege på menneskelige fejl. Hvis pengene skal bestemme, må Uber bide sig fast i, at der var tale om en testkørsel med en testkører, der skulle have grebet ind og en uansvarlig fodgænger, der er vadet ud foran en bil, der kom kørende med 65 km/t.

Ubers første reaktion var at suspendere testkørslerne på offentlig vej i USA for, at testkøreren kunne reflektere over deres arbejde. Første pegefinger var kørt i stilling.

Første mand ved håndvasken

Og i går trådte den første mand frem til håndvasken og viste et par renskurede håndflader op for pressen.

Det var Zach Peterson, talsmand for APTIV., der leverer de overvågningssystemer, til Volvo, der skal opdage farer og advare føreren og i sidste ende gribe ind og bremse bilen, før ulykken sker.

‘Vi vil ikke have, at folk bliver forvirrede eller tror, at det var en fejl i den teknologi, vi leverer til Volvo, for det er ikke tilfældet’, slog han fast.

Mærkesagen sikkerhed

Bilens egne sikkerhedssystemer er koblet fra under Ubers forsøg, fordi AD-systemerne helt overtager disse funktioner.

Transit med street credit

Dermed har Volvo altså umiddelbart klaret frisag i første omgang og kan fortsætte sin kamp for mærkesagen sikkerhed og 2020-planen.

Tillidsproblem

Nu er finten så, om Volvo ved at bruge APTIV som spydspids kan undgå at pege på Ubers teknologi, og om Uber uden at fremstå som monstre kan lempe skylden over på den eneste, der ikke kan forsvare sig, nemlig den dræbte fodgænger.

Holder politiets første udmeldinger, er det præcis det, der bliver tilfældet. Men så står Uber tilbage med et tillidsproblem.

Hvorfor greb systemet ikke ind

For hvorfor greb systemet ikke ind og brugte det sekund, som det ifølge de første undersøgelser havde til rådighed til at bremse eller styre uden om forhindringen.

Og hvem har lyst til at sidde i en selvkørende taxi, der lige har pløjet en fodgænger ned? Uanset hvem der har skylden.

 

Tags: APTIVSelvkørendeUberVolvo
Tidligere Artikel

Hip hurra for Hilux

Næste Artikel

Elektrisk MAN eTGE går i produktion til sommer

Næste Artikel
MAN eTGE havde premiere på den internationale udstilling for varebiler i Hannover i september. Foto: MAN

Elektrisk MAN eTGE går i produktion til sommer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
En selvkørende Volvo XC90 fra Uber i Arizoa blev i søndags den første selvkørende bil involveret i en dødsulykke

Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker

28. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering