Teknologi fra den netop præsenterede topmodel Mercedes S-klasse vil blive overført til lastbil divisionen og Actros Future Truck vil være klar i 2025.
Den selvkørende lastbil får sine evner til selv at styre, accelerere og bremse fra fire radarfølere og et stereo kamera i forruden akkurat som S-klassen. Følerne og kameraet overvåger trafikken og dens tæthed, topografien og vejens beskaffenhed.
Den selvkørende funktion virker op til 85 km/t og fritager chaufføren fra at holde i rattet og giver tid til at løse en kryds og tværs under farten.
Chaufføren kan til enhver tid selv gribe ind og neutralisere automatikken og overtage kommandoen.
Første prøvekørsel en succes
Under en 45 minutter lang prøvekørsel på A14 under konstruktion ved Magdeburg i det tidligere Østtyskland viste FT 2025, at systemet virker. Når chaufføren ønsker lidt hvile med comfort trykker han på en knap i førersædets armlæn og sædet rykker baglæns og drejer 45 grader til højre. Så er der plads til at strække benene og taste på i-Pad’en.
Volvo har lavet den fuldautomatiske autopilot
Endnu er systemet ikke i stand til at foretage vognbaneskift og overhale andre køretøjer, en udbygning Mercedes-Benz arbejder intenst på at udvikle.
Hård konkurrence
Øget konkurrence fra Volvo og Scania tvinger Mercedes-Benz til at gå nye veje, og hvad er mere selvfølgeligt end at ty til personvognsdivisionen og hente og tilpasse allerede udviklet elektronik, der i lastbilen er døbt Highway Pilot.
Mercedes-Benz vil være parat til at introducere Highway Pilot i Europa og USA om cirka 10 år. Når det varer så længe, er det ikke bare udviklingen, der tager tid. Også lovgivningen skal adapteres til at tillade, at chaufføren ikke behøver at holde i rattet. Med Highway Pilot forudser Mercedes-Benz, at der kan være længere imellem hvilepauserne, og at der er færre reparationer og lavere forsikringspræmier.