Volvo tester magneter til selvkørende biler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Volvo tester magneter til selvkørende biler

Volvo Car Group har afsluttet et forskningsprojekt, der retter sig mod brugen af magneter i vejbanen til at hjælpe bilen med at placere sig korrekt

af Thomas André
12. marts 2014
i Baggrund, Nyheder

Projektet, som er finansieret i samarbejde med den svenske myndighed Trafikverket, er en mulig nøgle til indførsel af selvkørende biler.

Pålidelig og helt præcis placering er et essentielt punkt i udviklingen af selvkørende biler.

Allerede kendte placeringsteknologier som GPS og kameraer er underlagt begrænsninger under visse forhold; magneter i vejbanen påvirkes ikke af fysiske forhindringer og vejrforhold.

– Magneterne skaber en usynlig ’jernbane’, som betyder, at bilen kan placeres med under 10 centimeters nøjagtighed. Vi har testet teknologien ved forskellige hastigheder, og resultaterne har indtil videre været lovende, siger Jonas Ekmark, der er Preventive Safety Leader hos Volvo Car Group.

100 selvkørende biler

Volvo spiller en ledende rolle i et stort pilotprojekt, der forsker i autonom kørsel. I projektet kører 100 selvkørende Volvo’er på de almindelige veje rundt om Göteborg i almindelig hverdagstrafik.

– Vores mål er, at bilen skal kunne klare hele kørslen selv. Nøjagtig placering er et must for en selvkørende bil. Det kan sagtens lade sig gøre at implementere autonome køretøjer uden at foretage ændringer i den eksisterende infrastruktur, men denne teknologi åbner for interessante muligheder siger Jonas Ekmark.

Holder bilen på vejen

Samtidigt med at styre de selvkørende biler, indeholder magneterne også andre muligheder. De kan for eksempel være med til at styre et eksternt vejbane-assistent-system, der kan være med til at forhindre uheld, hvor biler kører af vejen.

Om vinteren kan snerydningen styres af magneterne, så vi slipper for, at sneplovene rydder skilte og kantstene, der gemmer sig under sneen.

Og skulle den dag komme, hvor alle biler bliver selvkørende, vil det medføre en mere effektiv anvendelse af den plads, vejene optager, fordi præcis placering tillader smallere vejbaner og tættere kørsel.

Sådan gjorde de

Volvo’s forskningsteam anlagde en 100 meter lang bane på virksomhedens testanlæg i Hällered uden for Göteborg. Et mønster af runde ferrit-magneter (40 x 15 mm) blev placeret 200 mm under vejbanen. Testbilerne blev udstyret med adskillige magnetiske sensorer.

Meningen med forskningsprogrammet var at vurdere essentielle punkter, såsom rækkevidde, pålidelighed, holdbarhed, omkostninger, og hvordan en sådan løsning vil påvirke vedligeholdelse af vejene.

Billig løsning

– Vores foreløbige erfaringer er, at ferrit-magneter er en effektiv, pålidelig og relativt billig løsning, både hvad angår infrastruktur og sensorteknologi i bilen. Næste skridt er at udføre test i almindelig trafik, forklarer Jonas Ekmark.

Nissan lancerer smart bakspejl

Helgardering med Wolf Eyes kamera

Det er Claes Tingvall, Traffic Safety Director i Trafikverket, enig i.

– Testens resultater er særdeles interessante, særlig når man ser på både sikkerhedspotentialet og fordelene for udviklingen af selvkørende biler. Implementering af vejmagneter kan meget vel blive en del af Sveriges mål om at være pioner inden for teknologi, der bidrager til bæredygtig mobilitet.

Tags: Volvo
Tidligere Artikel

Vi sælger masser af varebiler

Næste Artikel

BMW frister med ny 2 Serie Active Tourer

Næste Artikel

BMW frister med ny 2 Serie Active Tourer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Magneter i kørebanen skal fungere som en slags jernbaneskinne, som de selvkørende biler følger

Volvo tester magneter til selvkørende biler

12. marts 2014

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering