Selvkørende biler: Volvo dropper ingeniørerne | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Autonomous Driving Brain er en computer, som styrer de selvkørende funktioner i Volvos nye selvkørende bil.
Den første 'Drive Me' Volvo XC90 rullede ud af fabrikken i fredags, og i kommende tid vil bilerne blive leveret til almindelige familier til test.

Selvkørende biler: Volvo dropper ingeniørerne

Volvo er klar til at lancere Drive Me-projektet, hvor det er almindelige mennesker, som tester den selvkørende XC90, og ikke sikkerhedsingeniører

af Andreas Lang Hedegaard
12. september 2016
i Nyheder

Volvo er klar til at skrive historie med et projekt, de kalder det mest avancerede og ambitiøse forsøg selvkørende biler til dato. Firmaet vil i den nærmeste fremtid nemlig rulle en række særlige XC90-modeller ud til udvalgte familier i Gøteborg-området i Sverige. Her skal familierne bruge bilerne som helt almindelige biler. Men den store forskel er, at disse biler, som er en del af Drive Me-projektet, kan køre selv.

Volvos selvkørende bil er klar

Både Google, Audi, Mercedes og flere andre bilfabrikker arbejder i disse år hårdt på at kunne tilbyde selvkørende teknik i fremtidige biler, og mange producenter har allerede kørt millioner af kilometer i selvkørende biler. Men dér, hvor Volvos Drive Me adskiller sig, er ved, at ingen af de andre producenter endnu har ladet almindelige mennesker overtage nøglerne til de selvkørende biler.

Fødderne op
I Drive Me-projektet er det kun på større, flersporede veje uden fortove, hvor farten i gennemsnittet på en almindelig dag er omkring 70 km/t, hvor bilerne kan køre selv. Selve projektbilerne adskiller sig ikke visuelt fra en almindelig XC90, men de er udstyret med flere sensorer. En såkaldt LIDAR er installeret i fronten, og den indsamler information om alt det, der er foran bilen. På siderne og bagenden af bilen er der installeret ekstra kameraer, som indsamler informationer til det, Volvo kalder Autonomous Driving Brain – en computer, som styrer de selvkørende funktioner.

Fire turboer og en topfart på 276 km/t – Volvo bygger rekordbrydende lastbil

Drive Me handler i lige så høj grad om at undersøge, hvordan forbrugerne vil bruge den selvkørende funktion, som det handler om at teste mod ulykker. Ideen med Drive Me eller IntelliSafe Autopilot, som Volvo kalder deres selvkørende funktion, er, at den skal frigøre tid hos forbrugerne. Hvor man normalt ville hænge i eftermiddagstrafikken, kan man i Volvos selvkørende bil smække benene op og svare på den sidste mail, inden man igen skal overtage styringen.

Volvos selvkørende projekt er et skridt mod deres vision om, at ingen må dø eller blive alvorligt kvæstet i en Volvo i 2020. Volvo forventer selv at introducere IntelliSafe Autopilot i 2021.

Tags: Selvkørende bilVolvo XC90
Tidligere Artikel

Sådan bliver Land Rovers nye Discovery

Næste Artikel

Euro6 sælger varebiler

Næste Artikel
44 procent. Så meget er slaget af varebiler steget i august i forhold til samme måned sidste år

Euro6 sælger varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den første 'Drive Me' Volvo XC90 rullede ud af fabrikken i fredags, og i kommende tid vil bilerne blive leveret til almindelige familier til test.

Selvkørende biler: Volvo dropper ingeniørerne

12. september 2016
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering