Volvo er klar til at skrive historie med et projekt, de kalder det mest avancerede og ambitiøse forsøg selvkørende biler til dato. Firmaet vil i den nærmeste fremtid nemlig rulle en række særlige XC90-modeller ud til udvalgte familier i Gøteborg-området i Sverige. Her skal familierne bruge bilerne som helt almindelige biler. Men den store forskel er, at disse biler, som er en del af Drive Me-projektet, kan køre selv.
Volvos selvkørende bil er klar
Både Google, Audi, Mercedes og flere andre bilfabrikker arbejder i disse år hårdt på at kunne tilbyde selvkørende teknik i fremtidige biler, og mange producenter har allerede kørt millioner af kilometer i selvkørende biler. Men dér, hvor Volvos Drive Me adskiller sig, er ved, at ingen af de andre producenter endnu har ladet almindelige mennesker overtage nøglerne til de selvkørende biler.
Fødderne op
I Drive Me-projektet er det kun på større, flersporede veje uden fortove, hvor farten i gennemsnittet på en almindelig dag er omkring 70 km/t, hvor bilerne kan køre selv. Selve projektbilerne adskiller sig ikke visuelt fra en almindelig XC90, men de er udstyret med flere sensorer. En såkaldt LIDAR er installeret i fronten, og den indsamler information om alt det, der er foran bilen. På siderne og bagenden af bilen er der installeret ekstra kameraer, som indsamler informationer til det, Volvo kalder Autonomous Driving Brain – en computer, som styrer de selvkørende funktioner.
Fire turboer og en topfart på 276 km/t – Volvo bygger rekordbrydende lastbil
Drive Me handler i lige så høj grad om at undersøge, hvordan forbrugerne vil bruge den selvkørende funktion, som det handler om at teste mod ulykker. Ideen med Drive Me eller IntelliSafe Autopilot, som Volvo kalder deres selvkørende funktion, er, at den skal frigøre tid hos forbrugerne. Hvor man normalt ville hænge i eftermiddagstrafikken, kan man i Volvos selvkørende bil smække benene op og svare på den sidste mail, inden man igen skal overtage styringen.
Volvos selvkørende projekt er et skridt mod deres vision om, at ingen må dø eller blive alvorligt kvæstet i en Volvo i 2020. Volvo forventer selv at introducere IntelliSafe Autopilot i 2021.