Netop som vi gik og troede, selvkørende biler med dødsulykken i Arizona i sidste måned var bombet tilbage til tegnebrættet, har California Public Utilities Commission fremsat et lovforslag, der tillader, at selvkørende biler uden testkører bag rattet må køre med passagerer.
I sidste uge optrappede delstaten forsøg på offentlig vej med selvkørende til at omfatte biler uden testkører. Og nu skal de altså også til at have passagerer med. Hidtil har det ellers været lovpligtigt, at der sidder en person ved rattet, som kan gribe ind, hvis teknologien svigter.
Kvindens egen skyld
Efter dødsulykken i Arizona, hvor en 49-årig kvinde mistede livet, da hun trådte ud foran en testbil fra Uber, har selskabet sat samtlige forsøg på offentlig vej i bero, mens andre selskaber har fulgt trop i større eller mindre grad.
Ulykken undersøges fortsat, men de foreløbige oplysninger går på, at kvinden bærer skylden for ulykken, og at den ikke kunne være undgået, uanset om det var et menneske eller elektronik, der styrede bilen. I hvert fald har den ikke fået indflydelse på Californiens beslutning.
Minimumsalder
Californiens nye forslag indeholder et krav om, at selskaber, der vil køre med passagerer i ubemandede biler, skal have været i besiddelse af en tilladelse til test af selvkørende biler i tre måneder, før de må køre med passagerer uden en testkører ved rattet.
Desuden skal tjenesten være gratis, alle passagerer skal være over 18, og selskaberne skal nøje rapportere, hvor mange kilometer bilerne kører, antallet af gennemførte ture med passagerer.
Handicappede
I den mere kuriøse afdeling (læs, amerikanske) står der, at de selvkørende biler uden testkører ikke må køre ture til lufthavne, samt at de skal kontrollere og rapportere antallet af handicappede passagerer.
Hvordan sidstnævnte defineres, og hvordan man vil registrere dem uden af optræde politisk ukorrekt i Hollywood-staten, fremgår ikke.
Første bløde dødsfald
Selv om ulykken i Arizona anses for den første ulykke, hvor en såkaldt blød trafikant er blevet påkørt og dræbt af en selvkørende bil, har de forskellige bilfirmaers automatiske køresystemer voldet problemer.
Særligt Tesla har tilladt en høj grad af selvkørende teknik, som gør det muligt for føreren at køre i lange perioder uden hænderne på rattet.
Tesla
Det har kostet mindst to bekræftede dødsfald, hvor Tesla’er er kørt galt med førere, som har stolet blindt på teknikken.
Andre bilfabrikker bruger vejbaneassistenter og servostyring til at hjælpe bilisten med at holde sin bane, men systemerne slår fra efter et antal sekunder.
Uvirksom fører
Tendensen går i øjeblikket i retning af, at bilerne kan køre længere og hurtigere med en uvirksom fører bag rattet.
Mercedes-Benz lader for eksempel deres mest ekstreme systemer køre bilen i op til halvandet minut ved høj hastighed, mens Audi er på vej med en variant i Audi A8, der tillader bilen at køre autonomt med op til 65 km/t uden tidsbegrænsning.