Selvkørende biler slippes fri | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 15 december 2019
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Årsagen til dødsulykken i Arizona synes nu endegyldigt at blive lagt på den dræbte fodgænger
Tre måneders prøvetid med sikkerhedsbemanding giver nu lov til at køre med passagerer i førerløse biler i Californien
Lovforslaget kræver en nedre aldersgrænse på 18 år

Selvkørende biler slippes fri

Californien vil tillade, at selvkørende biler uden en testkører bag rattet må køre med passagerer. Det skal bare være gratis, og de handicappede skal registreres

af Thomas André
13. april 2018
i Nyheder, Trafikpolitik

Netop som vi gik og troede, selvkørende biler med dødsulykken i Arizona i sidste måned var bombet tilbage til tegnebrættet, har California Public Utilities Commission fremsat et lovforslag, der tillader, at selvkørende biler uden testkører bag rattet må køre med passagerer.

I sidste uge optrappede delstaten forsøg på offentlig vej med selvkørende til at omfatte biler uden testkører. Og nu skal de altså også til at have passagerer med. Hidtil har det ellers været lovpligtigt, at der sidder en person ved rattet, som kan gribe ind, hvis teknologien svigter.

Kvindens egen skyld

Efter dødsulykken i Arizona, hvor en 49-årig kvinde mistede livet, da hun trådte ud foran en testbil fra Uber, har selskabet sat samtlige forsøg på offentlig vej i bero, mens andre selskaber har fulgt trop i større eller mindre grad.

Ulykken undersøges fortsat, men de foreløbige oplysninger går på, at kvinden bærer skylden for ulykken, og at den ikke kunne være undgået, uanset om det var et menneske eller elektronik, der styrede bilen. I hvert fald har den ikke fået indflydelse på Californiens beslutning.

Minimumsalder

Californiens nye forslag indeholder et krav om, at selskaber, der vil køre med passagerer i ubemandede biler, skal have været i besiddelse af en tilladelse til test af selvkørende biler i tre måneder, før de må køre med passagerer uden en testkører ved rattet.

Transit med street credit

Desuden skal tjenesten være gratis, alle passagerer skal være over 18, og selskaberne skal nøje rapportere, hvor mange kilometer bilerne kører, antallet af gennemførte ture med passagerer.

Handicappede

I den mere kuriøse afdeling (læs, amerikanske) står der, at de selvkørende biler uden testkører ikke må køre ture til lufthavne, samt at de skal kontrollere og rapportere antallet af handicappede passagerer.

Hvordan sidstnævnte defineres, og hvordan man vil registrere dem uden af optræde politisk ukorrekt i Hollywood-staten, fremgår ikke.

Første bløde dødsfald

Selv om ulykken i Arizona anses for den første ulykke, hvor en såkaldt blød trafikant er blevet påkørt og dræbt af en selvkørende bil, har de forskellige bilfirmaers automatiske køresystemer voldet problemer.

Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker

Særligt Tesla har tilladt en høj grad af selvkørende teknik, som gør det muligt for føreren at køre i lange perioder uden hænderne på rattet.

Tesla

Det har kostet mindst to bekræftede dødsfald, hvor Tesla’er er kørt galt med førere, som har stolet blindt på teknikken.

Andre bilfabrikker bruger vejbaneassistenter og servostyring til at hjælpe bilisten med at holde sin bane, men systemerne slår fra efter et antal sekunder.

Uvirksom fører

Tendensen går i øjeblikket i retning af, at bilerne kan køre længere og hurtigere med en uvirksom fører bag rattet.

Mercedes-Benz lader for eksempel deres mest ekstreme systemer køre bilen i op til halvandet minut ved høj hastighed, mens Audi er på vej med en variant i Audi A8, der tillader bilen at køre autonomt med op til 65 km/t uden tidsbegrænsning.

Tags: ArizonaAudi A8CalifornienMercedesSelvkørende bilerTesla
Tidligere Artikel

Kassevogn til terræn

Næste Artikel

Toppen bestemmer kroppen

Næste Artikel
Pakkebil, kølebil eller personbil? Schaeffler' ide er at gøre Mover fleksibel og let at modificere til forskellige formål. Illiustration: Schaeffler

Toppen bestemmer kroppen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i varebilsalget: Er det et krisetegn?

20. november 2019

REA Erhvervsbiler får Fiat Professional

25. oktober 2019
Dækmonteringen er vigtig

Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof

16. oktober 2019
Foto: Lars Krogsgaard

BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

14. oktober 2019

Se vinderen af Årets Brugtbil 2019 her

9. oktober 2019

Mest læste

Årsagen til dødsulykken i Arizona synes nu endegyldigt at blive lagt på den dræbte fodgænger

Selvkørende biler slippes fri

13. april 2018

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid

19. november 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

20. april 2017
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

29. april 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

sponsored