Selvkørende biler slippes fri | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 18 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Årsagen til dødsulykken i Arizona synes nu endegyldigt at blive lagt på den dræbte fodgænger
Tre måneders prøvetid med sikkerhedsbemanding giver nu lov til at køre med passagerer i førerløse biler i Californien
Lovforslaget kræver en nedre aldersgrænse på 18 år

Selvkørende biler slippes fri

Californien vil tillade, at selvkørende biler uden en testkører bag rattet må køre med passagerer. Det skal bare være gratis, og de handicappede skal registreres

af Thomas André
13. april 2018
i Nyheder, Trafikpolitik

Netop som vi gik og troede, selvkørende biler med dødsulykken i Arizona i sidste måned var bombet tilbage til tegnebrættet, har California Public Utilities Commission fremsat et lovforslag, der tillader, at selvkørende biler uden testkører bag rattet må køre med passagerer.

I sidste uge optrappede delstaten forsøg på offentlig vej med selvkørende til at omfatte biler uden testkører. Og nu skal de altså også til at have passagerer med. Hidtil har det ellers været lovpligtigt, at der sidder en person ved rattet, som kan gribe ind, hvis teknologien svigter.

Kvindens egen skyld

Efter dødsulykken i Arizona, hvor en 49-årig kvinde mistede livet, da hun trådte ud foran en testbil fra Uber, har selskabet sat samtlige forsøg på offentlig vej i bero, mens andre selskaber har fulgt trop i større eller mindre grad.

Ulykken undersøges fortsat, men de foreløbige oplysninger går på, at kvinden bærer skylden for ulykken, og at den ikke kunne være undgået, uanset om det var et menneske eller elektronik, der styrede bilen. I hvert fald har den ikke fået indflydelse på Californiens beslutning.

Minimumsalder

Californiens nye forslag indeholder et krav om, at selskaber, der vil køre med passagerer i ubemandede biler, skal have været i besiddelse af en tilladelse til test af selvkørende biler i tre måneder, før de må køre med passagerer uden en testkører ved rattet.

Transit med street credit

Desuden skal tjenesten være gratis, alle passagerer skal være over 18, og selskaberne skal nøje rapportere, hvor mange kilometer bilerne kører, antallet af gennemførte ture med passagerer.

Handicappede

I den mere kuriøse afdeling (læs, amerikanske) står der, at de selvkørende biler uden testkører ikke må køre ture til lufthavne, samt at de skal kontrollere og rapportere antallet af handicappede passagerer.

Hvordan sidstnævnte defineres, og hvordan man vil registrere dem uden af optræde politisk ukorrekt i Hollywood-staten, fremgår ikke.

Første bløde dødsfald

Selv om ulykken i Arizona anses for den første ulykke, hvor en såkaldt blød trafikant er blevet påkørt og dræbt af en selvkørende bil, har de forskellige bilfirmaers automatiske køresystemer voldet problemer.

Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker

Særligt Tesla har tilladt en høj grad af selvkørende teknik, som gør det muligt for føreren at køre i lange perioder uden hænderne på rattet.

Tesla

Det har kostet mindst to bekræftede dødsfald, hvor Tesla’er er kørt galt med førere, som har stolet blindt på teknikken.

Andre bilfabrikker bruger vejbaneassistenter og servostyring til at hjælpe bilisten med at holde sin bane, men systemerne slår fra efter et antal sekunder.

Uvirksom fører

Tendensen går i øjeblikket i retning af, at bilerne kan køre længere og hurtigere med en uvirksom fører bag rattet.

Mercedes-Benz lader for eksempel deres mest ekstreme systemer køre bilen i op til halvandet minut ved høj hastighed, mens Audi er på vej med en variant i Audi A8, der tillader bilen at køre autonomt med op til 65 km/t uden tidsbegrænsning.

Tags: ArizonaAudi A8CalifornienMercedesSelvkørende bilerTesla
Tidligere Artikel

Kassevogn til terræn

Næste Artikel

Toppen bestemmer kroppen

Næste Artikel
Pakkebil, kølebil eller personbil? Schaeffler' ide er at gøre Mover fleksibel og let at modificere til forskellige formål. Illiustration: Schaeffler

Toppen bestemmer kroppen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021
Årsagen til dødsulykken i Arizona synes nu endegyldigt at blive lagt på den dræbte fodgænger

Selvkørende biler slippes fri

13. april 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering