Renault udvikler prototype til effektiv og emissionsfri bydistribution
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Renault Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 er en nyudviklet prototype
Den kantede boks giver et regulært lastrum
Adgangen til lastrummet er søgt optimeret vha sidehængslede bagdøre og jalousilåger i begge sider
Med sine 6 kubikmeters varekasse er bilen mere rummelig end den mindste Renault Trafic

Seks kompakte kubikmeter

Renault har udviklet en prototype af Kangoo Z.E. til emissionsfri bydistribution

af Jess Ulrik Verge
3. juli 2017
i Nyheder, Opbygninger

Flere bilmærker har øje for udviklingen inden for den såkaldte last mile-distribution, hvor varerne i det yderste led af transportkæden skal bringes det sidste stykke ud til slutbrugerne.

PSA-gruppen har udviklet særlig kompakte udgaver af Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota ProAce. Et andet eksempel er Fiat, der i flere år har haft en ekstra rummelig Doblo i programmet.

Rummeligere end den korte Trafic

Nu forsøger Renault at tage føring med en nyudviklet prototype – Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 – der blev vist for offentligheden for første gang i sidste uge. Det er en chassis-udgave opbygget med en boks, der rummer 6 kubikmeter.

Et vellykket skridt i den rigtige retning

Det er 2 kubikmeter mere end Kangoo Maxi og 0,8 kubikmeter mere end den mindste udgave af storebror Trafic. Desuden har Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 en anelse kortere akselafstand end Trafic (minus 1,8 cm), hvilket gør den lidt mere manøvredygtig.

Væsentligt smallere mål

Boksen holder sig pænt under de to meter i højden, så bilen kan komme ned i f.eks. underjordiske garager. Her kan den mindste Trafic dog også være med, da den holder et højdemål på 197 cm.

Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 er ikke bredere end standardudgaven. D.v.s. 213,8 cm med sidespejle, og her har den en klar fordel i forhold til Trafic, der måler 228,3 cm.

Regulær boks med jalousilåger

Begge sider af boksen er forsynet med relativt smalle jalousilåger i fuld højde, hvilket skulle gøre det lettere at få varerne hurtigt ind og ud af lastrummet.

I øvrigt er lastrummet særdeles regulært takket være boksens kantede form.

Baseret på nyeste Kangoo Z.E.

Men det stærkeste kort, som Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 har på hånden, er måske, at den er emissionsfri og baseret på den nyeste Kangoo Z.E., der lanceres i Danmark i oktober.

Renault Kangoo Z.E.

Det vil bl.a. sige, at den drives af Renaults nyeste el-motor med 60 hk og det nyeste batteri, der lover en rækkevidde på mellem 120 km (vinter) og 200 km (sommer).

Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 er typegodkendt i Europa og vil kunne bestilles i Danmark – antageligt lidt senere end lanceringen af standardudgaverne.

Tags: last mile-distributionRenaultRenault KangooRenault Kangoo Z.E.
Tidligere Artikel

Et vellykket skridt i den rigtige retning

Næste Artikel

Alle Volvo får elmotor fra 2019

Næste Artikel
Om to år er det endegyldigt slut med biler uden elmotor fra svensk-kinesiske Volvo

Alle Volvo får elmotor fra 2019

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Renault Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 er en nyudviklet prototype

Seks kompakte kubikmeter

3. juli 2017
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored