Seks indbrud i sin varebil på et halvt år | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Murermester Jan Lund er godt træt af at bruge penge og tid på langfingrede tyveknægte
Et lille hul i sidenruden er nok til, at tyvene kan få hånden ind og låse op til varerummet
Låsekontakterne sidder lige under sideruderne i begge sider og virker, selv om der ikke er nøgle i bilen
Og sådan ser Jan Lunds låsekontakter ud, efter at hans værksted har blændet dem for ham
Tyvene vil gerne have arbejdsro, og siden Jan Lund klistrede denne mærkat i sideruden for tre uger siden, har der ikke været ubudne gæster

Seks indbrud i sin varebil på et halvt år

Murermester Jan Lund er plaget af indbrud i sin varebil. Tyverne kommer ind uden de store problemer ved at bruge bilens eget låsesystem

af Thomas André
25. oktober 2017
i Nyheder

Siden forsommeren har murermest Jan Lund seks gange haft indbrud i sin varebil, en Ford Transit Custom, på P-pladsen uden for sit hjem i Greve. Og hver gang har fremgangsmåden været den samme.

Tyvene smadrer den trekantede siderude og stikker en hånd ind og låser bilen op på knappen ved dørhåndtaget. Den låser også varerummet op, og så er det bare at tage for sig af værdierne.

Politi og forsikring

De mange indbrud koster både tid, penge og en masse frustrationer, som hverken Jan Lund eller de mange andre ofre for indbruds-bølgen kan stille noget op imod.

– Den første gang havde de stjålet alt mit værktøj. Det tog mig en hel dag at gøre det op og melde det til både politi og forsikring. Bagefter skulle jeg jo ud og købe nyt, og det er der ikke nogen ud over sælgerne, der synes er særligt fedt, siger Jan Lund.

Kunderne venter ikke

– Og så er der jo kunderne. De står ikke bare og venter på, at mureren får klaret sine små problemer. De har da rigeligt i deres egne. Så kan det godt være, jeg kan forklare det til den kunde, jeg er i gang hos, siger Jan Lund, som blandt andet laver mange badeværelser for private.

Forsikringsselskaber: Østbander bag bølge af indbrud i varebiler

– Men når man så har brugt en ekstra dag her og en ekstra dag der, fordi der er nogle idioter, der ikke kan kende forskel på dit og mit, så er der nogle kunder i den sidste ende, der finder en anden håndværker. Det er logik, siger han.

Surt

Jan Lund indhenter forsinkelsen ved at arbejde til sent på aftenen og i weekenderne, når det kan lade sig gøre. Men udgifterne og ærgrelsen må han bide i sig.

– Det koster mig 2.500 kroner plus arbejdsløn og mellem to-tre timer at køre ud til Ford og få den skiftet hver gang. De er vant til det og gør det med det samme. Men selvrisikoen gør, at det ikke kan svare sig at køre det over forsikringen. Med alle de indbrud havde de sikkert også bare hævet præmien. Det er altså surt, siger murermesteren.

Blændede låsene

Allerede første gang, han kom til sit værksted med en smadret rude og et varerum uden værktøj, tilbød hans værksted ham at blænde låsekontakterne i kabinen af, så man ikke kan låse varerummet op ad den vej.

Nu kommer loven mod social dumping i varebiler

– Det sagde jeg ja til med det samme, og siden har jeg ikke fået stjålet værktøj. De kan jo ikke komme ind i varerummet. Men af én eller anden årsag bliver de ved med at smadre ruden. Så enten er de meget glemsomme, eller også er det ikke de samme tyve, der er på spil. For der er ikke noget at stjæle i kabinen.

Et klistermærke

At de ikke reagerer på de blændede låseknapper kan skyldes mørket eller stress i situationen. Derfor satte han for tre uger siden klistermærker fra et alarmselskab i sideruderne. Og foreløbigt har der ikke været indbrudsforsøg siden.

– Så må vi jo krydse fingre for, at det holder. Det har kostet mig næsten 20.000 kroner plus alt besværet. Nu vil jeg godt have lidt arbejdsro til at indhente det tabte, siger Jan Lund.

Læs i morgen om, hvordan Ford Motor Company i Danmark reagerede lynhurtigt, da Altomvarebiler.dk fortalte dem om fremgangsmåden bag de mange indbrud i varebiler.

Tags: Ford Transit CustomIndbrud i varebilerMurermester
Tidligere Artikel

Enorm rækkevidde i ny brintbil

Næste Artikel

Borgmester vil have varebiler ældre end Euro 4 ud af København

Næste Artikel
I 2019 bør der efter overborgmester Frank Jensens mening ikke være adgang til hovedstadens miljøzone for varebiler, der ikke lever op til minimum Euro 4. Foto: DMU

Borgmester vil have varebiler ældre end Euro 4 ud af København

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Murermester Jan Lund er godt træt af at bruge penge og tid på langfingrede tyveknægte

Seks indbrud i sin varebil på et halvt år

25. oktober 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering