Seat leon skruer op for formerne - altomvarebiler.dk
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Seat Leon skruer op for formerne

Seat disker op med Leon ST, en attraktiv stationcar, der kan give fætrene VW Golf Variant og Skoda Octavia Combi kamp til stregen

af admin
19. august 2013
i Nyheder

Der er 27 cm imellem Seat Leon og Leon ST, men det ses ikke. Tilføjelsen i form af et længere udhæng og dermed et større bagagerum er fornemt integreret i det i forvejen inciterende design.
Med tilføjelsen når Leon ST ud til 454 cm på målebåndet til en akselafstand på 264 cm. Bredden bliver holdt på 182 cm og højden på 146 cm.
Det er ikke uden grund, at Walter de Silva i sin tid blev shanghajet fra Alfa Romeo til at sætte liv i formerne hos Seat. Walter de Silva er for længst avanceret til design chef for VW koncernen, men fingeraftrykket sidder der stadig.
Formgivningen er meget selvstændig og adskiller sig tydeligt fra slægtningene i koncernen, som Seat deler teknik med. Det vil sige undervognens opbygning og motorudvalg.
Både front og hæk er skarpt profileret med den seneste LED lygteteknik, der fungerer som kørelys. Siden har fået meget skarpe linjer, hvor især falsen ved bagenden fører øjet hen til de fint integrerede baglygter. Der er tydeligvis arbejdet seriøst på det visuelle udtryk.

Affjedringen en fordel for varebilen

Seat Leon har ikke fået den nye Golf 7 undervogn med fuldt uafhængige hjulophæng, men må ”nøjes” med undervognen fra Golf 6. Den har affjedring af baghjulene med en torsionsaksel, der er lidt mindre komfortabel end helt uafhængig affjedring med flere led, men er til gengæld en fordel for en varebil. 
Torsionsakslen er mindre følsom over for vægt og hjulene fjedrer uden at ændre vinkel. Denne karakteristiske egenskab er med til at stabilisere køreegenskaberne med læs på.
Lastrummet er på 1470 liter, men der er i øjeblikket ikke oplysninger om længde og bredde. Bagklappen åbner bredt og baglygterne generer ikke adgangen til rummet. Som varebil vil lastrummet blive helt plant, hvilket ikke er tilfældet som hvidplade personbil.
Konsekvent fokus på vægtreduktion har resulteret i en totalvægt på 1233 kg, kun 45 kg mere end den 5-dørs Leon. Med den vægt kan Leon ST bryste sig af at være den letteste stationcar i sin klasse.

Indretning med VW kvalitet

Indretningen af kabinen følger naturligvis Leon 5-d og dermed også VW koncernens overordnede kvalitet. Nogle af kontakterne ser anderledes ud end i en VW Golf, men inde bagved er det samme kvalitet. Drejekontakten til lyset til venstre for rattet er et godt eksempel.
Indtrykket er sobert og velordnet, holdt mest i sort, som er beroligende for øjnene, men for nogle måske lidt trist. Store runde ure til angivelse af fart og motorens omdrejninger er så klassisk som noget. På udstyrsniveau med navigation er der en slaveskærm midt imellem de to ure, så det ikke er nødvendigt at kigge til venstre på skærmen i midten af instrumentbordet for at finde vej.
Motorpaletten omfatter benzinmotorerne 1,2 TSI med 86 hk eller 105 hk og 1,4 TSI med 122 hk eller 140 hk foruden en 2,0 TDI turbodiesel med 150 hk. Den mest sparsommelige er 1,6 liter TDI Ecomotive med 105 hk og 26,3 km/l.
I den anden ende af skalaen befinder de potente FR-modeller sig med en 1,8 liter TSI benziner med 180 hk og en 2,0 liter TDI med 184 hk og et drejningsmoment på 380 Nm. Denne motor har et specifikt forbrug på 4,3 l/100 km, hvilket svarer til 23,3 km/l. Spurten fra 0-100 km/t er klaret på 7,4 sek. 
Disse varianter har også en opstrammet Dynamic undervogn med adaptiv dæmpning plus progressivt styretøj, der matcher de sportslige motorer. Med blik på antallet af Seat Altea FR med 18” hjul, der drøner rundt på enten gule eller papegøjeplader, skal Leon ST på FR niveau nok trække kunder til.

Merpris på 10.000 kr. for Leon ST

Allerede inden lanceringen senere på året har Seat Danmark oplyst, at prisforskellen mellem den 5-dørs Leon og Leon ST bliver 10.000 kr. Med en startpris på 117.536 kr. (139.900 kr.) for Leon Essence 1,2 TSI med 86 hk er der potentiale i prissætningen.
Essence-udstyret er dog så tyndt, at blikket kigger på den mere tiltalende Reference 1,2 TSI med 105 hk til 132.929 kr. (151.900 kr.). Til en merpris på kun 6.653 kr. (17.500 kr.) er 1,6 TDI Style med 105 hk og Start-Stop til 139.582 kr.(169.400 kr.) er et langt bedre køb og skal det være med en benzinmotor under hjelmen hedder modellen 1,2 TSI med ligeledes 105 hk til 141.596 kr. (168.400 kr.).
Helt oppe på toppen troner 2,0 TDI FR med sine 184 hk til 182.349 kr. (216.900 kr.) Og så skal der lige lægges 10.000 kr. oven i.
Til Style og FR koster fartpilot 2.008 kr., klimaanlæg er standard, media system med navigation står til 6.805 kr. læderindtræk sætter dig 15.536 kr. tilbage og 18” letmetal fælge sidder på for 4.071 kr. Det er da priser til at forstå og i grove træk halv pris i forhold til Leon ST på fuld afgift.

Tags: SeatSkodaVolkswagenVW
Tidligere Artikel

Rugbrødet – Last Edition

Næste Artikel

Blæser på sikkerheden

Næste Artikel

Blæser på sikkerheden

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Seat Leon skruer op for formerne

19. august 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering