– Siden 1. oktober har vi solgt 48 Kangoo Z.E. elbiler. Det er ikke noget, vi har gjort særligt meget for rent markedsføringsmæssigt. Men jeg tror, at de potentielle kunder har været igennem en modningsproces, som er begyndt at give resultat i salget. Markedet for eldrevne varebiler er modnet, så kunderne kan begynde at overveje elbiler. Man skal jo lige have gennemtænkt sit kørselsmønster, før man finder ud af, hvad man kan bruge de her biler til, forklarer informationschef i Renault Danmark, Søren Hyltoft.
Han regner med at komme op på lige omkring 300 solgte Kangoo Z.E. inden nytår.
– Det ser meget positivt ud, og til næste år tror jeg, trenden fortsætter, uden jeg tør sætte tal på.
Det er markant mere end for eksempel den meget aggressivt markedsførte personbil Renault Fluence, som elbiludbyderen Better Place har satset ensidigt på til både det private marked og firmabilssegmentet.
Styr på kørslen
Private vælger bil med følelserne og vil ikke begrænses i deres rækkevidde, som elbiler stadig gør. Men for flådeejere med mange faste daglige ture er betingelserne helt anderledes.
– Det er stadig ikke det private marked, der rykker mest, og samtidigt ved vi jo, at det er på erhvervsdelen, hvor man typisk aftager større partier, at elbilerne virkeligt kan gøre en forskel. Man kan sige, at de virksomheder, som overvejer elbilerne, har mere styr på deres kørselsmønster og har en mere nøgtern indstilling til deres behov, end private har. Alle virksomheder kan bruge elbiler – det er kun et spørgsmål om, hvor mange de kan bruge, siger Søren Hyltoft.
Samtidigt er det en efterhånden gammel sandhed, at klimavenlige biler i virksomheder er mere værd end bare de penge, man kan spare ved at bruge dem. Signalværdien er skyhøj.
Grønnere profil
– En af vores flådekunder sagde til mig, at han kunne vælge at plastre sin facade til med elpaneler for fem millioner kroner for at få en grønnere profil. Han kunne også vælge at købe to elbiler. Resultatet er det samme, så det er ikke kun et spørgsmål om at regne det nøjagtige kørselsbehov ud.
Det stærkt accelererende salg af Kangoo Z.E. er endnu ikke synligt i gadebilledet. Det kommer først til udtryk i løbet af foråret, når der for alvor kommer gang i leveringen af den grønne Kangoo.
Foreløbigt er kun ti leveret, mens resten er bestilt og undervejs.
Faktaboks:
Renault har 47 forhandlere i Danmark. De 20 af dem sælger elbiler og står for serviceringen af dem. 12 værksteder får uddannet personale og faciliteter til at udføre garantireparationer.
Renault Kangoo Z.E.:
Motor: elmotor
Ydelse: 60 hk / 226 Nm
Pris: 149.000 kroner plus moms og batterileje
Batterileje:
Der er flere muligheder. Vælger man at leje batteriet hos Renault, koster det en månedlig leje alt efter kilometerforbrug, og man skal selv bekoste eludgiften.
Lejer man for eksempel batteriet for et år med en forventet kørsel på 10.000 km, koster det 689 kroner om måneden. 20.000 km koster 18 kroner om måneden, mens eksemplet med 30.000 årlige kilometer i tre år koster 669 kroner om måneden.
Better Place:
Strømudbyderen Better Place tilbyder en løsning til firmabilister, der kører mere end 25.000 km om året. Her lejer man batteriet og får opstillet en ladestander på arbejdspladsen. Det koster et engangsbeløb på knap 10.000 kroner plus kilometerforbrug, men her er strømmen inkluderet i prisen i den månedlige leje på 1795 kroner – uanset kilometer.