For en uge siden var dagens breaking news på dette site, at Chevrolet lukker og slukker – ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Det indebærer i praksis, at moderselskabet General Motors trækker mærket væk, for at skaffe bedre markedsvilkår for dets europæiske søstermærker Opel og Vauxhall, men uden at svigte de eksisterende Chevrolet-ejere.
Da altomvarebiler.dk publicerede nyheden, var det danske importselskab bag Chevrolet endnu ikke orienteret i detaljer om konsekvenserne og den fremtidige strategi. Men efter at have været i kontakt med Chevrolet Danmark kan følgende slås fast:
Fortsætter til udgangen af 2015
Chevrolet Europas beslutning medfører, at hele den europæiske imrportør- og forhandlerorganisation er opsagt med virkning fra udgangen af 2015. Chevrolet vil fortsat levere nye biler fra samlebåndene i Korea, men ved årsskiftet til 2016 er det slut.
Hvordan stiller det ejerne af de Chevrolet-modeller, som allerede er på vejene og ejerne af de nye biler, som leveres i løbet af de kommende 24 måneder?
Vil sikre service og reservedele
Ifølge Chevrolet Danmark vil både nuværende og kommende ejere være stillet præcis som hidtil. Både med hensyn til servicering, levering af reservedele og varetagelse af garantiforpligtelser.
Det forventes, at Interdan-gruppen, som står bag den danske Chevrolet-import, af General Motors bliver tilbudt en ny kontrakt med henblik på at sikre nuværende og kommende Chevrolet-ejere den fornødne back-up både nu og fremover.
Så de danskejede Chevrolet-modeller, der kører mellem gule eller papegøjefarvede nummerplader, vil angiveligt være stillet som hidtil, når den officielle import indstilles ved udgangen af 2015. Men når bilerne er slidt op, vil ejerne være henvist til at finde et alternativ hos Opel eller en af konkurrenterne.