Sådan får du 230V til din computer i varebilen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 22 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Sådan får du 230V til din computer i varebilen

Markedet vrimler med små billige omformere fra 12V til 230V. De billigste fungerer kun på visse typer af elektriske apparater, så tilslutter du den bærbare, fungerer den formentlig ikke

af Jens
1. marts 2013
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Strøm på farten til computeren,mobilen eller boremaskinen kan snildt hentes fra en såkaldt inverter, der konverterer 12V jævnspænding til 220 volt vekselspænding.
Det lyder let og invertere fås helt ned til 200 kr., men mange oplever problemer med invertere, der alligevel ikke kan lade det udstyr op, som man slutter til.
Årsagen er, at visse elektronisk apparater er meget følsomme over for hvordan vekseltrømskurven ser ud, når den kommer ind i det tilsluttede elektronik.
De kræver med andre ord en ren sinuskurve, og det gør inverteren noget dyrere end de billigere typer, der leverer en modificeret eller tillempet sinuskurve.

Startspændingen er højere

Invertere findes i to forskellige typer, modificeret sinus kurve og ren sinus kurve.Inverteren med den rene sinuskurve har en sinuskurve som vi kender det fra husets elnet og derfor kan alle typer af elektriske apparater tilsluttes en inverter med ren sinuskurve. Priserne for denne type har traditionelt set ligget ganske højt og typisk fra omkring 12-1500 kr. afhængig af effekten. Priserne er dog svagt faldende, ligesom med meget andet elektronik.
Med til billedet af, at man skal bruge en ren sinus-kurve-inverter hører, at hvis man helt vil undgå forstyrrelser på computer-skærmen samt opnå en korrekt opladning af batterierne i de forskellige apparater skal man vælge en omformer med ren sinus spænding. Det kan en inverter med en tillempet sinus-kurve ofte ikke klare.

Prøv den med computeren

I praksis er man derfor nødt til at afprøve, om man kan oplade eksempelvis sin laptop med de billige firkants-invertere. Ofte vil man kunne holde liv i computeren, når den er tilsluttet, men den oplades ikke!
Inverteren findes i flere størrelser og det er vigtigt at købe den rigtige inverter – se på effekten (watt) på de forbrugere den skal trække og køb helst inverteren et nummer større. Minimum er 100 watt for en god inverter.
En af specialisterne indenfor invertere er Waeco, der fremstiller et meget bredt udvalg af invertere. De mest enkle skal blot tilsluttes cigartænderen, men skal man jævnligt trække meget strøm, kan man med fordel få monteret en kraftig model, hvor der er trukket gode tykke kabler fra batteriet og helt om i varerummet.
Den nyeste Waeco, med ren sinuskurve blandt de små modeller til bilens 12V-udtag, hedder SinePower MSI 212 og leverer 150 watt og op til 300 watt i det øjeblik, et elektrisk apparat tilsluttes. Foruden 230V-stik er der også en USB-lader, der kan trække op til 2A.

Tidligere Artikel

Sprinter videre med fremtidens elektroniske sikkerhedssystemer

Næste Artikel

Land Rover er klar til at geare flere trin op i fart

Næste Artikel

Land Rover er klar til at geare flere trin op i fart

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Sådan får du 230V til din computer i varebilen

1. marts 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering