Danmark har komplicerede regler for registreringsafgift af biler. Og høje er afgifterne også. Men for varebiler er det faktisk slet ikke så svært. Og der er måske en fidus i det for dig, der har brug for en mindre bil i virksomheden, hvis du kan undvære bagsæderne og nøjes med en lille varebil. Det er en del at spare i registreringsafgift i forhold til
Små varebiler
På Skatteministeriets hjemmeside kan man læse de følgende regler.
Små varebiler er køretøjer, der utvivlsomt er indrettet til godstransport, og har en tilladt totalvægt på ikke over 2 tons.
Endvidere er biler med en tilladt totalvægt på over 2 tons, men ikke over 4 tons, omfattet, såfremt biler af samme fabriksmærke markedsføres med lignende karrosseri i personvognsudførelse (stationcarreglen).
For de små varevogne beregnes registreringsafgiften som 0 pct. af de første 14.300 kr. (2003-niveau) og 95 pct. resten.
Dertil kommer en række tillæg og fradrag i henholdsvis den afgiftspligtige værdi og den beregnede afgift som følge af trafiksikkerhedsfremmende udstyr.
For små varebiler, der udelukkende anvendes privat, beregnes et tillæg til vægtafgiften på 900 kr. årligt. For små varebiler, hvor brugen er blandet privat og erhvervsmæssig, beregnes et årligt tillæg på halvdelen af dette beløb.
Store varebiler
Store varebiler er køretøjer, der utvivlsomt er indrettet til godstransport, og har en tilladt totalvægt på over 2 tons, men ikke over 4 tons.
Registreringsafgiften udgør 0 pct. af de første 34.100 kr. og 30 pct. af resten. For varebiler over 3 tons kan afgiften højest udgøre 56.800 kr.
Dertil kommer en række tillæg og fradrag i henholdsvis den afgiftspligtige værdi og den beregnede afgift som følge af trafiksikkerhedsfremmende udstyr, jf. kap. 6.
For store varebiler, der udelukkende anvendes privat, beregnes et tillæg til vægtafgiften på 5.040 kr. årligt. For store varebiler, hvor brugen er blandet privat og erhvervsmæssig, beregnes et årligt tillæg på halvdelen af dette beløb.