Sådan rammes varebilerne af de nye miljøzoner | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fra 2020 til 2025 skal gradvist flere varebiler have partikelfilter for at måtte køre i byernes miljøzoner

Sådan rammes varebilerne af de nye miljøzoner

Hvis det lykkes regeringen at få flertal til sit lovforslag, vil der om 16 måneder ske det, at varebilerne bliver omfattet af miljøzonerne. Vi bringer et overblik over, hvilke varebiler der rammes

af Jess Ulrik Verge
4. marts 2019
i Baggrund, Miljø, Nyheder

Sidste år offentliggjorde regeringen deres luft-udspil, som blandt andet indeholdt den nyhed, at dieseldrevne varebiler skal omfattes af miljøzonerne i landets fem største byer.

Humlen i lovforslaget (L191) er et ønske om gradvist at indfase dieselpartikelfiltre i de varebiler, der kører i miljøzonerne. Forslaget blev fremsat i torsdags, og det skal førstebehandles i Folketinget den 28. marts.

Men hvordan er det lige, at din varebil bliver ramt? At finde ud af dette, kræver et stift blik i lovteksten. Det er nemlig ikke nok at vide, hvilken Euro-norm varebilen opfylder.

Upræcise skæringsdatoer

Ganske vist er der i lovforslaget en indfasning i tre trin, der groft set falder sammen med perioderne for de forskellige Euro-normer. Men helt så enkelt er det ikke. Skæringsdatoerne for normernes ikrafttræden er nemlig for upræcise og dermed for vanskelige at administrere, mener regeringen.

Varebiler rammes af strengere miljøzoner

I stedet foreslås skæringsdatoer efter hvornår varebilen er indregistret i Danmark første gang. Datoerne er lagt ud fra et skøn, som tager hensyn til såvel Euro-regimernes ikrafttræden som importørernes restsalg, bilejernes økonomi, tekniske begrænsninger og fabrikkernes ofte tidlige indfasning af nye Euro-motorer.

Indfasning af de ældste biler

Hvis lovforslaget vedtages, får det første trin virkning fra den 1. juli 2020. Fra og med denne dato vil det komme til at gælde, at alle varebiler, der er indregistreret inden den 1. januar 2007 kun må køre i miljøzonerne, hvis de har et partikelfilter monteret.

En del af disse biler har motorer, der opfylder Euro-normerne fra 0 til 3. De er altså mellem 15 og 25 år gamle i dag, og bestanden af disse biler vurderes at være relativ lille. Nogle af varebilerne kan være så gamle, at det kan blive svært at finde et partikelfilter, der passer. I visse tilfælde vil det være muligt at søge om dispensation.

Glidende overgang for Euro 4-bilerne

En del af bilerne opfylder Euro 4-normen, fordi denne norm trådte i kraft i 2005/2006 – altså inden skæringsdatoen. De Euro 4-biler, der er indregistreret før 1. januar 2007, må heller ikke køre i miljøzonerne uden at have et partikelfilter.

Men de Euro 4-biler, der er indregistreret efter 1. januar 2007 må gerne køre i miljøzonerne – også selv om de fleste af disse ikke har partikelfilter. Dermed forsøger regeringen med en glidende overgang at tage hensyn til bilejernes økonomi, idet disse biler endnu har mange kilometre foran sig, og fordi det kan være en bekostelig affære at få eftermonteret et partikelfilter. Samtidig vurderes det, at den negative effekt på miljøet vil være begrænset.

De sidste Euro 4-biler kommer med

Næste trin træder i kraft den 1. juli 2022. Fra denne dato kommer det til at gælde, at alle dieselvarebiler skal have partikelfilter, hvis de er indregistreret før den 1. januar 2012. Dette vil altså betyde, at alle Euro 4-biler fra sommeren 2022 skal have partikelfilter.

Den 1. januar 2012 flugter i øvrigt med datoen for Euro 5-normens ikrafttræden. Det vil sige datoen der gælder for dieselvarebiler med en totalvægt på mellem 2,5 og 3,5 tons. Det er disse biler, der er flest af, og som derfor er i fokus i lovforslaget. I EU hører disse biler hjemme i kategori N1 og undergruppe II og III. Euro 5-normen for de mindste varebiler (undergruppe I) under 2,5 tons trådte i kraft et år tidligere.

Adgang for alle Euro 5-biler

Efter Euro 5-normen var det ikke længere muligt at få indregistreret en fabriksny, dieseldrevet varebil uden partikelfilter. Derfor hedder det også på trin 2, at alle varebiler indregistreret første gang efter den 1. januar 2012 gerne må køre i miljøzonerne.

Storbyer vil have hybrid varebiler

De Euro 5-varebiler, der er indregistreret før 1. januar 2012, vil selvfølgelig også have adgang til miljøzonerne efter trin 2, fordi disse jo automatisk også har et fabriksmonteret partikelfilter.

Sidste trin får resten med

Sidste trin træder i kraft den 1. juli 2025. Fra denne dato kommer det til at gælde, at alle dieselvarebiler skal have partikelfilter, hvis de er indregistreret før den 1. september 2016. Når dette trin træder i kraft, kan det komme til at ramme et mindre antal Euro 4-varebiler, som måtte være på restlager hos importørerne.

Kører man i en varebil med et eftermonteret partikelfilter, kan man retteligt spørge sig selv, om dette filter med sikkerhed kan leve op til reglerne i miljøzonerne. Noget tyder på, at der kan være noget i vente.

Måske strengere røggaskrav

Regeringen foreslår ganske vist, at varebiler med eftermonteret partikelfilter, der lever op til de gældende krav om afgiftsfritagelse, også skal anses for at leve op til miljøkravene i miljøzonerne.

Der er dog et lille ‘men’. Nemlig at Miljøstyrelsen er i gang med et udviklingsarbejde. Måske vil udfaldet af dette arbejde betyde strengere røggaskrav til eftermonterede filtre.

Tags: dieselpartikelfilterlovforslagMiljøzoner
Tidligere Artikel

Kia Niro med fremtidens varebilsteknologi

Næste Artikel

Ny og skarpere vejviser til Fords varebiler

Næste Artikel
What3words integreres i Fords infotainment-system SYNC-3. Foto: Ford

Ny og skarpere vejviser til Fords varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Fra 2020 til 2025 skal gradvist flere varebiler have partikelfilter for at måtte køre i byernes miljøzoner

Sådan rammes varebilerne af de nye miljøzoner

4. marts 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering