Vi har længe skrevet op og ned ad stolper om forskellige virksomheders vidtløftige planer med selvkørende varebiler. Hver gang har det handlet om prototyper, testkørsler og langsommelige robotter på fortovene.
Men ikke denne gang. Når sommeren er forbi, vil de første dagligvarer blive kørt ud til gadedøre og havelåger uden menneskelig indblanding. Det vil ske på åben gade med en fart af 40 km/t.
Nuro skal levere til Kroger
Det er den store amerikanske supermarkedskæde Kroger, der har lavet en aftale med start-up-virksomheden Nuro. Aftalen går ud på, at Nuro skal levere et antal selvkørende varebiler til kæden.
I efteråret vil Kroger sende bilerne ud på gader og stræder med friske tomater og andre kolonialvarer, som kunderne bestiller online. Det kommer i første omgang til at ske i en enkelt by. Hvilken vides endnu ikke.
Store forventninger
Men der er nok at vælge imellem. Kroger er en af USA’s største supermarkedskæder. I tillæg til Kroger-butikkerne ejer koncernen blandt andre også Dillons, Harris Teeter, QFC, Ralphs, Roundy’s og Smiths supermarkedskæder.
I alt ejer Kroger-koncernen 2800 butikker i 35 af USA’s 50 stater. Nuro udtrykker store forventninger til samarbejdet og håber, at de med tiden kommer til at levere biler på tværs af alle Krogers forretningsområder.
Færre udfordringer med varebiler
Selvkørende biler er et område i rivende udvikling, men der er også mange udfordringer forbundet med køretøjer uden chauffør. Deler man køretøjerne op i autonom persontransport og ditto varetransport, er det varebilerne, som har de færreste problemer at slås med.
Sikkerheden er ikke så stort et issue med varebilerne som den er med passagerbilerne. Dels gør det ikke så meget, hvis en pose tomater skulle lide overlast, dels skal bilerne ikke kunne flintre af sted med motorvejshastighed.
Mindre og lettere
Desuden er Nuro-bilerne ikke særligt store eller tunge. De er halvt så brede som f.eks. en Toyota Corolla. Derfor udgør de ikke den samme sikkerhedsrisiko som en full size taxa.
Jo mindre bilen fylder i gadebilledet des større chance har den for at kunne undvige en forhindring – f.eks. hvis et barn løber ud på vejen mellem to parkerede biler. Endelig har Nuro’s bil den fordel ikke at behøve en langrækkende Lidar-sensor, som jo er nødvendig i autonome biler, der kører med høj hastighed.
Op til 55 km/t
Nuro-bilerne er dog ikke just langsomme. Bilernes styrke er netop, at de ikke kryber af sted på fortovene, men kan begå sig i trafikken. Deres topfart er i øjeblikket 40 km/t, men Nuro forventer, at næste generation vil kunne køre 55 km/t.
Medstifteren af Nuro – Dave Ferguson – hævder i et interview til arstechnica.com, at selvkørende biler med tiden vil transformere detailbutikkerne fra at være steder, hvor folk tager hen for at handle til at blive varehuse, der fylder autonome biler med bestilte varer og sender dem afsted til kundernes adresser.
- Dette vil vise sig at være bedre for miljøet, mere økonomisk for virksomhederne og mere tidsbesparende for kunderne, siger han.