Så besværligt er AdBlue | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Sådan ser et komplet efterbehandlingssystem ud. Katalysator, AdBlue-rensning og dieselpartikel-filter sørger for at holde luften ren, så motoren kan koncentrere sig om at yde mest muligt for mindst muligt brændstof
Citroën C3 1.6 Blue HDi kører nu op til 33,3 km/l med ren efterbehandling af udstødningen
Blue HDi betyder, at der ligger en Euro 6-motor under hjelmen - hvilket igen betyder, at du skal sørge for, at der er AdBlue i tanken
Også den nye Citroën C4 har rundet de 30 km/l i officelle forbrugstal. Samtidigt er CO2-udledningen helt nede på 86 g/km med ren efterbehandling af udstødningen
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

Euro 6 dieselmotorer kører over 1000 km på en liter AdBlue, som renser udstødningen for skadelige stoffer

af Thomas André
12. december 2019
i Baggrund, Nyheder, Trafikpolitik

Du skal selv til at fylde AdBlue på din bil. Nye regler træder i kraft og de er – i sagens natur – skrappe.
Det er EU, der har lavet den nye norm, Euro 6, der træder i kraft. For varebiler betyder det, at alle nye biler, der er ombygget til varebil efter danske gulplade-regler, skal opfylde kravene fra 2015.

For ’rigtige’ varebiler træder reglerne først i kraft i løbet af 2016.

Mange bilproducenter klarer stadig at få deres dieselmotorer til at opfylde de knaldhårde emissionskrav uden tilsætningsstoffer, men efterhånden som kravene stiger, bliver det sværere og sværere.

Historiske kuriositeter

I 20 år har motorproducenterne kæmpet for at nedbringe udledningen af skadelige stoffer fra deres motorer. Det har givet os katalysatoren, diverse filtre med dieselpartikelfilteret som det mest iøjnefaldende men også en række små tiltag inde i motorerne.

Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Dette udviklingsarbejde kan for en stor dels vedkommende arkiveres under historiske kuriositeter, når man går over til ren efterbehandling af udstødningsgassen.

AdBlue sprøjtes ind i udstødningsluften og renser den lige før, den når til partikelfilteret. Dermed fjernes flest muligt af de skadelige stoffer og partikler ved efterbehandlingen, uden at det går ud over brændstoføkonomien, som det hidtil har været tilfældet.

For besværligt

Populært sagt kan man med katalysator, AdBlue og et partikelfilter efter motorens udstødningsmanifold klare hele Euro 6-normen og alene koncentrere udviklingen af motorer om at gøre dem så stærke og brændstofeffektive som muligt.

Årsagen til, at man ikke har indført det før, er, at fabrikkerne har udskudt det længst muligt af frygt for, at kunderne ville fravælge biler, der er for besværlige.

Opel har studsen

Blue HDi er PSA Peugeot og Citroëns navn for biler, der lever op til Euro 6-normen. Allerede i efteråret 2013 introducerede franskmændene de første modeller med Blue HDi-motorer, som er en hel del mere brændstofeffektive end de ’gamle’ Euro 5-motorer.

Ford ranger raptor
Ford Ranger Raptor skal også efterfyldes med AdBlue

Lavt værditab på Dacia Logan MCV

Andre bilmærker har det allerede. Opel monterede allerede i 2014 en tankstuds til AdBlue på Zafira 2.0 CDTI ved siden af diesel-påfyldningen under tankdækslet. Fra i år har Insignia også fået det, og fra 2017 kommer det altså også under dækslet på biler fra PSA. Indtil da nøjes de med at have AdBlue-påfyldning gennem et dæksel i bagagerummet lige over tanken.

1000 km på literen

Citroën Jumper – stor personlighed og slasket hår

Opels AdBlue-tank er på ni liter og rækker til omkring 10.000 km. Citroën har monteret en 17 liter stor AdBlue-tank, som bliver efterfyldt ved service-besøg; men kører du mere end 20.000 km mellem service-besøgene, når tanken at blive tømt, og så er det dit eget ansvar at fylde den igen.

En liter AdBlue koster omkring en Euro eller 7,50 kroner fra en tankstander til lastbiler. Senere kommer samme type standere til personbiler, men indtil da må person- og varebiler nøjes med dunke, hvor literprisen ligger på omkring det tredobbelte.

30 år gammel

Når der er mindre end 2400 km tilbage i tanken, får du en advarsel i form af en lampe i instrumentbordet og en bip-tone, der lyder hver gang, du starter bilen.

Når der er mindre end 600 km tilbage i AdBlue-tanken, kommer signalet hvert halve minut, og når tanken er tom, kan du ikke starte bilen mere.

Disse forskrifter er dikteret af EU, forklarer Citroën, så du kan altså ikke klage til Citroën og resten af PSA over dem.

Uden AdBlue ville motoren næsten forurene lige så meget som en 30 år gammel dieselmotor.

Den nye Transporter er i Danmark – Se prisen her!
Opsigtsvækkende og elektrisk – Morris J er på vej
EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid
Så tænd dog de baglygter!
Den mest sikre ting på ønskesedlen – Bil Revyen 2020 er udkommet
4 tricks! Sådan kører du længere på literen
ABT bygger e-Caddy – klar til salg allerede … NU!
Intelligente trafiktavler skal hjælpe trafikanterne
TEST: Mercedes-Benz Vito 119 CDI – Uperfekt trækdyr
TEST: Ford Ranger Raptor – Et vildt dyr med charme
FUSO eCanter leverer el-lastbiler til danske kunder
FUSO eCanter leverer el-lastbiler til danske kunder

Tags: AdBlueCitroënEuro 6OpelPeugeotPSA
Tidligere Artikel

Jeep Wrangler i skiftende antræk

Næste Artikel

Fiat Doblo premiere

Næste Artikel
Fiat Doblo Cargo kommer i et væld af udførelser og står klar hos Fiats erhvervsforhandlere, Fiat Professional

Fiat Doblo premiere

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...