Sveden springer af panden, armene værker, du er stækket af akut tinitus og mental såvel som fysisk træthed, fordi hjernen knokler på højtryk for at holde sig opdateret med trafikale forhindringer et par hundrede meter frem.
Bliver reaktionslængden kortere, får du svært ved at undvige eller bremse, sådan som lastbilerne på motorvejen må gøre, når de bliver fanget bag dig og ikke kan komme uden om og passe deres job. Til gengæld er de flinke til at vinke. Godt nok med knyttet næve eller kun en enkelt finger, når de endelig kommer forbi. Men de vinker da.
Forvarmeren koster 10-15 sekunders ventetid, og vilde fugle og katte styrter om med galopperende lungekræft i en dieselos, der dræber alt i en omkreds på cirka 20 meter under og efter opstarten. Efter nutidens målestok vel at mærke.
Bakgearet føles nøjagtigt som de fire fremadgående for enden af den lange rørepind. Det ligger bare 15 cm længere til venstre.
Russisk servo i form af et ekstra stort håndhjul og tromlebremser uden bremsekraftforstærker kræver sin mand, selv om topfarten i højeste gear – fjerde – er naturligt begrænset til 75 km/t – svarende til cirka 109 dB målt 30 cm bag rattet.
75.000 solgte M-B varebiler
Bilers udvikling er en gradvis evolution. Minimale revolutioner i sjældne og bittesmå ryk. Og varebiler, der betjenes af arbejderklassen, har traditionelt stået bagest i køen, når der skulle fordeles komfortudstyr.
Den slags spildte man så sandelig ikke på tyendet i det 20. århundrede. Måske en smule i Europa mod slutningen. I Asien bruger man det stadig ikke.
Men noget må der da være sket i løbet af de sidste fem årtier. Det er i hvert fald svært at komme udenom, når man sammenligner en splinterny Sprinter chassis med ladopbygning med sin 47 år ældre forfader.
Mercedes-Benz lancerer netop nu den nye Sprinter samtidigt med, at de fejrer, at der er solgt 75.000 Mercedes-Benz varebiler til kunder i Danmark siden 1956.
50 års evolution
I den forbindelse har de indkøbt en L 319 (”Düsseldorfer”) chassis med lad fra 1966, så kunder kan se, røre og sammenligne fortid med nutid. Altomvarebiler lånte den nye og den gamle til en smuttur rundt på Sjælland for at se, hvor meget der egentlig er sket i løbet af 50 års evolution for varebilerne.
Og der er sket meget. Enormt meget.
Efter 60-70 km i den gamle Düsseldorfer kravlede jeg med ringen for ørerne og lange arme over i den splinternye 316 CDI.
Kontrasten var som at entre en reklamefilm. Al støj lukkes ude med den specialdesignede dørlyd. Motoren starter efter et sekunds automatisk forvarmning, første gear finder næsten sig selv med assistance fra højre hånds tommel- og pegefinger, og igangsætningen sker så smertefrit og overbevisende, at man slet ikke kan lade være med at tænke på, hvad de mon ville have sagt til sådan en fætter, hvis man skruede tiden 50 år tilbage.
Fedt at nogen giver sig tid til at kigge tilbage, vi glemmer nogen gange de små fremskridt:-)
Vil sku godt prøve den gamle mercer, om ikke andet for at se hvor godt jeg har det bag rattet i min 2 år gamle 319 :-)
Hej fugemanden!
Prøv at kontakte din forhandler. Den kører vist stadig rundt som blikfang, og jeg tror faktisk, det kan lade sig gøre. Ellers vil jeg gerne prøve at få det arrangeret.
Vh
Thomas
Vi skal såmænd ikke så langt tilbage i tiden for at finde den slags erhvervsbiler. Peugeot markedsførte fra 1973 til 78 modellen J7 kassevogn, ladvogn og minibus. Motoren sad mellem forsæderne, og lydniveauet i diesel udgaven ved førerpladsen var 88 dB, som vi hos importøren reducerede med 3 dB ved at montere lyddæmpnings måtter fra motorbåde inden i motorrummet. Ingen servo styring. Instrument brættet lignede noget fra fyrrerne. Dørene var i basisudgaven skydedøre, men blev af uransagelige grunde ombygget til det danske marked, til at blive fronthængslede. Dørene sad dog stadig “uden” på karosseriet, så de sluttede ikke tæt, hvilket resulterede i at de kunne springe op hvis bilen kom over 80 km/t , og iskoldt træk ved vintertide, med mulighed for snedriver på det plastic betrukne førersæde, når man satte sig ind om morgenen. Anekdoterne fra frustrerede chauffører står i kø, når jeg tilfældigt møder “mine” J7 forhandlere fra dengang..
Vi er vilde med anekdoter her på redaktionen :-)