Russisk servo og tromlebremser | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Russisk servo og tromlebremser

Vi sammenligner en Mercedes-Benz L319 anno 1966 med efterkommeren, Sprinter 316 DCI. Ren tidsforskydning og ærefrygtig respekt for de mænd, der kørte varebiler for 50 år siden

af Thomas André
20. januar 2014
i Baggrund

Sveden springer af panden, armene værker, du er stækket af akut tinitus og mental såvel som fysisk træthed, fordi hjernen knokler på højtryk for at holde sig opdateret med trafikale forhindringer et par hundrede meter frem.
Bliver reaktionslængden kortere, får du svært ved at undvige eller bremse, sådan som lastbilerne på motorvejen må gøre, når de bliver fanget bag dig og ikke kan komme uden om og passe deres job. Til gengæld er de flinke til at vinke. Godt nok med knyttet næve eller kun en enkelt finger, når de endelig kommer forbi. Men de vinker da.
Forvarmeren koster 10-15 sekunders ventetid, og vilde fugle og katte styrter om med galopperende lungekræft i en dieselos, der dræber alt i en omkreds på cirka 20 meter under og efter opstarten. Efter nutidens målestok vel at mærke.
Bakgearet føles nøjagtigt som de fire fremadgående for enden af den lange rørepind. Det ligger bare 15 cm længere til venstre.
Russisk servo i form af et ekstra stort håndhjul og tromlebremser uden bremsekraftforstærker kræver sin mand, selv om topfarten i højeste gear – fjerde – er naturligt begrænset til 75 km/t – svarende til cirka 109 dB målt 30 cm bag rattet.

75.000 solgte M-B varebiler

Bilers udvikling er en gradvis evolution. Minimale revolutioner i sjældne og bittesmå ryk. Og varebiler, der betjenes af arbejderklassen, har traditionelt stået bagest i køen, når der skulle fordeles komfortudstyr.
Den slags spildte man så sandelig ikke på tyendet i det 20. århundrede. Måske en smule i Europa mod slutningen. I Asien bruger man det stadig ikke.
Men noget må der da være sket i løbet af de sidste fem årtier. Det er i hvert fald svært at komme udenom, når man sammenligner en splinterny Sprinter chassis med ladopbygning med sin 47 år ældre forfader.
Mercedes-Benz lancerer netop nu den nye Sprinter samtidigt med, at de fejrer, at der er solgt 75.000 Mercedes-Benz varebiler til kunder i Danmark siden 1956.

50 års evolution

I den forbindelse har de indkøbt en L 319 (”Düsseldorfer”) chassis med lad fra 1966, så kunder kan se, røre og sammenligne fortid med nutid. Altomvarebiler lånte den nye og den gamle til en smuttur rundt på Sjælland for at se, hvor meget der egentlig er sket i løbet af 50 års evolution for varebilerne.
Og der er sket meget. Enormt meget.
Efter 60-70 km i den gamle Düsseldorfer kravlede jeg med ringen for ørerne og lange arme over i den splinternye 316 CDI.
Kontrasten var som at entre en reklamefilm. Al støj lukkes ude med den specialdesignede dørlyd. Motoren starter efter et sekunds automatisk forvarmning, første gear finder næsten sig selv med assistance fra højre hånds tommel- og pegefinger, og igangsætningen sker så smertefrit og overbevisende, at man slet ikke kan lade være med at tænke på, hvad de mon ville have sagt til sådan en fætter, hvis man skruede tiden 50 år tilbage.

Tags: Mercedes-Benz
Tidligere Artikel

Flere SUV-minier på vej

Næste Artikel

Blus på lampen med klynger af lysdioder

Næste Artikel

Blus på lampen med klynger af lysdioder

Kommentarer 4

  1. fugemanden says:
    9 år siden

    Fedt at nogen giver sig tid til at kigge tilbage, vi glemmer nogen gange de små fremskridt:-)
    Vil sku godt prøve den gamle mercer, om ikke andet for at se hvor godt jeg har det bag rattet i min 2 år gamle 319 :-)

    Svar
    • Thomas André Petersen says:
      9 år siden

      Hej fugemanden!
      Prøv at kontakte din forhandler. Den kører vist stadig rundt som blikfang, og jeg tror faktisk, det kan lade sig gøre. Ellers vil jeg gerne prøve at få det arrangeret.
      Vh
      Thomas

      Svar
  2. Jesper Otzen says:
    9 år siden

    Vi skal såmænd ikke så langt tilbage i tiden for at finde den slags erhvervsbiler. Peugeot markedsførte fra 1973 til 78 modellen J7 kassevogn, ladvogn og minibus. Motoren sad mellem forsæderne, og lydniveauet i diesel udgaven ved førerpladsen var 88 dB, som vi hos importøren reducerede med 3 dB ved at montere lyddæmpnings måtter fra motorbåde inden i motorrummet. Ingen servo styring. Instrument brættet lignede noget fra fyrrerne. Dørene var i basisudgaven skydedøre, men blev af uransagelige grunde ombygget til det danske marked, til at blive fronthængslede. Dørene sad dog stadig “uden” på karosseriet, så de sluttede ikke tæt, hvilket resulterede i at de kunne springe op hvis bilen kom over 80 km/t , og iskoldt træk ved vintertide, med mulighed for snedriver på det plastic betrukne førersæde, når man satte sig ind om morgenen. Anekdoterne fra frustrerede chauffører står i kø, når jeg tilfældigt møder “mine” J7 forhandlere fra dengang..

    Svar
    • Thomas André Petersen says:
      9 år siden

      Vi er vilde med anekdoter her på redaktionen :-)

      Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Russisk servo og tromlebremser

20. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering