Rugbrød får digitale krummer | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Volkswagen T6.1 er navnet på den faceliftede Transporter, Caravelle, Multivan og California. Foto: VW
Instrumentbordet er 100 procent digitalt, og infotainment-systemet MIB3 bliver tilgængeligt
VW Multivan i to-tonet lakering. Set fra siden ligner den sig selv
Kært barn har mange navne. Bulli er et af dem
Volkswagen Erhvervsbiler har solgt tæt på 12 millioner eksemplarer af T-serien på verdensplan

Rugbrød får digitale krummer

VW Transporter opdateres med ny front, nye drivlinjer, assistentsystemer og infotainment med online-tjenester

af Jess Ulrik Verge
22. februar 2019
i Nyheder

Nu kommer det gode gamle folkevognsrugbrød for alvor med på den digitale vogn. Bag en ny front gemmer der sig en pakke af sprøde nyheder til modellen, der gennem tiden er solgt i næsten 12 millioner eksemplarer på verdensplan.

Nyhederne breder sig til hele T6-viften og gælder altså for både Transporter, Caravelle, Multivan og California. Barnet har selvfølgelig også fået et navn, nemlig VW T6.1.

Nye bundmotorer

Den faceliftede model kendes i det ydre på et nyt og større luftindtag og en ny dobbelt krombøjle, der forløber i hele bilens bredde. Bøjlen går helt ind i forlygterne som LED-stribe til dagskørelyset.

Bag luftindtaget findes der et nyt udvalg af drivlinjer. Dieselmotorerne er alle på 2 liter. En ny basismotor yder 90 hk (før 84 hk). Motoren herover yder 110 hk og afløser de hidtidige motorer med 102 hk og 114 hk.

Topudgaver videreføres

Fra forgængeren videreføres udgaven med 150 hk og topudgaven med biturbo og 199 hk. Versionen med 150 hk kan fås med en dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) samt 4MOTION-firehjulstræk (manuel gearkasse eller DSG).

VW T6 har den højeste gensalgsværdi

Topversionen med 199 hk kommer med DSG som standard og 4MOTION som tilvalg. Alle motorerne opfylder udstødningsnormen Euro-6d-TEMP-EVAP.

El-drevet variant til bykørsel

Gennem Volkswagen-partneren ABT vil der nu også blive tilbudt en el-drevet variant af T6.1. Motoren yder 112 hk, og batterikapaciteten er på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh.

Dermed kan man – på papiret – opnå rækkevidder på cirka 400 km (NEDC). T6.1 er altså endnu ikke et reelt alternativ til dieselmodellerne, men skulle nok kunne finde anvendelse til erhvervskørsel i bymiljøerne.

Sidevindsassistent standard

T6.1 får et elektronisk og digitalt boost, der kan mærkes. Bilen har fået elektromekanisk styretøj, hvilket åbner for adgang til nye assistentsystemer. Sidevindsassistent bliver således standard i den nye Transporter.

Den stabiliserer bilen automatisk, hvis sidevinden bliver til storm, hvilket er et mærkbart plus på sikkerhedssiden. Nyt er også vognbaneassistenten Lane Assist, der via kamera registrerer markerede vognbanelinjer og automatisk holder T6.1 i vognbanen.

Øjne i nakken når du bakker

Park Assist vil fra nu af gøre det lettere at parkere og køre ud fra parkeringsbåse igen. Når den er aktiveret, styrer T6.1 automatisk ind og ud – føreren skal kun betjene speeder og bremse.

En ‘udkørselsassistent’ beskytter mod ulykker, når bilen bakker, da systemet advarer mod køretøjer, der nærmer sig bilen bagfra i en vinkel på 90 grader. Hvis føreren ikke reagerer, aktiveres systemet automatisk og aktiverer bremserne.

Trailer Assist overtager styringen

Endnu en nyhed i T6.1 er Trailer Assist, som vi kender fra bl.a. Crafter, hvor drejeknappen til indstilling af de elektriske sidespejle bliver til et joystick. Via en visning i cockpittet skal føreren blot indstille den vinkel, som traileren skal bakkes med.

VW Transit eller Ford Transporter

Derefter overtager T6.1 styringen. I Trailer Assist fusioneres Park Assist, den elektromekaniske servostyring og bakkameraet Rear View (registrerer trækstangens knækvinkel). Omfanget af nye systemer bliver suppleret af en vejskiltegenkendelse, der arbejder via bilens frontkamera.

Nyeste infotainment

Fremover bliver det også lidt mere underholdende at være på arbejde i en Transporter. Dog kun hvis man betaler ekstra. Til T6.1 bliver det nemlig muligt at opleve MIB3. Det er ikke Men In Black III med Tommy Lee Jones og Will Smith, men VW’s nyeste infotainment-system.

Sammen med et nyt og 100 procent digitalt instrumentbord er MIB3 en del af standardudstyret til Multivan Highline. Føreren kan vælge mellem forskellige skærmkonfigurationer via knappen ”View” på multifunktionsrattet.

Navigation med ny grafik

Et andet højdepunkt i T6.1 er de nye navigationssystemer til MIB3: Discover Media (8,0”) og Discover Pro (9,2”). Designet af den grafiske opbygning af disse systemer med touchskærm er nyt, og via en startskærm, der kan personaliseres, kan funktionerne endvidere også konfigureres individuelt på lignende vis – ligesom apps på en smartphone.

Den vigtigste nye feature for alle infotainmentsystemer er det integrerede SIM-kort (eSIM). Fra Composition Colour er det en del af standardudstyret, og til Composition Audio fås det som ekstraudstyr.

Onlinebaserede funktioner

Med eSIM-kortet åbner der sig en ny vifte af onlinebaserede funktioner og tjenester som eCall og ”Volkswagen We”, og med 8,0” og 9,2” MIB3-systemerne har du features som internetradio og musikstreamingtjenester.

Med eSIM-kortet skulle betjeningen blive mere intuitiv og dermed nemmere, da de nye 8”- og 9,2”-infotainmentsystemer fremover reagerer på naturlige stemmekommandoer. Du kan sige: ”Jeg vil køre hen til Rådhuspladsen i København”. Navigationssystemet vil så foreslå denne adresse som ny destination.

Trådløs spejling

Desuden er det nu muligt at spejle smartphoneapps som f.eks. Google Maps, mediateket eller Spotify trådløst på infotainmentsystemets display. Hidtil har det altid været nødvendigt, at smartphonen var tilsluttet til bilen via et kabel.

For iPhone-brugere hører dette kabel fremover historien til i forbindelse med 8,0” og 9,2” systemerne, da iPhones der én gang er blevet parret via Bluetooth eller det trådløse Apple CarPlay™automatisk opretter forbindelse med infotainmentsystemet. Og det er nu også muligt at oplade kompatible smartphones fra alle mærker trådløst via en induktiv oplader i det nye instrumentpanel.

Tags: MIB3VolkswagenVW T6
Tidligere Artikel

Ford tester cykelbude

Næste Artikel

Bliv klog på nye varebilsregler

Næste Artikel
Beslutningstagere, eksperter og brugere er til stede på SKV's generalforsamling

Bliv klog på nye varebilsregler

Kommentarer 1

  1. HT says:
    4 år siden

    Hvor dejligt incognito-mode i Chrome fjerner det dødirriterende anti-adblock skilt I har kørende. Jeg har fuld forståelse for ads og at de giver en indtægt, og dem har jeg intet imod at se. Humlen er bare I bruger ad-trackere, som følger min videre færden på nettet – og det bør aldrig være okay.

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Volkswagen T6.1 er navnet på den faceliftede Transporter, Caravelle, Multivan og California. Foto: VW

Rugbrød får digitale krummer

22. februar 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering