Robotter tester fremtidens dæk | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Robotter tester fremtidens dæk

Continental kan fremover teste dæk til varebiler indendørs. Det sker ved brug af robotter, der bremser testbilerne med en uhørt præcision

af Jens
12. november 2012
i Nyheder

(altomvarebiler.dk i Hannover):

Alle verdens dækproducenter kæmper en kamp mod vind og vejr, når de tester deres dæk. Som verdens første virksomhed har Continental taget konsekvensen og bygget et indendørs testcenter, hvor man uden at være afhængig af vind og vejr kan teste dæk til alle slags køretøjer dæk døgnet rundt.

Centret består af en 300 meter lang bygning, hvor man ved hjælp af hydraulik kan løfte et helt stykke landevej ind og ud af bygningen. Vejen er 100 meter lang vejer 120 tons og på kun 8 minutter kan man skifte til et andet stykke vej, der eksempelvis er våd.

0-100: 3 sek.

Selve bremsetesten kan ske med hastigheder på op til 120 km/t og kræver ingen testkører. Bilen skydes afsted med en elektrisk katapult og styres som var den en vogn i en moderne rutsjebane. Bilen når 100 km/t på under 5 sekunder, men kunne faktisk gøre det på under tre sekunder, men så slår bilens ABS og anden elektronik simpelthen fra på grund af G-påvirkningen!

Præcis når den ønskede hastighed er nået bremser en robot bilen, ved at hamre en metal-fod på bremsen og hvad der ligner en kubikmeter elektronik måler resultaterne og sender dem til centrets kontrolrum. Herefter vendes bilen automatisk som var den et tog på vej i remise, transporteres tilbage til affyringspunktet  og en ny test kan skyes i gang.

Continental vil ikke ud med, hvor meget testcentret har kostet, men nøjes med at oplyse, at det sagtens kan tjenes hjem i fremtidige dæk, der er bedre og sikrere for bilisterne.

 

Om testen:

Testbilen sendes afsted med en katapult og når på få sekunder sin testfart. Selve bremsningen sker med en robot og alt styres elektronisk. Skulle robotten svigte, er der yderligere 3 bremsesystemer, der kan træde i kraft.

Tidligere Artikel

Her er den nye Hiace

Næste Artikel

Næste Ford Ka er brasilianer

Næste Artikel

Næste Ford Ka er brasilianer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Robotter tester fremtidens dæk

12. november 2012
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering