Robotter på danske fortove | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
I London kører der allerede forsøgsrobotter fra Starship Robots. Foto: Starship Technologies

Robotter på danske fortove

Selvkørende leverance-robotter skal nedbringe antallet af varebiler i byerne

af Jess Ulrik Verge
15. oktober 2018
i Nyheder

I London bringer de dagligvarer ud og i Holland agerer de pizza-bude. Nu kommer de små selvkørende robotter til Danmark som et forsøg.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) vil udarbejde en forsøgsordning med leverancerobotter, og han får opbakning fra regeringens og Dansk Folkepartis transportordførere.

De kommer ikke til at bryde loven

Robotterne er 100 procent autonome og kan ikke køre hurtigere end man kan gå. Loven tillader dog endnu ikke selvkørende køretøjer på gader og veje, men disse robotter kommer ikke til at bryde loven. De skal nemlig kun trille afsted på landets fortove blandt fodgængerne.

Så er der selvkørende tomater

Det vil dog kræve en ændring af loven at få forsøget sat i gang. Grunden er, at disse robotter ikke opfylder kravene til at komme ind under en forsøgsordning for selvkørende biler, da de ikke kan kategoriseres som biler. Derfor er der brug for en særskilt ordning.

Markedet og teknologien er klar

Regeringens og DF’s transportordførere bakker ministeren op omkring en ændring af færdselsloven, som gør forsøgsordninger på små leveranceenheder mulige.

-Jeg mener, at markedet og teknologien er klar til, at vi på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde kan afprøve små selvkørende leveranceenheder i Danmark. Så jeg er glad for, at vi er enige om at gå videre med udarbejdelsen af en forsøgsordning, siger Ole Birk Olesen.

Skal udbringe mad, dagligvarer og medicin

Han fortsætter: -De selvkørende enheder kan stå for levering til døren af for eksempel mad, dagligvarer og medicin i byerne og dermed reducere bykørslen med varebiler og lignende. Det vil gøre leverancer billigere for forbrugerne, gavne miljøet og mindske trafikstøjen i byen.

Fra Google til Nuro med selvkørende varebil

Forsøgsordningen skal indeholde et regelsæt for hastighed, vægt og dimensioner. Desuden skal reglerne beskrive, hvem der skal holdes til ansvar for ulykker, ligesom der skal beskrives, hvem der har forsikrings- og erstatningsansvaret.

Et muligt bud er Starship Robots

Ministeriet nævner ikke, hvilke robotter, de måtte ønske at gennemføre forsøget med. Men et godt bud er robotter fra virksomheden Starship Robots. I Tyskland og Holland køres en lille andel af fastfood-leverancer fra f.eks. Dominos ud med disse robotter.

Virksomheden fremstillede sin første robot i 2014 og opererer i dag i adskillige byer. Starship Robots har hovedkvarter i San Francisco og fremstillingsvirksomhed i Estland.

 

Tags: Ole Birk Olesenselvkørende robotterstarship robots
Tidligere Artikel

Nyt varevognsdæk med lavere rullemodstand

Næste Artikel

Dieselbøde på seks milliarder

Næste Artikel

Dieselbøde på seks milliarder

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
I London kører der allerede forsøgsrobotter fra Starship Robots. Foto: Starship Technologies

Robotter på danske fortove

15. oktober 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering