Torsdag den 25. oktober vedtog Europaparlamentet en række ændringer til EU-kommissionens forslag om at ændre det såkaldte Eurovignet-direktiv. Det hedder 1999/62/EF og er indført for at kunne beskatte bl.a. tunge godskøretøjer, når de benytter visse vejstrækninger i EU.
Men nu skal direktivet moderniseres og tænkes sammen med fremtidens nye teknologier og miljøhensyn. Det vil for eksempel betyde, at direktivet i fremtiden skal omfatte alle køretøjer.
Fra tid til distance
I øjeblikket regulerer direktivet kun de tunge lastbiler til godstransport med en totalvægt over 12 ton. Men fremover skal det omfatte alle køretøjer. Det vil sige lastbiler, busser, varebiler og personbiler i alle vægtklasser.
Samtidig skal direktivet ændres, så der ikke opkræves afgift for den tid, der bruges på vejen (vignetter), men i stedet for det antal kilometer, man kører på vejen. Andre ord for dette er roadpricing og kilometerafgifter.
Ændringer i to trin
EU-kommissionen foreslår, at ændringerne gennemføres i to trin. For de tunge køretøjer skal vignetterne forsvinde den 31/12 2023. For varebiler og personbiler forsvinder vignetterne den 31/12 2027. Herefter skal kilometerafgifterne gælde.
Det er op til de enkelte EU-lande om de vil underlægge sig ændringerne af direktivet. I Danmark har Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti udtrykt velvilje over for roadpricing i f.eks. København. Men den danske transportbranche frygter for skævvridning af konkurrencen og mener desuden ikke, at teknologien endnu er klar til en kilometerafgift.
Kun veje under TEN-T
Kilometerafgiften skal kun opkræves, når man kører på de veje, der hører under EU’s transeuropæiske transportnet “Trans-European Transport Network” eller TEN-T. Det omfatter både veje, jernbaner, søveje og luftruter. Vejdelen består af 136.706 kilometer lande- og motorveje, og kilometerafgifter vil kunne kunne opkræves de steder, hvor der i forvejen opkræves afgifter.
Miljøet tænkes ind i ændringerne på den måde, at miljøvenlige biler slipper billigere. Det foreslås, at nul-emissions-biler kun skal betale halvdelen af den laveste afgift. På den måde ønsker man at belønne dem, som køber f.eks. elbiler.
Mulighed for trængselsafgifter
Parlamentet foreslår desuden at introducere trængselsafgifter, hvor disse ikke allerede eksisterer. Men det foreslås samtidig, at de enkelte medlemslande kan fritage f.eks. busser for ikke at skade den kollektive transport.
Parlamentet er i øvrigt åbent over for at lade roadpricing gælde for alle køretøjer, der transporterer gods og/eller passagerer allerede fra 2020. Efter behandlingen i EU-parlamentet skal sagen genbehandles i kommissionen, hvorefter parlamentet begynder at forhandle ændringsforslagene med medlemslandene.