Den 1. september 2019 træder den såkaldte Euro 6d-temp-norm i kraft. Tilnavnet “temp” betyder, at normen er en midlertidig fase i processen med at få indarbejdet den nye WLTP-målemetode i Euro-norm-systemet.
Næsten alle bilmærker er derfor optaget af at udskifte motorer eller forbedre rensesystemerne for at blive klar til den nye norm. Det gælder også Peugeot, som har meddelt, at de opgraderer Boxer-modellen.
Kommer medio 2019
Motorerne hedder i Boxer “BlueHDi” og fås med 120 og 140 hk. Busudgaven opgraderes allerede nu, mens kassevognen får den renere motor i midten af året. Sidste i år meddelte Peugeot, at de mindre varevognsmodeller Partner og Expert også opgraderes til Euro 6D-temp i år.
Boxer produceres på samme samlebånd som Citroën Jumper og Fiat Ducato. Fremstillingen foregår på Fiat Professionals fabrik i øst-italienske Val di Sangro – også kaldet Sevel Syd.
Fiat kører solo
Derfor må det anses for åbenlyst, at Citroën og Fiat vil følge efter med lignende meddelelser om opgraderinger. Motorsamarbejdet gælder dog kun for PSA-søstrene Boxer og Jumper. Fiat kører solo med sine egne Fiat Power Train-motorer.
Peugeot meddeler desuden, at Boxer også vil få en overhaling med nyt sikkerhedsudstyr. I denne sammenhæng kører de tre parter et tæt samarbejde. Derfor må det antages, at samme sikkerhedsudstyr vil blive tilgængeligt i alle tre modeller. Det vil sige mulighed for automatisk nødbremse og parkeringshjælp.
Tilgængeligt sikkerhedsudstyr i dag
Til Boxer, Jumper og Ducato kan man allerede i dag få følgende sikkerhedsudstyr: Airbag i rat og passagerside, bakkamera, fartpilot med begrænser, P-sensorer bag, vognbaneassistent, automatisk fjernlys,
dæktrykmåler og skiltegenkendelse.
Til Jumper fås “AFU nødbremsningssystem”, som ikke må forveksles med en automatisk nødbremse. AFU betyder Aide au Freinage d’Urgense og er et almindeligt system, der forstærker bremsekraften, når man træder hårdt og pludseligt på bremsepedalen. De to søstermodeller har også dette udstyr.