Fiat er ikke ene om at eksportere teknologisk know-how, som tilfældet er med den mexicanske produktion af den store varebil Ducato via Chrysler til det nordamerikanske marked. På samme måde udnytter den franske bilgigant Renault den teknologi, som har sikret selskabet en førerposition i europæisk regi.
Renault har ganske enkelt en Masterplan for eksportfremstød. Helt præcist er det Brasilien, som er målet for den franske Masterplan baseret på varebilen Master, der produceres i samarbejde med Nissan og Opel – da hedder bilerne blot henholdsvis NV400 og Movano.
Fiat Ducato bliver til Ram Promaster i USA
De brasilianske udgaver af Renault Master baseres på det samme koncept som den europæiske og i flere varianter både med hensyn til teknologi, chassislængde og karrosseritype samt taghøjden på disse.
I Brasilien er Renault certificeret som landets ypperste karrosseriproducent, ikke blot med hensyn til varebiler, minibusser og chassismodeller, men også med hensyn til specialkøretøjer såsom ambulancer og handicapbiler. Renaults position med en vækst på 24,5 pct. på det brasilianske marked siden introduktionen i 2002 konsolideres nu med den nye Master, der produceres i Sao José dis Pinhais.
Nummer to i Brasilien på 10 år
I løbet af 10 år er Renault Master blevet Brasiliens næstmest solgte store varebil i et stagnerende marked – salget droppede med 12 pct. i 2011.
Efter Europa er Brasilien Renaults største marked med en vækst på 6,1 pct. i fjor, og det skyldes ikke mindst det specialiserede Renault Pro+ netværk, som med betjener professionelle brugere af lette varebiler, og i løbet af i år udvider fra 25 til 53 forhandlere. I taskt med konsolideringen af det brasilianske netværk vil Renault udvide eksportaktiviteterne til de øvrige amerikanske regioner.
Renault er i det hele taget stærkt kørende, når det gælder varebiler. Den franske bilgigant har siden 1998 haft en dominerende position i det europæiske varebilmarked.