Den franske udfordring | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
67.000 kroner for en ny Dacia Logan van er guf for det danske marked og kilde til optimisme hos importøren
Batteriet til Renault Kangoo Z.E. fortsætter uforandret, men den nye elmotor bliver mere nøjsom med Watt'ene
Til efteråret kommer der en  helt ny generation af Renault Trafic, der har set sådan ud siden 2010

Den franske udfordring

Renault varebiler er best of the rest på det danske gulplademarked, og med omgruppering i el-afdelingen og ny Renault Trafic på vej er der ambitioner om storhed

af Thomas André
28. januar 2014
i Baggrund

Renault har fart på. For få år siden fik den danske importør stillet stolen for døren af det franske moderselskab med besked om at øge markedsandelen til fem procent. Eller dø.

Samtidigt lurede Renault-ejede Dacia i kulissen, men i kampen for markedsandele havde importøren satset hårdt på at forhandle de rigtige priser på Renault. Dermed blev Dacias muligheder for at komme til Danmark mindre og mindre. For hvis der ikke er en reel prisfordel på de to, ville importen af den rumænske søster ikke give mening.

Men målet om markedsandelene blev nået, og franskmændene blev mere venligt stemt, så der også blev plads til discountmærket Dacia.

Best of the rest

I sidste uge blev de nye priser på den store stationcar, Logan MCV, offentliggjort. 67.000 kroner plus moms gør den til Danmarks billigste varebil. Dermed ser 2014 ud til at blive året, hvor Dacia for alvor skal pumpes ud på de danske veje.

Dacia Logan trumfer alle på prisen

Men faktisk er det på gule plader, Renault klarer sig bedst. VW, Ford og Mercedes-Benz  har fordelt de tre første pladser med henholdsvis  18,2, 13,4 og 12,7 procent af markedet.

Men på de næste pladser finder vi  Renault, Opel, Fiat og Peugeot, der ligger og slås med markedsandele lige omkring de 6-8 procent. Og her klarede Renault sig bedst. Med en fremgang på beskedne 101 biler rykkede franskmændene op over otte procent af salget og dermed fra en ottendeplads i 2012 til en fjerdeplads i 2013.

Store forventninger

Springet op til 3000 gulpladebiler, hvor Mercedes-Benz på tredjepladsen ligger lige nu, synes endnu uden for rækkevidde. Men med ombyggede personbiler som Dacia Logan MCV og Renault Clio, der går som varmt brød lige nu, og introduktionen af den nye Renault Trafic og en lettere opdatering af Master i uge 37, forventer koncernen en fremgang i omegnen af 30 procent  svarende til næsten 600 flere solgte varebiler i 2014.

Her priserne på Clio Stationcar van

Kangoo Z.E.

Efter Better Place’ konkurs og lukning i Danmark trak Renault trukket de elektriske følehorn til sig, mens de omgrupperer i el-afdelingen. Alene oprydningsarbejdet for at holde Fluence-kunder nogenlunde skadesfri har kostet 20 millioner kroner.

Men de store investeringer er ikke spildt. Skriften på væggen fik for længe siden fabrikken til at flytte fokus til Zoe, som nu bliver pushet hårdt.

Kangoo Z.E. eksisterer stadig og kommer med rundt og bliver præsenteret storkunder, der nu får mulighed for at købe eje batteriet. Hidtil har det kun været muligt at lease batteriet, og netop den detalje fik mange kunder til at springe fra.

Tags: DaciaFiatFordMercedes-BenzNissanOpelRenaultVolkswagenVW
Tidligere Artikel

Kia Carens er blevet voksen

Næste Artikel

Bilen skal have motion om vinteren

Næste Artikel
Det er surt at komme på arbejde mandag morgen til en varebil, der ikke vil starte, fordi den har stået stille hele weekenden

Bilen skal have motion om vinteren

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Til efteråret kommer der en  helt ny generation af Renault Trafic, der har set sådan ud siden 2010

Den franske udfordring

28. januar 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering