Renault Tech afleverede tirsdag bil nummer 500.000 fra Maubeuge-fabrikken i Frankrig, som producerer biler på mål til specielle kunder som f.eks. teleselskabet Orange.
Det var netop en specialindrettet Kangoo, der blev afleveret til Orange ved en en officiel markering af denne milepæl for specialafdelingen, som er den eneste af sin art i Renault-gruppen.
Renault Tech er en fuldt integreret enhed, som står for udvikling, indretning og salg af konverterede standardudgaver af Renaults person-, varebiler og busser til særlige formål.
Det sker efter specifikke ønsker fra køberne – private såvel som erhvervsvirksomheder – og i fuld overensstemmelse med Renault standarder, kvalitetskrav og garantivilkår.
121.101 konverteringer
Renault Tech, som er en del af Renault Sport Technologies, har hovedsæde i Heudebouville, Frankrig, og har ansvaret for konverteringer i Maubeuge og 11 andre af Renaults samlefabrikker, hvor standardudgaver effektivt og uden spildtid ombygges og indrettes efter købernes ønsker med hensyn til mål og specifikationer.
I fjor foretog Renault Tech 121.101 konverteringer af biler, hvoraf de 23.540 var baseret på Kangoo-modeller svarende til 20 pct. af den samlede Kangoo-produktion.
18 procent af konverteringerne var baseret på bestillinger fra flådeejere.
Fra tippelad til handicapbiler
Konverteringerne spænder fra forlængede førerhuse, montering af tippelad, skillevægge, luftaffjedring, alarmsystemer, gas-drift og el-drift til pedalsæt til køreskolebiler baseret på f.eks. Clio, Mégane og Scénic.
Det kan også være indretning af handicapbiler baseret på Kangoo, Trafic og Master med f.eks. ratbetjent speeder og gearvælger, drejesæder, sænkede dørtrin, lifte og lignende for at lette adgangsforhold og betjening.
Ligesom det kan være større serier af biler; 50 eller flere, indrettet og udstyret med specielle karakteristika til flådeejere som f.eks. teleselskabet Orange.
137.175 biler i 2013
Maubeuge-fabrikken producerer Renault Kangoo i varianterne Maxi, Express, Express Compact, Express Maxi, Z.E og Maxi Z.E. Sideløbende med Kangoo produceres også den Kangoo-baserede Citan til Mercedes-Benz.
Fabrikken har været i drift siden 1971 og Renault Tech-afdelingen siden 2000.
De 2.000 ansatte producerede i fjor 137.175 køretøjer.