Renault Scenic X-Mod er vildt civiliseret | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Renault Scenic X-Mod er vildt civiliseret

Renault Scenic X-Mod er en ekstrem-pyntet Scenic, der opnår alt det, den vil med simple midler – og Extended Grip

af Thomas André
21. februar 2014
i Test

Forskellen på Renault Scenic og Renault Scenic X-Mod er slet og ret: Attitude.

Hvor Scenic er den vandkæmmede sælger i Ecco-sko, favner X-Mod lidt bredere med en diskret hanekam og vandrestøvler. Til en beskeden merpris på 5000 kroner plus moms – naturligvis.

For de penge får man en Scenic klædt i Fjällräven; det man på moderne dansk kalder outdoor outfit.

Den kan ikke mere end basisudgaven. Ikke på papiret i hvert fald. Bortset fra at den har 15 cm frihøjde mod Scenics 12 cm. Men i virkeligheden er den en helt anden bil. Vi er igen ude i den visuelle lykkebringer, man oplever, når man nærmer sig sin bil. Noget med en glæde ved at se på den. Og X-Mod er designet med netop denne psykologiske tilfredsstillelse for øje.

Bare en drøm

Tidens bilkøbere drømmer om fleksibilitet. Om biler, der kan køre os ud i skoven, ned til floden, op og ned ad bjerge, fyldes med mountainbikes og surfboards, unger, julegaver og haveaffald.

Og alt det kan Renault Scenic X-Mod undlade at opstille forhindringer for. Og det er her, hele humlen ligger. Vi skal kunne alle disse ting med vores biler. Også selv om kun to procent af os har egentlig brug for det.

Det er drømmen.

Virkeligheden er så, at vi køber en minibil med trecylindret motor, fordi vi bare skal til B.

Extended Grip

X-Mod der en variation over et veldækket tema, som Renault efterhånden excellerer i.

Mens den danske importør har gjort det til en dyd at holde motor- og udstyrsvarianterne på et minimum, fortsætter den franske fabrik med at køre nye modeller med et tilhørende hav af karosserivarianter af samlebåndet.

Men det er ren kosmetik i dette tilfælde. Køreegenskaber, brændstofforbrug og praktisk anvendelighed er uforandret – med undtagelse af Extended Grip-funktionen.

Ved at styre ESP’en og ABS’en med computerprogrammer via en række sensorer, kan X-Mod indtstilles til at give ekstra vejgreb på glat eller blødt underlag, som indstilles på en drejeknap foran gearstangen. Det virker stort set som antispin – bare bedre i for eksempel dyb sne eller blødt mudder.

Mols Bjerge

De eneste to udstyrsversioner, der findes af X-Mod er den meget veludstyrede basismodel, Expression, som vi har testet og så en Bose Edition, der har forkromede taglister, indtræk i kunstlæder og et par andre tjekkede detaljer ud over selvfølgelig et ret velfungerende Bose lydanlæg.

Men så skulle man også være dækket godt ind til hverdagen mellem hjem, arbejde og cafe – til en snak om det vilde liv i Mols Bjerge og på Gudenåen.

 

Renault Scenic X-Mod Expression 1,6 dCi Van:

Motor: 1598 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 130 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 10,3 sekunder
Topfart: 195 km/t
CO2: 116 g/km
Forbrug: 22,7 km/l
Pris: 174.537 kroner plus moms (207.517)
Billigste: 161.999 kroner plus moms (194.097)

 

 

Tidligere Artikel

Fokus på kvalitet og pris, når det gælder dæk

Næste Artikel

Toyota Sportsvan med ny 1,6 dieselmotor

Næste Artikel

Toyota Sportsvan med ny 1,6 dieselmotor

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Renault Scenic X-Mod er vildt civiliseret

21. februar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering