Renault Scenic X-Mod er vildt civiliseret | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 13 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Renault Scenic X-Mod er vildt civiliseret

Renault Scenic X-Mod er en ekstrem-pyntet Scenic, der opnår alt det, den vil med simple midler – og Extended Grip

af Thomas André
21. februar 2014
i Test

Forskellen på Renault Scenic og Renault Scenic X-Mod er slet og ret: Attitude.

Hvor Scenic er den vandkæmmede sælger i Ecco-sko, favner X-Mod lidt bredere med en diskret hanekam og vandrestøvler. Til en beskeden merpris på 5000 kroner plus moms – naturligvis.

For de penge får man en Scenic klædt i Fjällräven; det man på moderne dansk kalder outdoor outfit.

Den kan ikke mere end basisudgaven. Ikke på papiret i hvert fald. Bortset fra at den har 15 cm frihøjde mod Scenics 12 cm. Men i virkeligheden er den en helt anden bil. Vi er igen ude i den visuelle lykkebringer, man oplever, når man nærmer sig sin bil. Noget med en glæde ved at se på den. Og X-Mod er designet med netop denne psykologiske tilfredsstillelse for øje.

Bare en drøm

Tidens bilkøbere drømmer om fleksibilitet. Om biler, der kan køre os ud i skoven, ned til floden, op og ned ad bjerge, fyldes med mountainbikes og surfboards, unger, julegaver og haveaffald.

Og alt det kan Renault Scenic X-Mod undlade at opstille forhindringer for. Og det er her, hele humlen ligger. Vi skal kunne alle disse ting med vores biler. Også selv om kun to procent af os har egentlig brug for det.

Det er drømmen.

Virkeligheden er så, at vi køber en minibil med trecylindret motor, fordi vi bare skal til B.

Extended Grip

X-Mod der en variation over et veldækket tema, som Renault efterhånden excellerer i.

Mens den danske importør har gjort det til en dyd at holde motor- og udstyrsvarianterne på et minimum, fortsætter den franske fabrik med at køre nye modeller med et tilhørende hav af karosserivarianter af samlebåndet.

Men det er ren kosmetik i dette tilfælde. Køreegenskaber, brændstofforbrug og praktisk anvendelighed er uforandret – med undtagelse af Extended Grip-funktionen.

Ved at styre ESP’en og ABS’en med computerprogrammer via en række sensorer, kan X-Mod indtstilles til at give ekstra vejgreb på glat eller blødt underlag, som indstilles på en drejeknap foran gearstangen. Det virker stort set som antispin – bare bedre i for eksempel dyb sne eller blødt mudder.

Mols Bjerge

De eneste to udstyrsversioner, der findes af X-Mod er den meget veludstyrede basismodel, Expression, som vi har testet og så en Bose Edition, der har forkromede taglister, indtræk i kunstlæder og et par andre tjekkede detaljer ud over selvfølgelig et ret velfungerende Bose lydanlæg.

Men så skulle man også være dækket godt ind til hverdagen mellem hjem, arbejde og cafe – til en snak om det vilde liv i Mols Bjerge og på Gudenåen.

 

Renault Scenic X-Mod Expression 1,6 dCi Van:

Motor: 1598 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 130 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 10,3 sekunder
Topfart: 195 km/t
CO2: 116 g/km
Forbrug: 22,7 km/l
Pris: 174.537 kroner plus moms (207.517)
Billigste: 161.999 kroner plus moms (194.097)

 

 

Tidligere Artikel

Fokus på kvalitet og pris, når det gælder dæk

Næste Artikel

Toyota Sportsvan med ny 1,6 dieselmotor

Næste Artikel

Toyota Sportsvan med ny 1,6 dieselmotor

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Renault Scenic X-Mod er vildt civiliseret

21. februar 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering