Renault Scenic træder i karaktér | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Scenic ligner lillebror Captur ti forveksling, men forskellen er markant
Selv med bagsæder er der over 500 liter bagagerum i den mindste Scenic
I det hele taget fremstår den bare mere dynamisk og strømlinet end forgængeren
Sådan har vi aldrig oplevet en mellemstor MPV før
20 tommer alufælge er standard på alle Scenic
Ekselsafstanden er større på den nye platform og giver større muligheder for indretningen
Renault Grand Scenic er 23 cm længere end Scenic og kan rumme op til 2000 liter

Renault Scenic træder i karaktér

Den er vokset helt enormt, har fået meget mere udstyr og provokerer langt dyrere biler. Renault Scenic bliver en seriøs konkurrent til langt dyrere biler

af Thomas André
2. september 2016
i Nyheder, Test

Altomvarebiler.dk i Bordeaux:

Renault Scenic og den lidt længere Grand Scenic har trukket en streg i sandet og er startet på en frisk. Så simpelt kan det siges. Den er ny fra yderst til inderst, og Renault har lagt vægt på én eneste ting: ejerne skal være glade for deres Scenic.

Så de har taget platformen, som blandt andet Kadjar står på og bygget en meget større og mere prangende udgave af Scenic.

Komplet luksus

Vi har prøvekørt et par af motorvarianterne på vejene omkring Bordeaux, hvor Renault har valgt at præsentere den nye Scenic. Og den umiddelbare oplevelse er, at den simpelthen bare rykker. Ikke så meget rent fysisk, for vi kender jo præstationerne fra de eksisterende motorer.

Den rykker fra fortiden med et kæmpespring og byder på en stille, komfortabel køreoplevelse med fuld fokus på problemfri transport i komplet luksus – til prisen.

Banker storebror

For Scenic har fået så meget Espace i design, indretning og udstyr, at den på mange områder sætter sin dobbelt så dyre storebror ud af spillet.

20 tommer hjul

Design kan gøre meget for at få en bil til at fremstå stor, men Renault har tilføjet et godt, gammelt trick: De har gjort den bredere, længere og højere, øget akselafstanden og givet den fire centimeter større frihøjde.

Ford Edge til undsætning

Den større frihøjde er primært en konsekvens af, at Scenic og Grand Scenic fra næste generation som standard på alle modeller får enorme 20 tommer hjul.

Designertrick

De store hjul er et designertrick, som vi ofte ser på de tidlige konceptbiler, men de forsvinder som regel lige omkring produktionsstart. Men sådan er det ikke med Scenic.

Reanult har fået fremstillet nogle specielle hjul, der er beskedne 195 mm brede og med en høj side, så alufælgene ikke er for udsatte. Samtidigt lover de, at prisen for både dæk og fælge kommer til at svare til de nuværende 17-tommers.

Drømmebunken

Drømme er livets drivkraft – som man siger. Men uopnåelige drømme kan nu også være noget skidt. For eksempel er der rigtigt mange bilkøbere, der rigtigt godt kunne tænke sig en stor og rummelig MPV som Renault Espace. Den koster bare lidt mere, end den gennemsnitlige børnefamilie afsætter til en enkelt bil, og så ryger den over i drømmebunken.

Men nu har Renault præsenteret svaret på problemet. De har præsteret en Scenic og Grand Scenic, der i komfort, udstyr, rummelighed og overordnet køreoplevelse udmærket kan gøre det ud for en erstatning for den kostbare MPV i sværvægtsklassen.

Forruden er flyttet

Den større aksaelafstand giver plads til op mod 2000 liter pakker i varerummet i den største udgave. Der er også blevet højere til loftet i Capturs storebror, som nu ikke længere er ret meget lillebror til Espace.

Forruden er flyttet langt frem i forhold til den udgående generation. Det giver en ganske enorm forrudehylde og bidrager i høj grad til en fornemmelse af en meget større bil. Præcist som man oplever det i Espace.

Som storebror

Udefra ligner den nærmest til forveksling lillebror Captur, men når man nærmer sig, opdager man, at der er meget længere hen til den, end man først troede. Den er ganske enkelt vokset på alle leder og kanter.

Trumf på

Indvendigt er der mange ligheder med storebror Espace. Den store 8,7-tommer skærm med multimediesystemet R-Link2 er tæt på komplet. Det er lidt kompliceret at betjene, men super lækkert.

Også midterkonsollen minder meget om storebrors. Scenic har bare sat lidt trumf på, så den kan flyttes frem og tilbage, så du kan bruge både armlænet og kopholderne. Der er iøvrigt kommet aircon i det store skuffe-lignende handskerum.

Håndfri P-assistent

En anden rar detalje, som iøvrigt stemmer fint overens med den større bil og en front, der er en smule svær at overskue indefra, er en håndfri parkeringsassistent, som selv finder plads og parkerer bilen, mens føreren bare ser godt ud.

Citroën Jumpy er kommet til Danmark

Motorprogrammet strækker sig fra 95 til 160 hestekræfter med både benzin- og dieselmotorer. Mere interessant er den nye hybrid-udgave af den gode, gamle 1.5 dCi med 110 hk.

Diesel-hybrid

Opsparet bremseenergi opbevares i en 48 volts batteri, som fodrer en 10 kW elmotor. Den træder til under accelerationer og bidrager udelukkende til at spare brændstof og altså ikke til flere løsslupne hestekræfter.

Renault afslørende ved præsentationen, at denne motorvariant også er på vej til Megane.

Koster en Kadjar

De danske priser er endnu ikke forhandlet på plads, men importøren forventer et niveau omkring Kadjar. Så formentlig en startpris i omegnen af 140.000 kroner plus moms.

De første Renault Scenic og Grand Scenic ventes til Danmark i løbet af november måned med officiel premiere lige efter nytår.

 

Tags: EspaceKadjarMPVRenault Scenic
Tidligere Artikel

Biltyve laver selv nye nøgler

Næste Artikel

Tadaaa – Skoda Kodiaq smider endelig sløret

Næste Artikel
Kodiaq bliver spydspidsen i Skodas amerikanske eventyr, og på sigt kan vi formentlig også få en tjekkisk pickup.

Tadaaa – Skoda Kodiaq smider endelig sløret

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Scenic ligner lillebror Captur ti forveksling, men forskellen er markant

Renault Scenic træder i karaktér

2. september 2016
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering