Netop som Toyota har præsenteret en Sportsvan med BMW’s silke-glatte 1,6 diesel med 112 hk, og Opel har lagt deres 1,6 CDTI med 136 hk i den nye Meriva, kommer Renault brølende med en 160-hestes version af den i forvejen fint præsterende 1,6 dCi, som hidtil kun har haft 130 hk.De 160 heste med et tilhørende – helt uhørt – drejningsmoment på 380 Nm ved 1750 omdrejninger piskes frem ved hjælp af to turboer. Den ene arbejder i det lave omdrejningsområde og skal altså have den største del af æren for det høje drejningsmoment. Faktisk oplyser Renault, at den holder tryk på helt fra bunden for at sikre en hurtig speederrespons og lever 90 procent af sit moment allerede ved 1500 omdrejninger.
Opel Meriva med nyt maskineri
Toyota med tysk dynamik
Den anden turbo arbejder i den anden ende af omdrejningstælleren og giver dermed et meget bredt arbejdsområde for den lille diesel.
Det samlede resultat skulle ud over de mægtige præstationer give en brændstofbesparelse på hele 25 procent.
Der er endnu ingen oplysninger om hvornår og i hvad, den nye motor kommer.