Renault kigger dybt i arkiverne | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Renault 4-flåden af orange/hvide F4-servicebiler var kendt overalt i Frankrig i 1960'erne. Foto: Renault Communication
Renault Type C fra 1900 var Renaults første motoriserede varebil. Foto: Linaimagery
Renault 4 som F4 servicevogn. Foto: Renault Communication
1967. Renault 4-flåde af F4-servicebiler. Foto: Renault Communication
1954. Virksomheden Olida's flåde af "Renault 1000 kg". Foto: Renault Communication
1954. Varelevering med "Renault 1000 kg". Foto: Renault Communication
1950. En "Renault 1000 kg" som følge- og forsyningsvogn i Tour de France
Saviem SG2 blev produceret fra 1955, og mærket kom gradvist ind under Renault. Motoren var på 2,6 liter og ydede 75 HK. Foto: Renault Communication
1951. "Renault 1000 kg". Foto: Renault Communication
Renault 5 electric blev udviklet i samarbejde med det franske elforsyningsselskab Électricité de France.
1952. Renault Colorale pick-up. Foto: Renault Communication
Renault 4 med 'giraf-tag', hvilket ses af hængslet i tagets bagerste sektion. Foto: Antoine Pascal
Renaults elektriske varebilsprogram i Europa består af (fra venstre) Twizy Cargo, ZOE Société, Kangoo Z.E. og Master Z.E. I Danmark fås kun Kangoo Z.E

Renault kigger dybt i arkiverne

Historiske varebiler kan da altid fortjene en smule opmærksomhed. Renault kigger over 100 år tilbage - fra mælkebil med 3,5 HK til Kangoo Z.E. med 60 HK

af Jess Ulrik Verge
15. november 2017
i Nyheder

I 1900 præsenterede Renault sin første varebil. En ‘kassevogn’ kaldet Type C, der blev drevet frem af en éncylindret motor. Den leverede 3,5 HK til bagakslen og må have haft nok at se til, hvis bilen blev læsset med de maksimale 250 kg.

I dag ruller varevognen Kangoo Z.E. lydløst af sted med en last på op til 650 kg. Men efter ca 177 km’s kørsel med 80 km/t ved 15 graders lufttemperatur og med fuld last er batteriet fladt. Det er og bliver udfordringen i en tid, hvor miljøzonerne breder sig og forbrændingsmotoren er under stigende politisk pres.

Førende position i Europa

Men Renault er med i rækkevidde-kampen. Koncernen hævder endda at være Europas førerhund, når det gælder elektriske varebiler. Samtidig går salget af varebiler generelt – ifølge Renault – godt med et salg, der er steget med 40 procent siden 2011. Salget nåede et for Renault historisk højt niveau i 2016.

På denne baggrund har man fundet anledning til at profilere sig med en pressemeddelelse, der blander nostalgi med ambitiøse fremtidsplaner.

For 117 år siden …

Skufferne til billedarkivet er således blevet åbnet, og det vælter ud med fotos, der illustrerer Renaults lange tradition for fremstilling af varebiler. Det begynder med den gule ‘mælkebil’ – Type C fra 1900 – der var Renaults første varevogn, der kunne undvære en hest.

Renault 4 stævne for nostalgikere

Da 2. Verdenskrig var slut, præsenterede Renault en kassevogn med en nyttelast på 1 tons, og den blev derfor blot kaldt “Renault 1000 kg”. Den blev i 1959 afløst af modellen Estafette.

Varebil med giraf-tag

I Danmark kom vi til at kende fabrikkens varebiler med modellen Renault 4. Den kom frem i 1961 og blev produceret i mere end 8 millioner eksemplarer frem til 1992.

Renault hævder, at 4-modellen var den første varebil med tagklap, hvor den bagerste del af taget kunne åbnes. Så kunne man fragte stiger, juletræer og andre lange genstande. I følge en reklame kunne man også fragte giraffer, og derefter blev det kendt som giraf-taget.

Pickup-model i 1950

SUV-konceptet skulle være opfundet af Renault – ifølge Renault. I 1950 blev model-serien Colorale præsenteret, men et par andre mærker – Toyota og Suzuki – vil nok hævde, at de kom først med RAV4 og Vitara i 1980’erne.

Colorale-serien blev senere udvidet med en pickup-version, uden at man dog kan sige, at Renault er kendt for sine pickup’er. I de senere år er mærket kommet mere ind i segmentet igen. I 2015 med den Dacia-baserede Oroch, og i 2016 med den Nissan-baserede Alaskan.

Første el-bil i 1972

Med fire elektrificerede varebilmodeller hævder Renault at være den ledende udbyder af sådanne køretøjer i Europa. Faktisk går mærkets elektriske historie helt tilbage til 1972, hvor en el-drevet Renault 5 blev udviklet i samarbejde med det franske elforsyningsselskab Électricité de France.

Renault presser Ford og VW

Den første elektriske Kangoo kom på gaden i 2002 med et nikkel-cadmium-batteri og en rækkevidde på 90 km.  I dag består det elektriske varebilprogram af Twizy Cargo, ZOE Société, Kangoo Z.E. og Master Z.E.

Elektrificering af alle varebiler

Renault har ambitioner om at beholde sin ledende position inden for el-drevne varebiler. Det fremgår af fremtidsplanen “Driving the Future”.

– Det er vores mål at øge salget af varebiler med 40 procent inden for planens tidshorisont. Samtidig vil vi elektrificere alle vore varebilmodeller og dermed fastholde vores føring på området, siger Ashwani Gupta, der er global chef Renault-Nissans varebil-division.

Tags: bilhistoriemodelhistorieRenault
Tidligere Artikel

X-Klasse sælger drømmen

Næste Artikel

Test og nyheder om Ford

Næste Artikel
Både håndværkere, servicebranchen, kurerer og SMV'er har taget Transit Custom til sig

Test og nyheder om Ford

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Renault 4-flåden af orange/hvide F4-servicebiler var kendt overalt i Frankrig i 1960'erne. Foto: Renault Communication

Renault kigger dybt i arkiverne

15. november 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering