Renault Kadjar fylder hullet efter fiaskoen Koleos: Nyheder på altomvarebiler.dk
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Qashqai møder Espace. To gange på et år har Renault nu introduceret Crossovere med for små kopholdere. Linjen er meget lig Qashqai, men detaljerne kan man genkende fra Renaults modeller
Forhjul, firehjul eller automatik. Det lynhurtige automatiske firehjulstræk med Haldex-kobling er uforandret i Kadjar. Renault forventer dog ikke det store salg af 4WD-modellerne
Alle Kadjar med forhjulstræk får Extended Grip. Det virker på den måde, at systemet bruger bremserne til at bremse det hjul, der mister greb og fordele kræfterne til det hjul, der har fat i underlaget
Kadjar er helt klart sin egen, selv om man med en smule forudindtagethed genkender de runde, bløde træk fra Qashqai
Der er lidt forvokset Captur over førerpladsen. Urskiver kan designes og farvelægges undervejs - men foretrækkeligt mens den holder stille - så interiøret ikke går hen og bliver kedeligt
Kadjar står højt og adræt med sine 20 cm frihøjde
Udviklingen af Kadjar har koncentreret sig om at pynte en Qashqai, så den ligner en Renault Captur. Og det er lykkedes til fulde
Varerummet bliver på lige omkring 1,4 kubikmeter plus lidt plads under den bageste del af gulvet, hvis ombyggerne giver os lov. Nissan får lavet nogle flotte ombygninger til Qashqai hos Pendelmatic, så Renault gør klogt i at smigre sig ind hos broderselskabets forbindelser
Renault Kadjar van bliver prissat meget tæt på Qashqai. Det er sælgernes dagsform, der kommer til at afgøre salget

Renault Kadjar – rund og smart

To tredjedele af Renault Kadjar er Nissan Qashqai, men Renault har gjort alt for at skjule det

af Thomas André
5. august 2015
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Saragossa:

Renault var længe om at lave deres egen version af Qashqai, som de jo har fri adgang til som den ene halvdel af Nissan-Renault-alliancen. Qashqai blev introduceret i 2007 og er én af nyere tids største bilsucceser. Herhjemme står den for hvert andet salg i et segment, hvor konkurrenterne hedder Suzuki Vitara, Dacia Duster, Opel Mokka, Hyundai ix35, Ford Kuga og VW Tiguan.

Hænderne i skødet

Forklaringen er, at Renault dels har haft den skidt designede Koleos på programmet. Den kører med succes i Asien, men i Europa har det mildt sagt været småt med succesen. Og dels har de ganske enkelt haft travlt med at udvikle på nye og eksisterende modeller.

Men sådan som de mellemstore crossovere stormer frem på verdensplan, kunne Renault ikke længere sidde med hænderne i skødet og lade andre om at score markedsandele.
Som det hele jo handler om.

40 liter

Nu kobler Renault sig på anden generation og smider Kadjar på gaden. 60 procent af delene er identiske med Qashqais, og det samme er rundt regnet 97 procent af køreoplevelsen.

Der er få forskelle. For eksempel har Kadjar med sine 20 cm lidt større frihøjde end sin japanske kusine. Den er også syv centimeter længere, så der bliver plads til en bagatel af 40 liter mere i varerummet.

95 procent usynlig

For at give sælgerne noget at arbejde med, når de sælge en bil, som teknisk er identisk med Qashqai, har Renault valgt at bygge den forholdsvist tæt på det oprindelige koncept med svulstige kurver og muskuløse skærmkasser. Det lyder og ligner flere steder som en Nissan Qashqai, men Renault siger, at 95 procent af alle synlige dele er unikke for Kadjar.

Suzuki Vitara hitter igen

Men Kadjar kører og opfører sig som en Qashqai. Kørestillingen er selvsagt høj og komfortabel. De tynde A-stolper og den enorme forrude, som er blandt de resterende fem procent, der er taget direkte fra den japanske kollega, giver en sjældent set fabelagtig panoramaudsigt, hvilket naturligvis fremmer både sikkerhed og tryghed.

Forestående genfødsel

Kadjar bygges på samme platform som blandt andre Megane. Det er en modulplatform, som til lejligheden er gjort lidt større. Den har altså ikke det store til fælles med den nyligt introducerede Renault Espace eller den nært forestående genfødsel af Renault Laguna.

Tre supermotorer

Bortset fra motorprogrammet.

I Danmark kommer Kadjar med tre motorer. Og mere behøves ikke. Her er hverken nogen dum gammel sugemotor for at gøre indgangsprisen lav eller en ligegyldigt racer-maskine, som ingen køber. Kun tre effektive små turbomotorer, som kan klare sig i direkte sammenligning med selv de største konkurrenter.

1,2 TCe benzin med 130 hk, som ligger i indgangstrinet Life og kun fås med manuel sekstrins gearkasse; 1,5 dCi med 110 hk med enten sekstrins manuel eller den automatiske EDC gearkasse, som i begge opstillinger præsterer over 26 km/l; og 1,6 dCi med 130 hk, manuel gearkasse og valg mellem forhjulstræk eller 4×4.
Det er de muligheder, man har at vælge imellem her til lands. Ingen andre kombinationer er tilgængelige.

Godt udstyr og en irriterende lyd

Tre udstyrsvarianter er tilgængelige. Alle har aircon, LED kørelys, Radio med USB og Bluetooth og ADAS, der er et sikkerhedssystem med automatisk op- og nedblænding, skiltegenkendelse, vejbanevogter og en irriterende lyd, der advarer dig, når du overskrider hastighedsbegrænsningen.

Det betyder, at man rent faktisk bliver godt kørende i billigste model med benzinmotor, der kører op til 17,9 km/l. Den koster fra 256.900 kroner på hvide plader.

Dieselvarianterne starter på 280.900.

Stort gulplademarked

Gulpladepriserne er endnu ikke på plads, så den gamle regel om halv pris plus ombygning (cirka 4500) og moms må gælde indtil videre.

Jeep Renegade – en lille fed med X-faktor

Men én ting er sikkert: Renault Danmark er meget opmærksom på, at Kadjar får et stort publikum til både gule og spraglede nummerplader, så priserne skal sidde lige i skabet første gang.

Altomvarebiler.dk bringer selvfølgelig nyt om gulpladepriserne i samme sekund, de kommer på plads.

Tags: CrossoverNissan QashqaiRenault Kadjar
Tidligere Artikel

Halvdelen af os falder i søvn bag rattet

Næste Artikel

Tillykke med fødselsdagen gamle dreng – Range Rover fylder 45

Næste Artikel
Familefotoet – det er ikke fordi Range Rover har væltet sig i forandring. Fire modeller over 45 år

Tillykke med fødselsdagen gamle dreng – Range Rover fylder 45

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Renault Kadjar van bliver prissat meget tæt på Qashqai. Det er sælgernes dagsform, der kommer til at afgøre salget

Renault Kadjar – rund og smart

5. august 2015
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering