Endnu en ny bil ser dagens lys 5. marts, når pressen bliver lukket ind på biludstillingen i Genève. Den hedder Renault Captur og er den første i denne ”urban crossover” genre fra Renault.
Urban antyder, at den befinder sig bedst imellem de høje huse, hvilket ikke er helt rigtigt om end den vil se hamrende godt ud foran caféen. Crossover kan oversættes til en blanding imellem en offroader, hatchback og en stationcar med høj siddestilling og masser af plads i forhold til den ydre længde.
Renault Captur er 412 cm lang, hvilket placerer den midt imellem Clio Stationcar (426 cm) og Clio 5-dørs (406 cm). Af udseende er der mere 4×4 end andet over Captur med højere frihøjde, store hjul og skulpturel formet side.
Designet følger i kølvandet på den nye Clio og design chef Laurens van den Ackers offensiv, især baseret på skulpturelle former og en meget fremtrædende front med Renault logoet i centrum.
Mulighed for selvstændigt præg
I stil med Clio er det oplagt at kunden sætter sit eget præg på Captur i form af design detaljer både ude og inde. Karrosseriet vil være tofarvet med et lysere tag end resten af bilen – eller omvendt.
Teknisk er Captur baseret på den nye Clio og også motorerne vil følge Clio programmet. Især den lille 3-cylindrede 0,9 liter TCe benzinmotor med turbo og en ydelse på 90 hk er interessant.
Lilleputmotoren har en 1,2 liter 4-cylindret storebror, der yder 120 hk og har 6-trins dobbelt kobling gearkasse. Denne motor føres ikke til Clio i Danmark, men er oplagt til en livsstil bil som Captur.
Den berømmede 4-cylindrede 1,5 liter dCi turbodiesel med 90 hk og et moment på 220 Nm fra 1750 o/min. dækker sparefronten. I Clio er forbruget 3,2 liter pr. 100 km, svarende til 31 km/l. I den højere Captur vil forbruget formodentlig være lidt højere, men stadig bemærkelsesværdigt.
Renault Captur er i Danmark efter sommerferien og det er bekræftet, at der bliver en varebil udgave. Priserne er dog ikke fastlagte, men der sigtes på lige under 200.000 kr. på hvide plader, altså ca. 100.000 kr. på de gule plus moms.