En lurende mistanke om, at Renault Capturs særegne profil måske skjulte en distanceblænder bidrog til at minimere forventningen til testen af bilens dynamiske og driftsmæssige kapacitet – men dén forventning blev ikke indfriet.
For bilen viste sig at være i blændende form – både på den korte og lange distance.
600 kilo nyttelast
Capturs markante design gemmer nemlig på en charmant, omgængelig og letkørt bil med køreegenskaber, komfort, brugsværdi og brændstoføkonomi, der fortjener respekt.
Er behovet en stor og kraftfuld varebil, er Captur ikke løsningen, men har man brug for en relativ kompakt varebil med en nyttelast på omkring 600 kilo og kapacitet til at trække 1.200 kilo på krogen, er den et alternativ, som vinder ved længerevarende bekendtskab.
Nem i bytrafik
Testbilen var ganske vist registreret som personbil, men den havde næppe opført sig anderledes som varebil. Bilen er nem at komme rundt med i bytrafik, duer fint på lange motorvejsstræk, er til at komme ind og ud af selv i snævre P-båse, er letløbende, støjsvag, komfortabel og tillige brændstoføkonomisk, dersom man gider at udnytte teknologien.
Over én kubikmeter
Varerummet måler 940 mm i højden, 815 mm i højden og 990 mm i bredden ved bagklappens karm, 1120 mm mellem sidedørene og 1000 mm mellem hjulkasserne. I længden måler det 1350 mm, så der er over en kubikmeter varerum at gøre godt med.
Med en totalvægt på mellem 1.658 og 1.729 kilo – afhængig af modelvariant – er der en lasteevne på mellem 597 og 610 kilo til disposition på det helt flade gulv i varerummet.
5-stjernet crashhest
Captur er af statur en crossover-model i SUV-klassementet, men byder på køreegenskaber som i en personbil – den aktive sikkerhed er i det væsentligste god. For så vidt angår passiv sikkerhed byder Captur på et 5-stjernet topresultat ved Euro NCAP’s kollisionstest af den som personbil – sært nok har institutionen endnu ikke fundet det værd at kollisionsteste varebiler, og man kan ikke uden videre gå ud fra, at resultatet for én modelvariant vil blive det samme for en anden.
Normtal: 20,4 km/l
Testbilen var en TCe-version med 3-cyl. benzinmotor på 900 ccm med en ydelse på 90 hk og 135 Nm ved 2.500 o/min via en manuel 5-trins gearkasse med træk til forhjulene.
Motorens beskedne slagvolumen til trods føltes bilen alligevel relativt agil og responsiv, og ifølge normtallet er den god for et gennemsnit på 20,4 km/l ved blandet kørsel.
Drop ECO-kontakten
Det bedste gennemsnit vi opnåede med testbilen var 18,1 km/l ved koncentreret udnyttelse af motorens drejningsmoment og terrænet kombineret med optimal aflæsning af trafikken for at undgå unødige nedbremsninger og stop.
Bilen er udstyret med en ”Eco“-kontakt, som i aktiveret tilstand burde sikre en optimal brændstoføkonomi, men det modsatte viste sig at være tilfældet, så den giver bare ”kontaktbesvær“.
Benzin eller diesel
Alternativet til 90 hk-udgaven er en 4-cyl. 1,2 liter TCe 120 EDC med med 120 hk og et 6-trins automatgear eller en 90 hk dCi dieselmotor på 1,5 liter med et drejningsmoment på 220 Nm og et normtal på 25,6 km/l ved blandet kørsel.
Så jo større kørselsbehovet er, desto mere grund er der til at skele til den dieseldrevne variant, men er det kun 10.000-15.000 km årligt, er det nok mere økonomisk at holde sig til en af de to benzindrevne udgaver.
Gode pladsforhold
Adgangsforholdene og de indvendige pladsforhold adskiller sig i sagens natur fra, hvad man vil opleve med en traditionel kasseformet varebil i kompaktklassen, men efter godt 2.500 kilometer test nåede vi ikke til et punkt, da det blev en trælsom affære at komme ind og ud af bilen eller med timelange ophold i førersædet.
Fri os for pianolak
Indretningen forekom i store træk funktionel, men den overhåndtagende anvendelse af reflekterende glimmerværk og pianolak i moderne biler er kun at ønske længere væk end fanden i vold, det er overflødig og dysfunktionel smartness.
Desuden ser det tarveligt ud, når det med tiden bliver støvet og fedtes ind i snavsede aftryk fra hænder og fingre.
Reduceret udsyn
Væk med det! Kravene til moderne biler er store sidespejle, kraftige tagsprosser og solide nakkestøtter for at yde passagererne optimal passiv sikkerhed i tilfælde af en kollision, men resultatet er i mange tilfælde, at den aktive sikkerhed må vige for den passive ditto på grund af reducerede udsynsforhold.
Det gælder også for Captur, så giver en god grund til at være ekstra opmærksom ved færden i tæt trafik.
Renault Captur Energy TCe 90 Authentique
Motor: 898 ccm, R3, 5-gear/manuel Ydelse: 90 hk /100 Nm 0-100 km/t: 12,9 sekunder Topfart: 171 km/t CO2: 113 g/km Forbrug: 20,4 km/l (ECE-norm) Pris: 99.990 kr. excl. moms Dyreste variant: 125.9905 kr. excl. moms
Renault Captur Energy dCI 90 Expression
Motor: 1,5 liter R4 turbodiesel, 5-gear/manuel Ydelse: 90 hk / 220 Nm 0-100 km/t: 13,1 sek. Topfart: 171 km/t CO2-udslip: 95 g/km Forbrug: 27,8 km/l (ECE-norm) Pris: 111.735 kr. excl. moms Dyreste variant: 123.343 kr. excl. moms