Så kom de første billeder af Renault Duster Oroch, som bliver præsenteret på Buonos Aires Motor Show. En let pickup i Golf-størrelse baseret på den gamle C-platform og udviklet særligt til det sydamerikanske marked, hvor 75 procent af de lette erhvervskøretøjer udgøres af pickupper.
Renault Duster Oroch er udviklet af Renaults designafdeling i Brasilien.
Dacia markedsføres i Sydamerika under Renault-navnet. Hvis Duster Oroch en dag kommer til Europa, bliver det formentlig som en Dacia med al den nye Renault-teknologi, der kan løfte den op til vestlige standarder med krav til komfort og miljø.
Bygget på Qashqai
Som vi tidligere har skrevet her på Altomvarebiler.dk, har Renault en fuldvoksen one-ton pickup i støbeskeen. Det bliver en fransk udgave af Nissan Navara fra alliancen med japanske Nissan på samme måde, som de netop har præsenteret Renault Kadjar, som er bygget over en Nissan Qashqai.
Dacias sociale sammenhold
Renault Duster Oroch er endnu ikke planlagt til det europæiske marked, men på denne side af Atlanten har vi taget godt imod det rumænske navn. Så sent som for en uge siden formåede Dacia i Danmark at samle ikke færre end 700 Dacia-biler og deres familier til Dacia Picknick med madkurv, musik og socialt samvær, som det er blevet tradition i flere andre europæiske lande.
Den form for sammenhold i budgetklassen kan meget vel skabe grobund for en europæisk Dacia Pickup i letvægtsklassen. Og Dacias prispolitik taget i betragtning måske endda med en reel chance for at blive den første pickup med en reel andel på hvide nummerplader.
Sure gamle sugemotorer
For Duster Oroch bliver bygget på Renaults C-platform, som den arver fra blandt andre Dacia Duster, Renault Megane, Nissan X-Trail og den første generation af Nissan Qashqai.
Nissan X-Trail – softroader til masserne
I dag er den ved at blive afløst af den nye CMF platform, så det er altså ikke den nyeste teknologi, der gemmer sig mellem hjulene på Duster Oroch.
Nissan og Renault bygger modulbiler til bunke
Under hjelmen får den da også nogle sure gamle sugemotorer på 1,6 og 2,0 liter.
Oplagt til Europa
I en europæisk version kunne man forestille sig, at Renault / Dacia ville bestykke den med samme motorprogram som den nye Kadjar, der får 1.2 TCe turbobenziner med 130 hk, 1.5 dCi med 110 hk og 1.6 dCi med 130 hk.
I det hele taget ville en opbygning som en Nissan Qashqai eller Renault Kadjar pickup falde lidt mere i hak til den vestlige verden.
Lygtebom og hundebur
Den ville helt givet vække opmærksomhed hos både professionelle brugere og private med fritidsbehov eller bare lyst til et kækt image.
Extended Grip eller sågar det automatiske firehjulstræk, som virker så fremragende i Qashqai og Kadjar er også oplagt.
Mal den i armygrønne kamuflage-nuancer, smid en lygtebom på taget og skift bagsædet ud med et hundebur, og Renault har erobret 50 procent af alle nye jægeres hjerter i flødesovs.
Livsstil i budgetklassen
Det lette pickup-segment eksisterer faktisk ikke for nærværende. VW og Skoda har for år tilbage forsøgt sig med noget lignende i B-segmentet uden den store succes. Men med Crossoverne i fremgang over hele verden er det måske rigtigt godt set at introducere sådan en fritids-fræser i en udgave og størrelse, som oven i købet bliver komfortabel at køre i.
C-platformen har tidligere båret biler i så forskellige klasser som Nissan X-Trail og Renault Megane. Det giver en ide om, hvilken størrelse og kaliber, Duster Oroch kommer med. Nu skal det blive spændende at se, om Dacia kan skabe interesse for klassen i Europa.
Der står i hvert fald livsstil i budgetklassen malet i panden på den.
Hej denne ny pickup up fra Renault Duster Oroch hvad koster den på hvide plader. Og hvornår kan man købe den
Hej Linette!
Så lykkedes det endelig at få et svar fra den danske importør. Duster Oroch kommer ikke til DK. Desværre. Det kunne ellers være sjovt at se, hvordan det lille pickup-segment ville klare sig på vore breddegrader. :-)