Det bliver mere og mere åbenbart, at bilproducenterne vender sig væk fra traditionelle dieselmotorer og retter blikket mod – i hvert fald for behagesyge politikere – mere spiselige løsninger.
Senest har Renault og Daimler gennem deres samarbejde i blandt andet motorafdelingerne begået en splinterny turbo-benziner i den minimalistiske ende af skalaen.
Beskeden størrelse
Ja, altså. Det vil sige. 1.3 TCe er traditionelt anskuet af beskeden størrelse, men på effekt og moment bider den skeer med noget større maskinerier.
Og hvor konkurrenter som Ford og Mazda synes at have lagt sig fast på en smule større slagvolumen som det rigtige kompromis mellem lavt forbrug og acceptabelt effekt-niveau, har Renault/ Nissan og Daimler altså valgt en lidt mindre løsning.
Allerede på gaden
I forvejen er Renault meget entusiastiske med deres små dieselmotorer i varebiler. 1.6 dCi yder 160 hk i stærkeste udgave, og det er netop, hvad de hiver ud af stærkeste version af den nye 1.3 TCe.
Den ligger netop nu i de nye Scenic og Grand Scenic, der er på gaden i Frankrig og på vej til Danmark.
40.000 timer
– Vores nye benzinmotor indeholder al den viden, vi har samlet i Group Renaults ingeniører, iRenault/Nissan Alliancen og med vores partnerskab med Daimler, siger Philippe Brunet, der er chef for den omfattende alliances motor- og elbilsafdeling.
– Efter over 40.000 timers test lever den op til kvalitetsstandarderne i både Renault/Nissan og Daimler.
Nissan GT-R
Han tilføjer, at den nye TCe 140 (med 140 hk) har 35 Nm større drejningsmoment end den nuværende TCe 130, og at det er til rådighed over et bredere spektrum fra 1.500 til 3.500 omdrejninger i minuttet.
Til at begynde med bliver den bygget i tre effekttrin på henholdsvis 115, 140 og 160 hk og kan leveres med både manuel og automatisk gearkasse. Én af de nye teknologier Bore Spray Coating, som er udviklet in house, og som er en cylinderoverflade, der bruges i Nissan GT-R til at sænke motorens indre friktion og optimere køling.
Bedre mase-egenskaber
Indsprøjtningstrykket er blevet øget med 250 bar, hvilket forbedrer benzinens forstøvning og giver bedre forbrænding i det nye forbrændingskammer. Samtidigt justerer ‘Dual Variable Timing Camshaft’ ventilernes åbningstid alt efter, hvilken belastning der er på motoren.
Resultatet er det større og bredere drejningsmoment, som for varebilernes vedkommende giver væsentligt bedre mase-egenskaber, når der er læs på kareten.
Varebiler
Motoren bliver løbende integreret i Renaults og Nissans modeller i løbet af 2018, mens vi ikke ved noget om Mercedes’ planer med apparatet.
Men det skulle undre, om den ikke kommer til at gøre gavn i Renault Kangoo/Mercedes Citan/Nissan NV200 og eventuelt i Trafic, Vito og NV300.