Nu skal de private P-vagter rette ind | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Nu skal de private P-vagter rette ind

Justitsministeren vil med lovændring sætte stopper for lokale særregler og indføre ensartede regler for parkering i både kommunalt og privat regi

af Morten Dam
21. januar 2014
i Nyheder, Trafikpolitik

‘Ens regler over hele landet, bedre skiltning på private parkeringspladser og regler for, hvor mange parkeringsbøder der kan gives for samme overtrædelse.’
Dét er nogle af de ændringer, som indgår i Justitsministerens forslag til ændring af den gældende færdselslov.
Ifølge forslaget skal det være slut med lokale regelsæt, som gør det svært for bilister at gennemskue, om de er på den rette eller gale side af lovens bogstav, f.eks. om der må parkeres med to hjul på et fortov og i givet fald hvor og hvornår.

Slut med kommunale særregler

Med en vedtagelse af forslaget forventer Justitsministeren at få ryddet op i skiftende regelsæt fra kommune til kommune.
Ensartede regler skal skabe overskuelighed og lette bilisternes færden ved parkering. Der er f.eks. bilister, som har oplevet at få en parkeringsbøde for en havareret og efterladt bil, men med ændringsforslaget lægges der op til afklaring af reglerne for, hvornår en havareret bil kan anses for at være parkeret.

Op til tre P-bøder for samme forseelse

Omvendt lægger lovforslaget også op til at give kommunerne det fornødne regelsæt til at løse problemet med ulovlig langtidsparkering ved banegårde og lufthavne.
Det skal være slut med at spare penge ved at betale en enkelt P-bøde for en ulovlig langtidsparkering fremfor at betale et langt højere gebyr for at henstille bilen på en plads indrettet til langtidsparkering.
Ændringsforslaget vil give kommunerne  mulighed for at tildele op til tre ”dagbøder“ for den samme parkeringsforseelse. Derved forventer Justitsministeren at fjerne incitamentet til økonomisk spekulation i ulovlig parkering.
Samtidigt vil det i mange tilfælde fjerne det juridiske grundlag for at gå i retten med en anke over flere bødeforlæg for samme parkeringsforseelse.

Dyrt at hugge pladsen fra handicappede

Til de bilister, som ikke kan læse eller forstå skiltningen ved parkeringspladser reserveret til handicapkøretøjer er der lagt en fordobling af parkeringsafgiften – fra 510 til 1.020 kr., så dovenskab og overspringshandlinger i den forbindelse vil fremover kunne resultere i væsentlige fordyrelser af shoppingturen.
Den fordoblede afgift kommer også til at gælde for parkering af biler foran ind- og udkørsler.

Krav til private P-pladser

Sidst, men bestemt ikke mindst, er det foreslået at ændre loven, så der fastsættes regler for skiltning ved private parkeringspladser, dersom der skal kunne opkræves kontrolgebyr for ulovlig parkering.
Det vil tvinge parkeringspladsernes ejere og kontrolvirksomheden til skiltning, så denne ikke er til at overse eller misforstå.
I en overgangsperiode skal bl.a. ske ved skiltning med et hvidt P på sort baggrund og ved alle indkørsler til en privat parkeringsplads.

 

Tidligere Artikel

Nu mister fartsyndere kørekortet ved 40 procent

Næste Artikel

Mini begyndte forfra med en ny modelgeneration

Næste Artikel

Mini begyndte forfra med en ny modelgeneration

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Vi er mere tilbøjelige til at køre pænt, når reglerne giver mening

Nu skal de private P-vagter rette ind

21. januar 2014
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering