‘Ens regler over hele landet, bedre skiltning på private parkeringspladser og regler for, hvor mange parkeringsbøder der kan gives for samme overtrædelse.’
Dét er nogle af de ændringer, som indgår i Justitsministerens forslag til ændring af den gældende færdselslov.
Ifølge forslaget skal det være slut med lokale regelsæt, som gør det svært for bilister at gennemskue, om de er på den rette eller gale side af lovens bogstav, f.eks. om der må parkeres med to hjul på et fortov og i givet fald hvor og hvornår.
Slut med kommunale særregler
Med en vedtagelse af forslaget forventer Justitsministeren at få ryddet op i skiftende regelsæt fra kommune til kommune.
Ensartede regler skal skabe overskuelighed og lette bilisternes færden ved parkering. Der er f.eks. bilister, som har oplevet at få en parkeringsbøde for en havareret og efterladt bil, men med ændringsforslaget lægges der op til afklaring af reglerne for, hvornår en havareret bil kan anses for at være parkeret.
Op til tre P-bøder for samme forseelse
Omvendt lægger lovforslaget også op til at give kommunerne det fornødne regelsæt til at løse problemet med ulovlig langtidsparkering ved banegårde og lufthavne.
Det skal være slut med at spare penge ved at betale en enkelt P-bøde for en ulovlig langtidsparkering fremfor at betale et langt højere gebyr for at henstille bilen på en plads indrettet til langtidsparkering.
Ændringsforslaget vil give kommunerne mulighed for at tildele op til tre ”dagbøder“ for den samme parkeringsforseelse. Derved forventer Justitsministeren at fjerne incitamentet til økonomisk spekulation i ulovlig parkering.
Samtidigt vil det i mange tilfælde fjerne det juridiske grundlag for at gå i retten med en anke over flere bødeforlæg for samme parkeringsforseelse.
Dyrt at hugge pladsen fra handicappede
Til de bilister, som ikke kan læse eller forstå skiltningen ved parkeringspladser reserveret til handicapkøretøjer er der lagt en fordobling af parkeringsafgiften – fra 510 til 1.020 kr., så dovenskab og overspringshandlinger i den forbindelse vil fremover kunne resultere i væsentlige fordyrelser af shoppingturen.
Den fordoblede afgift kommer også til at gælde for parkering af biler foran ind- og udkørsler.
Krav til private P-pladser
Sidst, men bestemt ikke mindst, er det foreslået at ændre loven, så der fastsættes regler for skiltning ved private parkeringspladser, dersom der skal kunne opkræves kontrolgebyr for ulovlig parkering.
Det vil tvinge parkeringspladsernes ejere og kontrolvirksomheden til skiltning, så denne ikke er til at overse eller misforstå.
I en overgangsperiode skal bl.a. ske ved skiltning med et hvidt P på sort baggrund og ved alle indkørsler til en privat parkeringsplads.