En duel mellem den nye Range Rover Sport Autobiography og en Supermarine Spitfire fra 1945 lyder umiddelbart som en temmelig bizar idé, men det var ikke desto mindre den udfordring, som websitet www.fortyonesix.com sendte til Land Rover forud for årets Goodwood Festival of Speed. Det blev ikke siddet overhørigt.
Land Rover så udfordringen som en god optakt til Goodwood-festivalen, hvor den nye Sport for første gang skulle præsenteres offentligt og dynamisk på hjemmebane. Duellen fandt sted på Goodwood Aerodrome i Sussex.
Ved styrepinden i det historiske fly med en V12 Merlin-motor til at trække den 4-bladede propel sad pilot Matt Jones fra Boultbee Flight Academy klar til at slippe alle 1750 hk løs og udnytte ”Spittens“ topfart på godt 675 km/t.
Bag rattet i den nye Range Rover Sport sad chefingeniør Mike Cross klar til at trække på alle 510 hk i den kompressordrevne V8-motor, som har en topfart på godt 260 km/t og et ryk til de første 100 km/t på bare 5,0 sek.
Britiske ikoner face-to-face
Da duellen blev udkæmpet på en ujævn og græsklædt airstrip var kampen måske ikke så ullige endda eftersom græs er noget af det sværeste at få greb i for en 4-hjulstrukket bil. Og allerede ved 135 km/t slipper flyet jorden og kan trække for fulde omdrejninger, mens off-roaderen stadig har hjulene på det glatte græstæppe.
Duellanterne skulle forcere et langt lige stræk, lave en U-vending og returnere til målstregen. Matt Jones var hurtigt på vingerne og lyden fra ”Spitten“ kløvede luften over airstrippen, mens Matt Cross fik trukket Range Roveren op i godt 220 km/t, før han vendte rundt. Matt Jones lavede en perfekt rulning med sin ”Spit“, fladede ud og så jog begge kombattanter i fuld fart tilbage mod målflaget. De krydsede målstregen næsten samtidigt, den ene dog med en snudespids foran den anden.
Hvem der vandt duellen? Det kan du se på dette link: http://fortyonesix.com/news/1117/range-rover-sport-vs-spitfire. Om ikke for andet, så for at nyde klangen af Merlin-motorens jagende brøl. Vi kan dog røbe så meget, at vinderen havde et hjul mere end taberen.
Hvad der bidrog til at hjælpe Matt Cross og Range Roveren hurtigt hurtigt op i fart og rundt ved vendepunktet, var den nye såkaldte Torque Vectoring-teknologi, som sikrer hjulene et stabilt og optimalt greb – ikke mindst ved kørsel i sving og kurver gennem en passende afbremsning af de ”indvendige“ hjul. Derved hjælper de ”udvendige“ frit trækkende hjul med til at få bilen hurtigere og mere stabilt gennem sving.