Sådan ser den ud nu, Range Rover Sport, men Land Rover er på vej til at følge op på successen med en ny modelgeneration, der efter alt at dømme vil præsentere en slanket og mere dynamisk profil.
Bilens pompøse forreste ”underlæbe“; stødfanger, forsvinder, og det samme gør den tilsvarende fremskudte stødfangner bagtil. Profilen bliver mere afrundet med kortere udhæng for og bag, så det tegner til bedre til- og frakørselsvinkler med den nye RR Sport i ujævnt terræn.
Desuden sankes taglinien bagtil og takten i sideruderne spidses yderligere til bagover. Forlygtearrangementet trækkest om hjørnerne, ligesom baglygtearrangementet ændres.
Om karrosseriet reelt kommer til at ”sidde lavere“ end på den nuværende, er uvist, det vil til en vis grad afhænge af hjulstørrelsen.
Lanceres på IAA-messen
Hvor den nuværende Range Rover Sport deler chassisplatform med Discovery-serien, får den kommende Sport sin DNA-profil fra samme letvægtschassis som den nye Range Rover, der er flere hundrede kilo lettere end dens forgænger.
Endvidere baseres den kommende RR Sport på samme motorprogram som Range Rover: en benzindrevet V8-motor på 375 eller 510 hk og den velkendte dieseldrevne TDV8’er med en ydelse på 313 hk. Desuden kan Land Rovers turboladede TDV6-motor komme i spil.
Der foreligger ingen detaljer om transmissionen, men der har været mumlet i krogene om et 8-trins automatgear i stedet for det hidtidige 6-trins ditto.
Derudover kan man rolligt gå ud fra, at den kommer med Land Rovers avancerede Terrain Response-system og et markant løft i interiør og udstyrsniveau.
Selvom den nye RR Sport teknisk kommer tættere på Range Rover end forgængeren, vil den formentlig fortsat adskille sig fra ”storebroderen“ på grund af en mere dynamisk profil, bl.a. med en markant hækspoiler i tagkanten over en ændret bagrudevinkel.
Den nye modelgeneration ventes premiereklar til efterårets IAA-motorshow i Frankfurt.