Dodge Ram Rebel. Eller slet og ret: RAM Rebel. For RAM-pickupperne er jo trukket til side i Dodges line-up som et selvstændigt brand.
Og RAM Rebel, der er seneste skud på stammen, kan nu fås i Europa. Den ligner præcist det, den er og skal være. Et direkte modsvar til Ford F-150 Raptor. Den sporty udgave af verdens mest solgte bil gennem tiderne.
Går ikke ned på udstyr
Klædt i sorte beskyttelseslister, der får den til at se mere brysk ud og udstyret med større frihøjde, Bilstein støddæmpere, beskyttelsesplader under undervognen, slæbekroge og en mængde andet offroad-udstyr.
For man vil ikke gå ned på udstyr, når det handler om at vippe ærkerivalen fra Ford af pinden.
Tail gate party
Og skulle det ske, at man render ind i en fest ude i vildmarken, er det ikke nogen dum idé at tilvælge en Level 2 udstyrspakke med et af verdens vildeste fabriksmonterede lydanlæg.
Det består af et forstærkersæt på hele 900 watt og 19 højtalere fra Harman Kardon. Formentlig dimensioneret til at spille Grand Canyon op til tail gange party.
RAM på hylderne
Så er stilen ligesom lagt til det, der vel nok er Danmarks vildeste pickup. For ja, den kommer til Danmark, selv om det er uden om de traditionelle importør-kanaler og selv om det kun er på bestilling.
I Danmark er der et par forhandlere i Jylland, der importerer RAM og Dodge. eCar, der bor i Randers, har specialiseret sig i amerikaner-pickupper med hele RAM 1500-programmet på hylderne.
Får dem bygget i Canada
-Vi har 2019-modeller på lager, og ellers tager vi dem hjem på bestilling, fortæller sælger i eCar, Mads Rasmussen.
-Så får vi dem bygget efter kundens ønsker på fabrikken i Canada med en leveringstid på omkring fem måneder.
Danskerne vil have V8
Under hjelmen brøler den gode gamle 5,7-liters V8’er. Nu med 400 heste og et drejningsmoment på brutale 555 Nm. Faktisk fås den også med en 3,6-liters V6’er, men den kommer ikke på programmet i Danmark.
-Men den tager vi ikke hjem. Når danskerne køber amerikanerbiler, vil de have V8. Det andet duer bare ikke, forklarer Mads Rasmussen.
Skåner gearkassen
Rent praktisk er det værd at nævne, at amerikanske kæmpe-pickupper generelt må trække i omegnen af syv tons på krogen. På grund af de danske afgiftsregler må de kun tage 3,5 tons i Danmark.
-Når folk bliver trætte af at skifte gearkasser i deres Transporter eller Sprinter, kommer de og køber en RAM. De er jo voldsomt underdimensioneret i forhold til deres reelle potentiale, påpeger Mads Rasmussen.
Også som hybrid
Den fås også med det, RAM kalder eTorque, som er et elektrisk hybridsystem, der oplagrer bremseenergi og sender op til 170 Nm tilbage til elmotoren, som bruges under acceleration og til at understøtte cylinderfrakobling.
Sidstnævnte er et system, der slår en del af cylindrene fra for at spare brændstof, når der ikke er brug for alle kræfterne. Det skulle spare op til 10 procent på brændstofforbruget, som uden eTorque er opgivet til lige under otte på literen.
Den slemme dreng
RAM Rebel, som vel nok må betegnes som programmets slemme dreng, den rå børste, tages udelukkende hjem på bestilling, når den bliver tilgængelig i løbet af måneden.
Den kommer til at stå i lige under 500.000 kroner plus moms afhængigt af udstyrsniveau.