VW T1 med 530 hk: Folkevognsrugbrød banker Porsche
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Denne T1 ligner alle andre, men i virkeligheden er det en ondskabsfuld racer, der kan tvære en Porsche ud på bane
Fred Bernhard ser tilforladelig ud, men han må være kugleskør, når han har valgt at ombygge en T1'er til et racerjern
Der er nogen, der bare vil have mere – tag denne T1'er med Porsche-motor, 530 hk og kulfibertag, som kan køre om hjørner med en Aston Martin

Racer Rugbrød

Har du travlt i en fart, så er denne Rugbrøds-bus en oplagt løsning – motoren er nemlig fra Porsche og yder 530 hk

af Andreas Lang Hedegaard
15. maj 2015
i Nyheder, Tilbehør & indretning

I Schweiz bor en gal mand. Hans navn er Fred Bernhard, og han har forvandlet en klassisk VW T1, herhjemme kaldet ‘Rugbrødet’, og som for øvrigt er en ganske værdifuld bil efterhånden, til et mareridt. Et mareridt for Porsche’r, Ferrari’er og andet eksotisk vogntog. Dette Rugbrød er nemlig svinehurtigt, og ude på det store internet kan du finde en video, hvor Fred Bernhard og T1’eren overhaler en Porsche 911 GT3 og en Aston Martin DB9 på racerbanen Spa.

Porsche-dele

Netop Porsche er et kodeord i denne ombygning, for bilen er lige så lidt original som Dolly Parton. I stedet for den originale luftkølede boxermotor med forkølede 41 hk, findes i dag en motor fra en Porsche 911 model 993 – altså den sidste luftkølede. Men det er ikke en standardmotor, for der er både tørsump-smøring og to turboladere, og til sammen giver det 530 hk – nok til at fjerne grinet fra flødefyrene i deres sportsvogne.

Transporter – 65 and still going strong

Gearkassen er fra netop en Porsche 911 GT3, manuel og med seks trin. Undervognskomponenter er fra en T3, men med racer-lækkerier fra Bilstein og Eibach, og baghjulene har en kræningsstabilisator som også stammer fra en 993 Porsche. Bremserne er også Porsche, og de garanterer, at den store bus kan stoppe igen.

Letsindig

Fred Bernhard har kørt motorcykelræs på proffesionelt plan i mange år, men toppen fejler ikke noget – i hvert fald ikke på bussen. Hele taget er nemlig lavet i kulfiber, så den samlede vægt bliver holdt på omkring 1.500 kg, og lige så vigtigt ligger kiloene i bunden af bilen, så tyngdepunktet er lavt. Resten af karrossen er heller ikke ligefrem standard. Faktisk er bilen 21 cm bredere end en almindelige T2.

Her er Transporter T6

Indvendigt findes en klassisk racerkabine – det vil sige næsten alt er strippet. Der er dog fire racerstole med 4-punktsseler, så der er plads til at dele vanviddet med tre kammerater.

Tags: PorscheVWVW Transporter
Tidligere Artikel

Sådan får du dine dæk til at holde længere

Næste Artikel

Jeep-chef: ”Mit blod koger, når jeg ser en Range Rover”

Næste Artikel
Fiat og Jeep's øverste chef vil have en Jeep-model, der kan konkurrere med Range Rover's fineste. Her ses Jeep-programmets dyreste nuværende model, Grand Cherokee

Jeep-chef: ”Mit blod koger, når jeg ser en Range Rover”

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Der er nogen, der bare vil have mere – tag denne T1'er med Porsche-motor, 530 hk og kulfibertag, som kan køre om hjørner med en Aston Martin

Racer Rugbrød

15. maj 2015
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering