PSA vil offentliggøre RDE-tal på alle sine varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
PSA vil gøre deres forbrugsmålinger tilgængelige for 80 procent af alle deres person- og varebiler i løbet af 2018 og -19
Forbrugs- og emissionsmålinger på disse fem personbiler viser lave NOx-tal i forhold til 2020-kravene

PSA vil offentliggøre RDE-tal på alle sine varebiler

I denne måned vil PSA-koncernen offentliggøre PEMS-målinger på sine Euro 6b-varebiler

af Jess Ulrik Verge
7. marts 2018
i Miljø, Nyheder

I september sidste år fik vi en ny miljønorm – WLTP – som alle nye personbiler skal testes efter. I september i år træder den i kraft for alle nye varebiler.

En del af WLTP foregår i et laboratorium efter en ny protokol, der bedre afspejler de moderne bilers kørselmønstre. En anden del af testen er den såkaldte “Real Driving Emissions” eller RDE. Den foregår med måleudstyr kaldet PEMS fastgjort til bilen, mens den kører på gader og veje. Alt dette skal sikre, at målingerne bedre kommer til af afspejle, hvad bilerne i virkeligheden bruger og udleder.

PSA vil spille med åbne kort

Målemetoden har været under udvikling i nogle år. At den er en velkommen modernisering af den gamle NEDC-metode er blevet bestyrket af bl.a. dieselskandalen med Volkswagen.

Dieselvarebiler i skudlinien

Mens VW tilsyneladende valgte at skjule bilernes emissionstal, så har PSA-koncernen valgt at gøre det modsatte. Her er strategien, at ‘spille med åbne kort’.

Målemetode udviklet sammen med NGO’er

PSA har simpelthen at udviklet en målemetode, der minder om RDE. De har derpå testet deres biler efter metoden og offentliggjort tallene. Ikke så overraskende er tallene meget positive og ligger langt under grænseværdierne for NOx.

Det begyndte i 2015, hvor PSA proklamerede, at man fremover ville begynde at underkaste nye biler målinger efter samme princip som skulle blive gældende i den nye RDE-norm. I løbet af 18 måneder udviklede PSA en målemetode i samarbejde med to organisationer.

Verificeret af Bureau Veritas

Den ene af disse to organisationer er T&E (Transport & Environment). T&E er en europæisk paraplyorganisation for en række NGO’er, der arbejder inden for transport og miljø. Den anden hedder FNE (France Nature Environment). FNE er en fransk sammenslutning af organisationer, der arbejder inden for naturbeskyttelse.

I løbet af de 18 måneder blev der testet 60 bilmodeller. Der blev udført 430 tests og kørt over 40.000 kilometer. Ud fra de indsamlede datamængder udviklede man en protokol, der passer til over 1000 modelvarianter af mærkerne Peugeot, Citroën og DS.

Metoden blev kontrolleret og verificeret af Bureau Veritas.

Dermed blev PSA den første bilproducent i verden, der tog et sådant initiativ. PSA har sammenlignet tallene med de forbrugstal som bilejere lægger op på websitet spritmonitor.de og fundet, at tallene passer godt sammen med virkelighedens målinger.

Et godt stykke under grænseværdierne

PSA har netop offentliggjort tal for fem personvognsmodeller med Euro 6d-motorer. Tallene for NOx-værdier ligger et godt stykke under de grænseværdier, der skal gælde fra 2020. Men målemetoden er som nævnt udviklet af PSA selv.

Bilfabrikkerne dumper i tysk dieseltest

I september 2017 testede ADAC, der er tyske søsterorganisation til FDM, 188 dieselbiler med PEMS, og her fik PSA kritik for at udlede for meget NOx.

Varebilerne måles

I denne måned vil PSA på sit website afsløre resultaterne af egne forbrugsmålinger på sine Euro 6b-varebiler – dvs Peugeot-modellerne Partner, Expert og Boxer samt Citroën-modellerne Berlingo, Jumpy og Jumper.

Og lur os, om ikke det viser sig, at også disse biler udleder langt mindre NOx og langt færre partikler end 2020-kravene.

Måleværdier på 80 procent af alle modeller

PSA oplyser desuden, at deres målinger vil være tilgængelige for 80 procent af alle de europæisk solgte Euro 6d-personbiler inden udgangen af 2018.

Det samme vil være gældende for varebiler inden udgangen af 2019.

 

Tags: emissionerMiljøNEDCpemsPSARDEWLTP
Tidligere Artikel

e-tron bliver første elbil fra Audi

Næste Artikel

Daily Hi-Matic på gas og urimelige vilkår

Næste Artikel
Iveco Daily er Årets Varebil i Danmark 2018

Daily Hi-Matic på gas og urimelige vilkår

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
PSA vil gøre deres forbrugsmålinger tilgængelige for 80 procent af alle deres person- og varebiler i løbet af 2018 og -19

PSA vil offentliggøre RDE-tal på alle sine varebiler

7. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering