PSA skal levere varebil til Toyota | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Næste nye varebil fra Toyota vil komme næste år fra en PSA-fabrik i Spanien. Foto: Toyota

PSA skal levere varebil til Toyota

Trekløveret Combo, Partner og Berlingo bliver til et firkløver med Toyota som fjerde blad

af Jess Ulrik Verge
2. december 2018
i Nyheder

Toyota og PSA-koncernen har netop annonceret, at de udvider deres partnerskab på det europæiske marked. Det sker fra slutningen af 2019, hvor det er planen, at PSA skal forsyne Toyota med en ny varebil.

Den vil blive baseret på Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo. Fremstillingen skal ske på fabrikken i Vigo i det nordvestlige Spanien.

Stærk placering i PSA

PSA og Toyota begyndte deres samarbejde om varebiler tilbage i 2012 med varebilen Toyota Proace. Toyota købte sig så at sige en plads på PSA’s samlebånd Sevelnord i det nordlige Frankrig, hvor de to PSA-søstre Peugeot Partner og Citroën Jumpy i forvejen kom til verden.

VW T6 har den højeste gensalgsværdi

Siden har de to koncerner i fællesskab udviklet en helt ny generation af trekløveret, der blev lanceret i 2016. Bilerne vandt i fællesskab titlen som Årets Varebil i Danmark 2017. At dømme efter salgstallene er det lykkes Toyota at etablere sig ganske stærkt i dette samarbejde, og det kan være en af de ting, der har opmuntret Toyota til at indgå i det nye samarbejde.

Mindre omkostningstung

“Samarbejdet betyder, at begge virksomheder derved kan bruge deres respektive styrker på at udvikle og tilbyde både kompakte og mellemstore varebiler i høj kvalitet i Europa på mindre omkostningstung vis, hvilket i sidste ende kommer kunderne til gode,” lyder det i en pressemeddelelse fra Toyota.

Ifølge planen deltager Toyota i både udviklingen af og i den industrielle investering i den nye fremtidige varebil. På det europæiske marked er Toyota en ny spiller i klassen for ikke-ombyggede kompakte varebiler.

ProAce fylder to huller

I Danmark er det den nu udgåede kassevognsmodel HiAce, der gennem årtier har gjort Toyota kendt som producent af varebiler. Dyna i den lidt tungere klasse er også udgået, men har ligesom HiAce sat et solidt aftryk på markedet for lette chassisbiler.

Hilux Gazoo

Hullet efter såvel HiAce som Dyna lukkes i dag af ProAce, men under denne har der altid været et gabende hul. Om den nye varebil skal fremstilles efter samme opskrift som ProAce, vidner historien ikke noget om.

Vil måske kopiere ProAce-konceptet

Men det vil ikke komme som nogen overraskelse, hvis Toyota i det nye firkløversamarbejde kopierer hele eller dele af konceptet fra ProAce. Det vil sige, at Toyota deler udviklingsomkostninger og komponenter med PSA, men at de helt eller delvist selv står for kvalitetsstyringen.

Toyota vil formentlig gøre dette ud fra ønsket om at bevare det historiske ry, der er bygget op gennem årene af modeller som HiLux, HiAce og Dyna.

Tags: PSAToyota
Tidligere Artikel

Operation Julebrandert er igang

Næste Artikel

Nyt varebilskursus fra DEKRA

Næste Artikel
Den nye varebilslov siger, at alle vognmænd og chauffører skal have en uddannelse og tilladelse

Nyt varebilskursus fra DEKRA

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Næste nye varebil fra Toyota vil komme næste år fra en PSA-fabrik i Spanien. Foto: Toyota

PSA skal levere varebil til Toyota

2. december 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering