PSA-kindkys med krydsede fingre | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Den ligner nu storebror Jumpy/Expert
Her er Citroëns traditionelle cockpit...
Peugeot Partners nye i-Cockpit
Det bageste kamera er godt pakket ind i denne uelegante kasse
Heller ikke skærmen synes videre tidssvarende, men den potentielt livreddende funktion er et plaster på såret
I små varebiler skal man spare på pladsen. Elektrisk håndbremse er én måde
Lasteevnen er på op til 1.000 kg i de nye trillinger
Ja, man tager nok ikke fejl af identiteten, selv om det er en ny generation

PSA-kindkys med krydsede fingre

12.000 kroner i forskel på billigste version af den nye Citroen Berlingo og Peugeot Partner - men begge fås med livreddende kamerasystem

af Thomas André
29. oktober 2018
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Altomvarebiler.dk i Paris:

Det er kun de forreste to tredjedele af Citroën Berlingo og Peugeot Partner, der er blevet generationsskiftet. Bag skillevæggen er det samme varerum og samme undervogn, der transporterer varerne.

Og det er sådan set også helt i orden. For et varerum er et varerum. I den nye generation må man oven i købet læsse mere ind, mens komforten er blevet væsentligt moderniseret for det arbejdende folk ved rattet.

En tur i skoven

Vi var en tur i skoven uden for Paris til kindkys og pindemadder for at prøvekøre de franske tvillinger uden deres nye trillingesøster fra nyindkøbte Opel. Den kører solo på samme måde, som Fiat gjorde det tidligere.

Den er jo for længst præsenteret for de fine herrer i juryen, der kårede den til Van of the Year 2019, så nyhederne kender vi i forvejen. Nu skulle vi bare lige have en tur i de på papiret bedste varebiler i Europa.

Glæde og irritation

Tidligere har vi oplevet meget beskedne lasteevner på de små franske varebiler. I sidste generation nåede vi op på 850 kg med den kraftigere bagaksel, men denne gang stikker det helt af med op til 1.000 kg.

Det hænger sammen med, at man før har lavet en varebilsversion af en budgetvenlig familietransporter – til glæde for komforten og irritation for transporten.

En sand bastard

Denne gang har man begået en lille bastard. De forreste to tredjedele af fundamentet er den stærke EMP2-platform, som alle mellemstore PSA’er og Opel efterhånden sættes af på.

Den bageste tredjedel står på den eksisterende bagaksel.

Tanken er, at det med traditionel fransk logik giver nogle mere tidssvarende og præcise køreegenskaber i den ende, hvor man styrer og styrke i den ende, hvor godset er.

Vejbump

Der ude i skovene omkring Paris, hvor demokørslen foregik, var der en masse vejbump. Om det var i et anfald af hudløs ærlighed eller ren og skær dumdristighed, de havde indlagt ruterne sådanne forhindringer i ruterne, ved vi ikke.

Men med demobilerne læsset godt op med fortovsfliser som ballast, gav det nogle gedigne hop over vejbumpene. Her kan man takke sikkerhedsselen for, at man ikke bankede hovedet op i taget.

Sneglefart

Men på jævn vej var resultatet faktisk helt som planlagt. Den nye generation af Citroën Berlingo og Peugeot Partner holder på både former, komfort og styreegenskaber – når man vel at mærke husker at bremse helt ned til sneglefart over fartbump.

Det er med andre ord lykkedes franskmændene at blande noget nyt med noget gammelt, da man skulle lave næste generation – om man så må sige.

Fælles partytelt

Udadtil står PSA Groupes to franske mærker som altid last og brast. Man splejser om pindemadderne, når de nye modeller skal præsenteres i fælles partytelt med lige mange af hvert logo. Men der bliver alligevel kindkysset med et par fingre krydset bag ryggen.

Grøn bølge-assistent

I hvert fald når der skal prissættes. Citroën tjekker ind med en pris på 87.990 kroner plus moms for den mindst veludstyrede med 75-hestes diesel. Den findes slet ikke i det danske Peugeot Partner program, hvor den tilsvarende billigste variant har 100 hk til 99.990 kroner plus moms.

Citroën billigst

På tværs af prislisterne vil den tilsvarende Citroën Berlingo koste 94.990 kroner og er altså 5.000 kroner billigere.

Eneste forskel på de to biler er som bekendt Peugeots i-Cockpit med det lille rat monteret under instrumenterne.

Overload indikator

Under huden er der dog en nævefuld elektronisk udstyr, som vi ikke tidligere har set i denne klasse.

I flæng kan nævnes overload indikator, som fortæller dig, når du nærmer dig og når du har overskredet maks. tilladte totalvægt; nøglefri adgang og start, automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, blind vinkel overvågning, linjevogter og trailer-ESP.

Perfekt

En anden praktisk detalje på demobilerne er PSA’s nye – omend lidt klodsede Surround Rear Vision, som omfatter et kamera over bagklappen og et under højre sidespejl, som fungerer som bakspejl under kørslen, bakkamera under bakning og cyklistspejl ved højre-sving.

Tørre tæsk til årets varebil

Det fungerer perfekt og kræver ingen tilvænning. Man skifter mellem de forskellige indstiller på en knap for enden af blinklys-stilken.

Manøvrebuler

Cyklistkameraet eliminerer de blinde vinkler på højre side og bag varebilen. Det vil uden tvivl forhindre højresvingsulykker og massevis af manøvrebuler.

Dette system bør absolut og uden hensyn til økonomiske interesser monteres på samtlige varebiler i hele verden.

Nytår og forår

Der er premiere på Peugeot Partner og Citroën Berlingo med dieselmotorer lige efter nytår, mens benzinmotorerne først dukker op i løbet af foråret.

 

Tags: Citroen BerlingoOpel ComboPeugeot PartnerPSA Trillinger
Tidligere Artikel

Cyklister er Danmarks værste trafikanter

Næste Artikel

Fra lastbil til varebil til über elcykel

Næste Artikel
Elcyklen Gazelle D20 kan laste to bokse på hver én kubikmeter og ialt 200 kg

Fra lastbil til varebil til über elcykel

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den ligner nu storebror Jumpy/Expert

PSA-kindkys med krydsede fingre

29. oktober 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering