Altomvarebiler.dk i Paris:
Det er kun de forreste to tredjedele af Citroën Berlingo og Peugeot Partner, der er blevet generationsskiftet. Bag skillevæggen er det samme varerum og samme undervogn, der transporterer varerne.
Og det er sådan set også helt i orden. For et varerum er et varerum. I den nye generation må man oven i købet læsse mere ind, mens komforten er blevet væsentligt moderniseret for det arbejdende folk ved rattet.
En tur i skoven
Vi var en tur i skoven uden for Paris til kindkys og pindemadder for at prøvekøre de franske tvillinger uden deres nye trillingesøster fra nyindkøbte Opel. Den kører solo på samme måde, som Fiat gjorde det tidligere.
Den er jo for længst præsenteret for de fine herrer i juryen, der kårede den til Van of the Year 2019, så nyhederne kender vi i forvejen. Nu skulle vi bare lige have en tur i de på papiret bedste varebiler i Europa.
Glæde og irritation
Tidligere har vi oplevet meget beskedne lasteevner på de små franske varebiler. I sidste generation nåede vi op på 850 kg med den kraftigere bagaksel, men denne gang stikker det helt af med op til 1.000 kg.
Det hænger sammen med, at man før har lavet en varebilsversion af en budgetvenlig familietransporter – til glæde for komforten og irritation for transporten.
En sand bastard
Denne gang har man begået en lille bastard. De forreste to tredjedele af fundamentet er den stærke EMP2-platform, som alle mellemstore PSA’er og Opel efterhånden sættes af på.
Den bageste tredjedel står på den eksisterende bagaksel.
Tanken er, at det med traditionel fransk logik giver nogle mere tidssvarende og præcise køreegenskaber i den ende, hvor man styrer og styrke i den ende, hvor godset er.
Vejbump
Der ude i skovene omkring Paris, hvor demokørslen foregik, var der en masse vejbump. Om det var i et anfald af hudløs ærlighed eller ren og skær dumdristighed, de havde indlagt ruterne sådanne forhindringer i ruterne, ved vi ikke.
Men med demobilerne læsset godt op med fortovsfliser som ballast, gav det nogle gedigne hop over vejbumpene. Her kan man takke sikkerhedsselen for, at man ikke bankede hovedet op i taget.
Sneglefart
Men på jævn vej var resultatet faktisk helt som planlagt. Den nye generation af Citroën Berlingo og Peugeot Partner holder på både former, komfort og styreegenskaber – når man vel at mærke husker at bremse helt ned til sneglefart over fartbump.
Det er med andre ord lykkedes franskmændene at blande noget nyt med noget gammelt, da man skulle lave næste generation – om man så må sige.
Fælles partytelt
Udadtil står PSA Groupes to franske mærker som altid last og brast. Man splejser om pindemadderne, når de nye modeller skal præsenteres i fælles partytelt med lige mange af hvert logo. Men der bliver alligevel kindkysset med et par fingre krydset bag ryggen.
I hvert fald når der skal prissættes. Citroën tjekker ind med en pris på 87.990 kroner plus moms for den mindst veludstyrede med 75-hestes diesel. Den findes slet ikke i det danske Peugeot Partner program, hvor den tilsvarende billigste variant har 100 hk til 99.990 kroner plus moms.
Citroën billigst
På tværs af prislisterne vil den tilsvarende Citroën Berlingo koste 94.990 kroner og er altså 5.000 kroner billigere.
Eneste forskel på de to biler er som bekendt Peugeots i-Cockpit med det lille rat monteret under instrumenterne.
Overload indikator
Under huden er der dog en nævefuld elektronisk udstyr, som vi ikke tidligere har set i denne klasse.
I flæng kan nævnes overload indikator, som fortæller dig, når du nærmer dig og når du har overskredet maks. tilladte totalvægt; nøglefri adgang og start, automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, blind vinkel overvågning, linjevogter og trailer-ESP.
Perfekt
En anden praktisk detalje på demobilerne er PSA’s nye – omend lidt klodsede Surround Rear Vision, som omfatter et kamera over bagklappen og et under højre sidespejl, som fungerer som bakspejl under kørslen, bakkamera under bakning og cyklistspejl ved højre-sving.
Det fungerer perfekt og kræver ingen tilvænning. Man skifter mellem de forskellige indstiller på en knap for enden af blinklys-stilken.
Manøvrebuler
Cyklistkameraet eliminerer de blinde vinkler på højre side og bag varebilen. Det vil uden tvivl forhindre højresvingsulykker og massevis af manøvrebuler.
Dette system bør absolut og uden hensyn til økonomiske interesser monteres på samtlige varebiler i hele verden.
Nytår og forår
Der er premiere på Peugeot Partner og Citroën Berlingo med dieselmotorer lige efter nytår, mens benzinmotorerne først dukker op i løbet af foråret.