10 milliarder Yuan – eller ni milliarder kroner. Så mange penge er den kinesiske bilgigant, Dongfeng Motor parat til at smide i PSA for en andel af den franske ditto på 30 procent.
Begge parter bekræfter, at der er forhandlinger i gang, og det er første gang, den franske part har udtalt sig positivt om projektet.
’Vi har et samarbejde med Dongfeng, og vi undersøger lige nu mulighederne for at udvide dette samarbejde, men ud over det er intet besluttet’, siger en talsmand for PSA til Automotive News Europe.
Der har længe eksisteret et fransk-kinesisk samarbejde om produktion af biler i Kina til det kinesiske marked. PSA og Dongfeng driver i forvejen tre fabrikker i Kina, og allerede i sidste måned talte de om at udvide samarbejdet. Og nu ser investeringerne altså ud til at løbe tilbage til Europa, hvor rigerne fattes penge.
Mange penge.
Peugeot mister kontrollen
Det anslås, at PSA til næste år står overfor gældsforpligtelser i omegnen af to milliarder euro, og første halvårs resultat i år viser et tab på 510 millioner euro. Det har ført til, at 11.200 stillinger i Frankrig bliver skåret væk, en fabrik ved Paris lukkes, og PSA’s udgifter skal reduceres med 50 procent for at komme igennem krisen. Samtidigt forhandler man med de franske fagforeninger om en rabat på overtidsbetaling og fastfrysning af lønninger til gengæld for en øget fransk produktion og investeringer over de næste tre år.
Salget på 30 procent af aktierne kan betyde, at Peugeot-familien, der ejer 25,5 procent af PSA, mister kontrollen over koncernen.
Aktierne stiger
I sidste måned meddelte en anden samarbejdspartner, amerikanske GM, der har købt syv procent af PSA, at de ikke ville reagere på en kinesisk opkøb men fortsætte det primært logistiske partnerskab, der er indgået med PSA for at sikre amerikanernes europæiske interesser.
PSA’s aktiekurs er mere end fordoblet i løbet af i år som følge af bilproducentens initiativer for at bringe den skrantende skude på ret køl hjemme og ikke mindst samarbejdet med kineserne.
Også Renault forhandler med Dongfeng om at producere biler sammen i Kina.
I Kina må en udenlandsk virksomhed kun eje en vis andel af en bilfabrik, og det er derfor nødvendigt at slå pjalterne sammen med et lokalt firma, som man også ser det i for eksempel Rusland.
Wikipedia om Dongfeng:
Dongfeng Motor Corporation er en kinesisk statsejet bilproducent, med hovedkvarter i Wuhan i Kina. Dongfeng er en af de fire største kinesiske bilproducenter sammen med Chang’an Motors, FAW Group og SAIC Motor.
Ud over PSA-mærkerne Peugeot og Citroën bygger og sælger de biler for Nissan, Honda og Kia.
I 2012 byggede koncernen 3,76 millioner biler.