Prius Plug-in med solpaneler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Den kan også lade uden stik, selv om det nok kræver lidt mere tålmodighed
Prius Plug-in indbygger en elbil i hybriden
Prius Plug-in kan lades både ude og hjemme, men du strander ikke, selv om du glemmer at lade
Prius dyrker et lidt mer renskuret image indendørs. Men det er grønnere end nogensinde
Har du brug for et større varerum, skal du vælge Prius+ Plug-in
Trådløs opladning af mobilen har ikke noget med opladningshybrid at gøre - selv om det er nærliggende

Prius Plug-in med solpaneler

Toyotas opladningshybrid har længe huseret i den virkelige verden. Nu kommer Prius Plug-in også til Danmark

af Thomas André
23. marts 2018
i Nyheder

Toyota introducerer nu Prius Plug-in Hybrid. I årevis har de ellers afvist at tage den mere elektriske opladningshybrid hjem til Danmark. Bilen fik verdenspremiere andre steder i verden sidste år, men på grund af de danske registreringsafgifter har Toyota ikke kunnet levere den til en pris, de troede på i Danmark. Det kan de nu.

Opladningshybrid

Men nu lancerer Toyota den seneste udgave af verdens mest berømte hybrid med mulighed for at køre op til 63 km på ren el. Den almindelige hybrid klarer kun lige at liste ned ad villavejen på batterier, før benzinmotoren begynder at lade og trække.

Den nye udgave med navnet Prius Plug-in er en såkaldt opladningshybrid, der også kan lades op med et ladestik og dermed køre væsentlig længere på ren el. Du behøver sådan set kun at starte benzinmotoren på de længere ture.

Hvad rager det os?

Og hvad har det så med os, der beskæftiger os med varebiler, at gøre, spørger du måske. VW har deres GTE-program, og Volvo har kørt med opladningshybrider i årevis.

På den korte bane bliver Prius Plug-in van pludseligt interessant for virksomheden, der gerne vil sende et grønt signal og samtidigt passe sit arbejde også uden for bymuren. Plug-in teknologien gør Prius Plug-in langt mere fleksibel, fordi den ikke har nogen rækkevidde-begrænsninger.

Skinnende grøn glorie

Samtidigt er det interessant for os, fordi det giver et realistisk håb om, at de større varebiler er på vej med en mere virkelighedsnær grøn teknologi. I fremtidens miljøzoner kan den trille omkring med en skinnende grøn glorie i nabobyerne og give den gas på motorvejen på vej til og fra.

Prius Plug-in er udstyret med et nyt lithium-ion batteri med en kapacitet på 8,8 kWh, der udover den markant udvidede rækkevidde på ren el også gør det muligt at opnå en hastighed på 135 km/t. ved elkørsel.

Hele to elmotorer

Til sammenligning kan en normal hybridbil uden ladestik typisk højst køre 100-110 km/t. på ren el og to-tre km ved lavere hastighed, inden den selv begynder at oplade batteriet.

Der er ikke blot én men hele to elmotorer i den nye Prius Plug-in. Det giver en kraftigere acceleration og generelt hurtigere reaktion fra speederen. Kabinen er blevet bedre lydisoleret og fremtræder derfor mere støjsvag, hvilket især kommer til udtryk, når man kører afsted på ren el.

Varmepumpe

Brugen af to elmotorer betyder også, at Toyota har reduceret behovet for, at benzinmotoren i Prius Plug-in tændes under kørslen. Bilens klimaanlæg bliver desuden drevet af en varmepumpe – verdens første af sin type – som varmer kabinen hurtigt op ved udendørstemperaturer helt ned til 10 minusgrader uden at starte benzinmotoren.

Italien griner og England græder

Det samme sker ved høje temperaturer, hvor kabinen i stedet køles ned uden benzinmotorens hjælp. Derved undgår man negativ påvirkning af brændstofforbruget.

Også når det er koldt

Den avancerede varmepumpe imødekommer altså en af de største udfordringer for opladningshybridbiler og andre batteridrevne elbiler, når vejret er koldt – nemlig at producere varme.

Hvis batterierne er nødt til at arbejde ekstra hårdt for at varme kabinen op, reduceres rækkevidden på ren el betydeligt. Ofte med en halvering af rækkevidden til følge.

20 minusgrader

Selv når bilen er sat til opladning, opvarmer et nyt batteriopvarmningssystem cellerne til en effektiv arbejdstemperatur ved temperaturer helt ned til 20 minusgrader.

På den måde bliver både batteriets strøm og effektivitet opretholdt på et tilstrækkeligt niveau for at minimere kuldens påvirkning af rækkevidden på ren el med fuld effekt tilgængelig fra starten under selv meget lave temperaturer.

All-in

Prius Plug-in kan oplades med stik derhjemme eller ved offentlige ladestandere, og afhængig af om man bruger stikket ved de offentlige standere, eller om opladningen sker i hjemmet, er ladetiden mellem to og tre timer.

Toyota er gået all-in for at skabe en opladningshybrid, der lever op til de nyeste nye teknologiske standarder. Blandt andet med den sikkerhedspakke, som altid er en del af standardudstyret i bilen.

Solceller på taget

Toyota Safety Sense er den mest avancerede af slagsen fra Toyota og omfatter alt fra automatisk nødbremse for både objekter og fodgængere, adaptiv fartpilot, vejskilteassistent, der læser skiltene på vejen og gengiver dem i et farvedisplay foran føreren samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.

Nu kommer Master Z.E.

Du kan også tilvælge solpaneler på taget, der kan supplere opladningen af batteriet med deraf følgende længere rækkevidde på ren el. Ifølge Toyota kan solpanelerne årligt tilfører op til 1.000 km ekstra kørsel på ren el, hvis meteorologerne ellers er samarbejdsvillige, og du husker at parkere i solen.

Lavere afgift

En af årsagerne til at Toyota først nu introducerer Prius Plug-in i Danmark er, at de danske registreringsafgifter har gjort bilen for dyr sammenlignet med Toyotas andre hybridbiler.

Men efter den seneste afgiftsændring og med den fortsatte ekstra nedsatte afgift for opladningshybridbiler starter Toyota Prius Plug-in på en fra-pris på 329.990 kroner på hvide plader. Vi må desværre lige vente lidt med en gulplade-pris.

Ni ud af ti

Med introduktionen af Prius Plug-in tilbyder Toyota i Danmark nu syv forskellige hybridbiler, en opladningshybridbil og en brinthybridbil og markerer sig dermed fortsat som førende inden for hybridteknologien, udvalget af hybridbiler samt ikke mindst salget af hybridbiler. Der stod således Toyota på hele ni ud af ti solgte hybridbiler i Danmark i fjor.

Prius Plug-in kommer til Danmark inden sommerferien og kan allerede nu bestilles hos samtlige autoriserede Toyota-forhandlere over hele landet.

 

Tags: OpladningshybridPlugin hybridPrius Plug-inVW GTE
Tidligere Artikel

Fartgrænse for lastbiler hæves

Næste Artikel

Transit med street credit

Næste Artikel
Ford Transit Custom har været i pit hos rallyteamet MS-RT

Transit med street credit

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Den kan også lade uden stik, selv om det nok kræver lidt mere tålmodighed

Prius Plug-in med solpaneler

23. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering