Prisen for god økonomi | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Prisen for god økonomi

Dacia Lodgy er affjedret som en 30 år gammel Renault, og sikkerheden halter, men økonomien er hypermoderne, og pladsen overvældende

af Thomas André
22. februar 2013
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Stockholm: Det kører for Dacia over hele Europa. Sidste år solgte det rumænsk producerede, Renault-ejede mærke over en halv million biler.
FDM vil ’ikke anbefale’ Dacia, fordi de ikke klarer sig lige så godt i Euro NCAP’s sikkerhedstest som gennemsnittet af de etablerede mærker, der alle uden undtagelse udvikler biler med henblik på at opnå flest mulige stjerner i netop denne test.
Dacia afviser kritikken og siger, at en Dacia skal tage markedsandele fra brugtvognsmarkedet – ja, den er ny – fordi en Dacia er et alternativ til en brugt bil og temmelig sikkert mindst lige så sikker at køre galt i.
Virkeligheden er, at en bil først og fremmest skal kunne styre sig udenom farlige situationer, og her kommer Dacia’erne for alvor til kort. Affjedringen i specielt Lodgy er forældet, og styringen må karakteriseres som tøvende og upræcis. For nu at udtrykke det diplomatisk.
Faktum er dog, at Dacia leveres med tre års fabriksgaranti, hvilket er et år mere end Renault.

Stor succes i Europa

Samtidigt har Dacias modeller nye Euro 5-motorer, så de lever op til miljøkrav og kan konkurrere med de bedste på brændstoføkonomien.
Den store Lodgy kører med en 1,5 dCi 90 hk motor op til 23,8 km/l.
Og nu kommer Renaults discountmærke altså til Danmark.
Forud for premieren, som er udskudt en uge til den 13. april, inviterede Renault en flok journalister til at se giraffen og prøvekøre en striber Dacia’er i Sverige, hvor mærket har haft stor succes siden introduktionen i 2009.
Vi fik stillet bilerne til rådighed for nogle timers prøvekørsel, og ideen om at tilbyde Dacia som alternativ til en brugt bil falder fuldstændigt på plads, når man prøver dem.
Køreoplevelsen er meget tæt på det, man oplevede i biler anno 1990. Det samme gælder indretningen og udstyrsniveauet.
For eksempel er Lodgy i syv-personers udgaven udstyret med pille-ud bagsæder i modsætning til de foldesæder, vi kender fra moderne MPV’er. De midterste bagsæder er heller ikke helt tidssvarende, men der er plads i stakke.

Billig, billig, billig

En begyndelsespris på 130.000 for en så stor familiebil taler for sig selv, og et varerum på 2,6 kubikmeter må også siges at tale sit eget tydelige sprog.
På varebilsiden er tre modeller interessante. Den første er Lodgy, som fra introduktionen den 13. april og frem til august bliver alene om at stå under Dacia-skiltet hos de 32 udvalgte Renault-forhandlere. Lodgy er en syv-personers MPV med et karakteristisk langstrakt design.
Som varebil bliver startprisen 84.000 kroner plus moms.
Først efter sommerferien kommer Dokker, som udelukkende kommer i den fabriksbyggede varevognsudgave Dokker kommer ikke som personbil. Samtidigt får vi den lille Sanderos stationcar-udgave, Logan, til Danmark på gule plader.
Næste nyhed på gule plader bliver den lette offroader, Duster 4×4, som dukker op til januar, om alt går efter planen.

 

Tags: Dacia
Tidligere Artikel

Range Rover Sport får ny profil og dynamik

Næste Artikel

Genève-premiere på Fords ny Tourneo-serie

Næste Artikel

Genève-premiere på Fords ny Tourneo-serie

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Prisen for god økonomi

22. februar 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering