Altomvarebiler.dk i Stockholm: Det kører for Dacia over hele Europa. Sidste år solgte det rumænsk producerede, Renault-ejede mærke over en halv million biler.
FDM vil ’ikke anbefale’ Dacia, fordi de ikke klarer sig lige så godt i Euro NCAP’s sikkerhedstest som gennemsnittet af de etablerede mærker, der alle uden undtagelse udvikler biler med henblik på at opnå flest mulige stjerner i netop denne test.
Dacia afviser kritikken og siger, at en Dacia skal tage markedsandele fra brugtvognsmarkedet – ja, den er ny – fordi en Dacia er et alternativ til en brugt bil og temmelig sikkert mindst lige så sikker at køre galt i.
Virkeligheden er, at en bil først og fremmest skal kunne styre sig udenom farlige situationer, og her kommer Dacia’erne for alvor til kort. Affjedringen i specielt Lodgy er forældet, og styringen må karakteriseres som tøvende og upræcis. For nu at udtrykke det diplomatisk.
Faktum er dog, at Dacia leveres med tre års fabriksgaranti, hvilket er et år mere end Renault.
Stor succes i Europa
Samtidigt har Dacias modeller nye Euro 5-motorer, så de lever op til miljøkrav og kan konkurrere med de bedste på brændstoføkonomien.
Den store Lodgy kører med en 1,5 dCi 90 hk motor op til 23,8 km/l.
Og nu kommer Renaults discountmærke altså til Danmark.
Forud for premieren, som er udskudt en uge til den 13. april, inviterede Renault en flok journalister til at se giraffen og prøvekøre en striber Dacia’er i Sverige, hvor mærket har haft stor succes siden introduktionen i 2009.
Vi fik stillet bilerne til rådighed for nogle timers prøvekørsel, og ideen om at tilbyde Dacia som alternativ til en brugt bil falder fuldstændigt på plads, når man prøver dem.
Køreoplevelsen er meget tæt på det, man oplevede i biler anno 1990. Det samme gælder indretningen og udstyrsniveauet.
For eksempel er Lodgy i syv-personers udgaven udstyret med pille-ud bagsæder i modsætning til de foldesæder, vi kender fra moderne MPV’er. De midterste bagsæder er heller ikke helt tidssvarende, men der er plads i stakke.
Billig, billig, billig
En begyndelsespris på 130.000 for en så stor familiebil taler for sig selv, og et varerum på 2,6 kubikmeter må også siges at tale sit eget tydelige sprog.
På varebilsiden er tre modeller interessante. Den første er Lodgy, som fra introduktionen den 13. april og frem til august bliver alene om at stå under Dacia-skiltet hos de 32 udvalgte Renault-forhandlere. Lodgy er en syv-personers MPV med et karakteristisk langstrakt design.
Som varebil bliver startprisen 84.000 kroner plus moms.
Først efter sommerferien kommer Dokker, som udelukkende kommer i den fabriksbyggede varevognsudgave Dokker kommer ikke som personbil. Samtidigt får vi den lille Sanderos stationcar-udgave, Logan, til Danmark på gule plader.
Næste nyhed på gule plader bliver den lette offroader, Duster 4×4, som dukker op til januar, om alt går efter planen.