I løbet af de kommende måneder leverer Mercedes-Benz et halvt hundrede eksemplarer af den batteridrevne Vito E-Cell til Post Danmark, som agter at sætte bilerne i drift i postomdelingen rundt om i landet, hvor de skønnes at være et alternativ til postbiler med traditionelle forbrændingsmotorer.
Forud for leveringen er gået et pilotprojekt i 2011 med tre biler på Bornholm, og erfaringerne var så gode, at Post Danmark besluttede sig for at gøre en del af postomdelingen strømførende. Den danske ordre på 50 eksemplarer af Vito E-Cell er den hidtil største af sin art.
Danmark var blandt de syv potentielle markeder, som Mercedes-Benz i første omgang satsede på med henblik på introduktion af Vito E-Cell som alternativ til distributionsbiler med forbrændingsmotor. Siden er markedet udvidet til at omfatte 15 europæiske lande.
Klassisk profil med fremtidens teknologi
En medvirkende årsag til Post Danmarks valg af Vito E-Cell er kombinationen af en klassisk kassevogn med rummeligt varerum og en sofistikeret drivlinie med 36 kWh lithium-ion batteri og en el-motor, der trækker på forakslen og yder 60 kW og 280 Nm.
Batteriet, der genoplades på max. fem timer fra en 380/400v stikkontakt, er stuvet af vejen under vognbunden, så der er plads til 850 kilo last i varerummet, og bilen har med fuldt opladet batteripakke en rækkevidde på 130 kilometer ifølge NEDC; New European Drive Cycle. Topfarten er lige under 90 km/t.
– Uden ambitiøse købere som Post Danmark ville det være vanskeligt at realisere vore visioner om en forureningsfri mobilitet, indrømmer Markus Denzler, administrerende direktør for Mercedes-Benz’ varebilsalg i Danmark og Sverige.
Afgørende for en vedvarende kommerciel anvendelse af batteridrevne varebiler er, at de alt andet lige og på langt sigt viser sig mere pålidelige og driftsøkonomiske end konventionelle varebiler.
116 tons mindre CO2-udslip
Med 50 batteridrevne Vito E-Cell-biler bliver hver 20 postbil elektrisk og Post Danmark bliver en af landets største el-drevne flådeejere. Pilotprojektet på Bornholm gav det fornødne grundlag til beslutningen om i et vist omfang at skifte fra dieselbiler til el-drevne ditto. I forvejen opererer Post Danmark 1.800 el-drevne cykler og knallerter. De første eksemplarer af de gule el-biler ventes sat i drift i indeværende måned på ruter i såvel byområder som i landdistrkter.
– Som en af landets største virksomheder er det naturligt at tage positionen som frontløber i forhold til den grønne distribution. Nu skal vi have 50 nye el-biler godt igang, før vi gør klar til at sætte næste bølge af el-biler ind, siger Post Danmarks distributionschef, Martin von Horsten.
Målet er at reducere virksomhedens CO2-udslip med 40 pct. fra 2009 til 2020, og el-bilerne indgår som et væsentligt element i denne strategi. Det forventes at de nye el-biler vil bidrage til at reducere CO2-udslippet med 116 tons årligt.