Postbil uden postbud | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Foreløbig er kun denne skitse af robotten blevet offentliggjort

Postbil uden postbud

På tirsdag præsenterer det norske postvæsen hvad de kalder verdens første selvkørende pakkerobot

af Jess Ulrik Verge
8. august 2018
i Nyheder

Afsløringen vil finde sted i Arendal i Norge førstkommende tirsdag, skrev yrkesbil.no i går. Indtil nu har der kun været offentliggjort skitser af den selvkørende sag, der skal køre for Posten Norge. Om den er verdens første af slagsen er dog uvist.

Tidligere har vi her på altomvarebiler skrevet om en lignende pakkerobot, der prøvekøres af det østrigske postvæsen. Men i hvert fald er det planen, at den i enkelte områder skal kunne erstatte den almindelige postkasse. Robotten fungerer ved at varsle modtageren om, at et brev eller en pakke er på vej.

Find den, eller lad dig finde

Modtageren kan så vælge selv at finde robotten i nærheden, eller bestille den til at komme hen til ens adresse på et tidspunkt, der passer.

Endnu en selvkørende robot

Robotten kører selv tilbage til postcentralen om aftenen. Her bliver den i nattens løb fyldt med morgendagens leverancer. Én robot skal kunne betjene op til 100 husstande, og det er planen at udføre de første testkørsler i et boligområde i Kongsberg i slutningen af året.

Kører kun 6 km/t

Den selvkørende “tingest” er selvfølgelig propfuld af avanceret styring og sensorik. Den skal køre med en fart af kun 6 km/t, og det betyder at den kun udgør en lille sikkerhedsrisiko.

  • Den lave hastighed øger også sandsynligheden for at vi hurtigere kan tage robotten i brug, siger Tone Wille, der er koncernchef for Posten Norge.

Kan bruges mange steder

Selskabet mener, at autonome køretøjer kan finde anvendelse flere steder, hvor de vil kunne bidrage godt og effektivt til virksomhedens drift.

  • Vi har en stor tro på den selvkørende fremtid og på at der kan hentes effektiviseringsgevinster på både kort og lang sigt for en logistikoperatør som os. Til en vis grad er vi jo afhængige af teknologiudviklingen hos de store køretøjproducenter. Samtidig ønsker vi også at stimulere markedet til at udvikle mere nicheprægede løsninger. Det er vores innovasionskontrakt med Buddy Mobility et eksempel på, siger Tone Wille.

Norske rødder

Buddy Mobility er et norsk mobilitetskonsortium bestående af norske og internationale leverandører og investorer, som udvikler forskellige løsninger baseret på autonom teknologi.

Konsortiet ledes af investor Tharald Nustad, mens bildesigneren Per Ivar Selvaag er ansvarlig for udvikling. Han har arbejdet i den internationale bilindustri i en årrække og ser et betydeligt potentiale i autonom teknologi. Han synes det er spændende at en så stor aktør som Posten nu bidrager til udvikling og anvendelse af sådanne løsninger.

  • Potentielt kan dette bane vejen for en international satsning, fordi de forskellige brev- og pakkeleverancer rundt omkring har mange fælles træk, siger Per Ivar Selvaag.

Tags: autonomiposten norgeSelvkørende
Tidligere Artikel

Stop for nye Vito siden juni

Næste Artikel

Vito tynger salget af varebiler

Næste Artikel
Ford bliver ved med at sende en lind strøm af Custom-modeller ude på de danske veje. I juli toppede modellen listen med 206 eksemplarer. Foto: Altomvarebiler

Vito tynger salget af varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Foreløbig er kun denne skitse af robotten blevet offentliggjort

Postbil uden postbud

8. august 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering