Afsløringen vil finde sted i Arendal i Norge førstkommende tirsdag, skrev yrkesbil.no i går. Indtil nu har der kun været offentliggjort skitser af den selvkørende sag, der skal køre for Posten Norge. Om den er verdens første af slagsen er dog uvist.
Tidligere har vi her på altomvarebiler skrevet om en lignende pakkerobot, der prøvekøres af det østrigske postvæsen. Men i hvert fald er det planen, at den i enkelte områder skal kunne erstatte den almindelige postkasse. Robotten fungerer ved at varsle modtageren om, at et brev eller en pakke er på vej.
Find den, eller lad dig finde
Modtageren kan så vælge selv at finde robotten i nærheden, eller bestille den til at komme hen til ens adresse på et tidspunkt, der passer.
Robotten kører selv tilbage til postcentralen om aftenen. Her bliver den i nattens løb fyldt med morgendagens leverancer. Én robot skal kunne betjene op til 100 husstande, og det er planen at udføre de første testkørsler i et boligområde i Kongsberg i slutningen af året.
Kører kun 6 km/t
Den selvkørende “tingest” er selvfølgelig propfuld af avanceret styring og sensorik. Den skal køre med en fart af kun 6 km/t, og det betyder at den kun udgør en lille sikkerhedsrisiko.
- Den lave hastighed øger også sandsynligheden for at vi hurtigere kan tage robotten i brug, siger Tone Wille, der er koncernchef for Posten Norge.
Kan bruges mange steder
Selskabet mener, at autonome køretøjer kan finde anvendelse flere steder, hvor de vil kunne bidrage godt og effektivt til virksomhedens drift.
- Vi har en stor tro på den selvkørende fremtid og på at der kan hentes effektiviseringsgevinster på både kort og lang sigt for en logistikoperatør som os. Til en vis grad er vi jo afhængige af teknologiudviklingen hos de store køretøjproducenter. Samtidig ønsker vi også at stimulere markedet til at udvikle mere nicheprægede løsninger. Det er vores innovasionskontrakt med Buddy Mobility et eksempel på, siger Tone Wille.
Norske rødder
Buddy Mobility er et norsk mobilitetskonsortium bestående af norske og internationale leverandører og investorer, som udvikler forskellige løsninger baseret på autonom teknologi.
Konsortiet ledes af investor Tharald Nustad, mens bildesigneren Per Ivar Selvaag er ansvarlig for udvikling. Han har arbejdet i den internationale bilindustri i en årrække og ser et betydeligt potentiale i autonom teknologi. Han synes det er spændende at en så stor aktør som Posten nu bidrager til udvikling og anvendelse af sådanne løsninger.
- Potentielt kan dette bane vejen for en international satsning, fordi de forskellige brev- og pakkeleverancer rundt omkring har mange fælles træk, siger Per Ivar Selvaag.