Postbil uden postbud | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 27 februar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Foreløbig er kun denne skitse af robotten blevet offentliggjort

Postbil uden postbud

På tirsdag præsenterer det norske postvæsen hvad de kalder verdens første selvkørende pakkerobot

af Jess Ulrik Verge
8. august 2018
i Nyheder

Afsløringen vil finde sted i Arendal i Norge førstkommende tirsdag, skrev yrkesbil.no i går. Indtil nu har der kun været offentliggjort skitser af den selvkørende sag, der skal køre for Posten Norge. Om den er verdens første af slagsen er dog uvist.

Tidligere har vi her på altomvarebiler skrevet om en lignende pakkerobot, der prøvekøres af det østrigske postvæsen. Men i hvert fald er det planen, at den i enkelte områder skal kunne erstatte den almindelige postkasse. Robotten fungerer ved at varsle modtageren om, at et brev eller en pakke er på vej.

Find den, eller lad dig finde

Modtageren kan så vælge selv at finde robotten i nærheden, eller bestille den til at komme hen til ens adresse på et tidspunkt, der passer.

Endnu en selvkørende robot

Robotten kører selv tilbage til postcentralen om aftenen. Her bliver den i nattens løb fyldt med morgendagens leverancer. Én robot skal kunne betjene op til 100 husstande, og det er planen at udføre de første testkørsler i et boligområde i Kongsberg i slutningen af året.

Kører kun 6 km/t

Den selvkørende “tingest” er selvfølgelig propfuld af avanceret styring og sensorik. Den skal køre med en fart af kun 6 km/t, og det betyder at den kun udgør en lille sikkerhedsrisiko.

  • Den lave hastighed øger også sandsynligheden for at vi hurtigere kan tage robotten i brug, siger Tone Wille, der er koncernchef for Posten Norge.

Kan bruges mange steder

Selskabet mener, at autonome køretøjer kan finde anvendelse flere steder, hvor de vil kunne bidrage godt og effektivt til virksomhedens drift.

  • Vi har en stor tro på den selvkørende fremtid og på at der kan hentes effektiviseringsgevinster på både kort og lang sigt for en logistikoperatør som os. Til en vis grad er vi jo afhængige af teknologiudviklingen hos de store køretøjproducenter. Samtidig ønsker vi også at stimulere markedet til at udvikle mere nicheprægede løsninger. Det er vores innovasionskontrakt med Buddy Mobility et eksempel på, siger Tone Wille.

Norske rødder

Buddy Mobility er et norsk mobilitetskonsortium bestående af norske og internationale leverandører og investorer, som udvikler forskellige løsninger baseret på autonom teknologi.

Konsortiet ledes af investor Tharald Nustad, mens bildesigneren Per Ivar Selvaag er ansvarlig for udvikling. Han har arbejdet i den internationale bilindustri i en årrække og ser et betydeligt potentiale i autonom teknologi. Han synes det er spændende at en så stor aktør som Posten nu bidrager til udvikling og anvendelse af sådanne løsninger.

  • Potentielt kan dette bane vejen for en international satsning, fordi de forskellige brev- og pakkeleverancer rundt omkring har mange fælles træk, siger Per Ivar Selvaag.

Tags: autonomiposten norgeSelvkørende
Tidligere Artikel

Stop for nye Vito siden juni

Næste Artikel

Vito tynger salget af varebiler

Næste Artikel
Ford bliver ved med at sende en lind strøm af Custom-modeller ude på de danske veje. I juli toppede modellen listen med 206 eksemplarer. Foto: Altomvarebiler

Vito tynger salget af varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Foreløbig er kun denne skitse af robotten blevet offentliggjort

Postbil uden postbud

8. august 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering