Porsche vil inden 2020 beslutte, om den nuværende generation af deres dieselmotorer også skal være den sidste.
Det er første gang, en tysk bilproducent siger offentligt, at dieselmotorer kan være på vej ud af deres motorrum.
Markant modvilje
Meget tyder på, at dieselgate med VW’s snyd med software meget vel kan være tuen, der vælter læsset for dieselmotorerne i personbiler verden over.
Modviljen mod oliebrænderne er blevet markant større blandt både kunder og beslutningstagere.
Mercedes-Benz tilbagekalder
Så sent som i går valgte Mercedes-Benz at tilbagekalde tre millioner biler til en opdatering, der skal nedsætte udledningen af de farlige NOx’er for at imødegå anklager om snyd med udledningstallene.
Tilbagekaldelsen af de mange biler kommer til at stå Mercedes-Benz i anslået 220 millioner Euro.
Skaber usikkerhed
– Den offentlige debat om dieselmotorer skaber usikkerhed, sagde CEO i Mercedes-Benz, Dieter Zetsche i en udtalelse i går.
– Derfor har vi besluttet at øge indsatsen for at berolige bilister med hensyn til dieselmotorer og styrke tilliden til dieselteknologien.
Kun otte år
Og det er den samme usikkerhed, der nu efter kun otte år med dieselmotorer på programmet, får Porsche til at overveje mulighederne.
I sidste måned begyndte den tyske anklagemyndighed at undersøge Porsche personale for at finde ud af, om og i hvilket omfang, Porsche har været indblandet i dieselskandalen, og det kan meget vel være den direkte årsag til, at Porsche ganske enkelt bare ikke gider mere bøvl.
Cayenne og Panamera
– Selvfølgelig kigger vi på denne problematik, sagde Porsches CEO, Oliver Blume, i et interview med Reuters.
– Men vi har ikke truffet nogen endelig beslutning endnu, understreger han.
Porsche vil i løbet af de næste 10-15 år introducere en række nye forbrændingsmotorer, plugin-hybrider og rene elbiler. Til september kommer der en faceliftet version af Porsche Cayenne, som ikke bliver påvirket at overvejelserne. Det samme gælder den nye Panamera, der kommer til november.
Brændstofeffektive
Der ligger dieselmotorer i 15 procent af alle Porsche, der bliver solgt i dag. Samtidigt er de brændstofeffektive biler med til at nedsætte sportsvognsmærket samlede CO2-udledning.
Der ligger dieselmotor under hjelmen i hver tredje BMW, mens Audi topper med to tredjedele.
Umulige miljøkrav
Sammen med dieselskandalen er det begyndt at gå op for både branche og politikere, at det med den tilgængelige teknologi måske slet ikke kan lade sig gøre at opfylde de skrappe miljøkrav, der bliver stillet til nye biler i dag.
ACEA kalder til samling om fremtidens miljørigtige varebiler
For Porsche betyder det blandt andet, at de har investeret en millard Euro i at ombygge deres største fabrik i Stuttgart og bygge deres første elbil. Den hedder Mission E og kommer på gaden i 2019.
Satser på elbiler
Der er allerede en udgave mere af Mission E på vej, og kapaciteten skal skrues op til 20.000 elbiler.
Blume anslår, at elbiler kan udgøre op mod 25 procent af Porsches salg allerede i 2025.