I sidste uge fremsatte fire transportordførere fra oppositionen et lovforslag, der skal skabe ordnede forhold for godskørsel med varebiler. At dette kan lyde som en gammel nyhed, er ikke helt forkert.
Et flertal uden om regeringen udarbejdede nemlig allerede for to år siden et beslutningsforslag med præcist det samme sigte. Forslaget pålagde regeringen at skrive et lovforslag og sende det ind i den demokratiske lovmølle til (forhåbentlig) vedtagelse.
Imod regeringens politik
Beslutningsforslaget fik dog først lov til at ‘summe’ i et varebilsudvalg, der blev nedsat af den daværende transportminister. Som den nuværende var han ikke just begejstret for oppositionens ønske om at regulere godskørsel med varebiler.
Efter endt behandling i udvalget skrev regeringen så – med armen vredet om på ryggen – et udkast til et lovforslag. Det blev offentliggjort den 12. februar i år med høringsfrist den 9. marts.
Blandede høringssvar
Høringssvarene indeholder en god blanding af indsigelser og velvillighed. Transportminister Ole Birk Olesen mener dog, at indsigelserne vejer tungest og anfører, at modstanden bekræfter den politik, som regeringen ønsker at føre.
Derfor har han skrevet til partierne bag det oprindelige beslutningsforslag, at regeringen ikke ønsker at fremsætte lovforslaget. Desuden meddeler han, at regeringen har undladt at sende lovforslaget til lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet.
Nyt lovforslag er et modgreb
Regeringen forsøger på denne måde at udmønte sin egen politik, og fortalerne for en varebilslov forsøger at udmønte deres. Modgrebet er at fremsætte et nyt lovforslag.
Lovforslaget blev fremsat lige op til Store Bededags-ferien af transportordførerne Christian Rabjerg Madsen (S), Kim Christiansen (DF), Henning Hyllested (EL) og Karsten Hønge (SF).
Vedlagt en tidsplan
Lovforslaget blev vedlagt et fremsættelsesbrev med en indirekte anklage for langsommelig sagsbehandling. “Partierne bag beslutningsforslaget ønsker forsat et etablere en tilladelsesordning for godskørsel for fremmed regning for varebiler og fremsætter hermed lovforslaget,” hedder det bl.a. i brevet.
Partierne forsøger at øge presset ved også at vedlægge et udkast til en tidsplan. Onsdag den 16. maj udløber tidsfristen for spørgsmål, og fredag den 18. maj skal være sidste frist for at komme med svar.
Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning skal finde sted torsdag den 24. maj. Vi må se, hvad der sker.
Høringsbrevene kan læses her:
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L234/bilag/3/1886982.pdf