"Nogle politikere betragter varevogne som personbiler med store bagagerum" | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ledende ACEA-repræsentanter drøftede fremtidens miljøteknologi til lette kommercielle køretøjer med ca. 235 inviterede deltagere
17 varebiler, lastbiler og busser var udstillet på konferencen for at vise deltagerne eksempler på forskellige alternative drivlinjer

“Nogle politikere betragter varevogne som personbiler med store bagagerum”

ACEA-konference satte fokus på drivlinier i fremtidens miljørigtige varebiler med adresse til politikere om forståelse for varebilernes særlige udfordringer

af Jess Ulrik Verge
6. december 2017
i Nyheder

Jorden bliver varmere og varmere under fødderne på varebil-producenterne. I 2020 må nye varebiler i gennemsnit kun udlede 147 gram CO2/km. Og EU-kommissionen sagde for nylig, at den vil sænke CO2-grænsen i 2030 i forhold til Paris-aftalen og endda sætte et midtvejskrav i 2025.

De fremtidige miljøudfordringer er baggrunden for, at sammenslutningen af europæiske bilfabrikanter – ACEA – havde indkaldt til en konference i Bruxelles. Den blev holdt den 29. november med ca. 235 deltagere. Blandt disse var der politikere og repræsentanter for EU-kommissionen, Europaparlamentet og European Investment Bank.

Alternative drivmidler nødvendige på kort sigt

Konferencen hed “Powertrain options for commercial vehicles”. Formålet var at få drøftet forskellige mulige, alternative drivlinjer til LCV’er (Light Commercial Vehicles). Det vil sige varebiler, lastbiler og busser op til 3,5 tons totalvægt.

ACEA kalder til samling om fremtidens miljørigtige varebiler

Selv på den korte bane frem til 2020 mener ACEA, at LCV-sektoren er nødt til at benytte sig af alternative drivlinjer for at kunne opfylde emissionskravet. Mulighederne er: Biobrændsler, naturgas, brint, elektricitet – herunder hybrider.

Varebiler er mere komplekse

Det var på høje tid, at vi fik drøftet dette emne i forhold til de kommercielle biler, lyder det fra ACEA. Disse biler er langt mere komplekse og mangeartede i forhold til miljøkrav end personbiler, og det er der ikke altid forståelse for.

“Nogle politikere betragter varevogne som personbiler med store bagagerum, men den sammenligning holder slet ikke”, sagde Volker Mornhinweg, der er vicepræsident for Mercedes-Benz Vans og formand for ACEA’s LCV-kommission.

Tre anbefalinger til politikerne

Et gennemgående tema for alle deltagerne var spørgsmålet om, hvorfor et godt stykke over 90 procent af alle varebiler, lastbiler og busser i dag drives frem af diesel. Et andet påtrængende spørgsmål var, hvad der skal til for at få flere LCV’er over på alternative drivmidler i fremtiden.

Tre anbefalinger til politikerne fandt en bred tilslutning på konferencen. Anbefalingerne blev lagt frem af Preston Feight, der er præsident for DAF Trucks og formand for ACEA’s LCV-bestyrelse.

1. Infrastruktur

– Lastvognschauffører kan naturligvis ikke leve med ikke at kunne genoplade eller tanke hurtigt og bekvemt, når de skal fragte gods fra et land til et andet land, påpegede Feight.

ACEA påskønner i denne forbindelse EU-kommissionens planer om at investere i lade- og tankstationer i hele EU. Der bør i følge ACEA være en god infrastruktur for alle typer drivmidler fra miljødiesel over elektricitet til komprimeret og flydende naturgas. Antallet af nye ladestationer bør være så stort, at det kan dække behovet, hvis der introduceres en stor mængde af el-drevne køretøjer på markedet.

2. Politisk støtte

Feight: – Prisniveauet for køretøjer med alternative drivlinjer er et omdrejningspunkt. Man skal have råd til at købe disse biler. For ejerne er de jo et driftsmiddel, der skal skabe indtjening til virksomheden.

– Afgiftspolitik, økonomiske incitamenter og offentlig indkøbspolitik kan tjene som redskaber til at stimulere salget af disse biler. Men det er af afgørende vigtighed, at der skabes klarhed, ensartethed og stabilitet på området.

3. Teknologi-neutral politik

Ikke alle alternative drivlinjer er lige anvendelige til et givent formål. Man kan derfor ikke nøjes med én teknologi pr. model og da slet ikke for én hel klasse af biler.

Nye krav til varebiler på topmøde i Bonn

Valg af teknologi børvære bestemt af brugernes behov. – Forskellige transportbehov kræver forskellige transportløsninger. Politikerne bør anderkende og understøtte en sådan markeds-orienteret tilgang, sagde ACEA’s generalsekretær Erik Jonnaert.

Elektrificering er ikke den eneste vej

Når forholdene tillader det, vil markedet med tiden skifte over flere alternative drivlinjer, specielt i byområderne. – Elektrificering bliver en stærk faktor i bylogistikken, men den bliver ikke den eneste, sagde Hakan Agnewall, der er præsident for Volvo Bus Corporation og formand for ACEA’s bus- og taxakommission.

Det blev også nævnt, at den seneste dieselteknologi med lave CO2-emissioner fortsat vil blive anvendt til godstransport over lange afstande.

Tags: ACEACO2emissionskravEU-kommissionenMiljø
Tidligere Artikel

Hver fjerde solgte varebil er en Ford

Næste Artikel

Renault bygger benzinmotor med van-power

Næste Artikel
Kan man forestille sig, at dieselskrækken lægger en benzinmotor i en Renault Trafic?

Renault bygger benzinmotor med van-power

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Ledende ACEA-repræsentanter drøftede fremtidens miljøteknologi til lette kommercielle køretøjer med ca. 235 inviterede deltagere

“Nogle politikere betragter varevogne som personbiler med store bagagerum”

6. december 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering